רוני נאק
לא מזמן השיקה אודי את מכונית הפאר שלה A8 עם כל הרוח והצלצולים שיצרנית פרימיום גרמנית יודעת לעשות. בכל זאת מדובר במפגן טכנולוגי למי שהסלוגן שלה נשען על המובילות הטכנולוגית של מוצריה.
ביום טכנולוגיה שהתקיים בתחילת החודש הוצג אחד הפיצ'רים המרכזיים של האודי הגדולה; מצב נהיגה אוטונומי ברמה 3 (רמות 1-2 הן אוטונומיה חלקית שבהן הנהג חייב להיות כל הזמן בשליטה ברכב. ברמה 3 הנהג אמור לאפשר למכונית לבצע בעצמה את מטלת הנהיגה – ומרגע הפעלת המערכת לא מצפים מהנהג לשים לב לדרך, לכביש או לזקנה החוצה את הכביש. על המכונית להיות בעלת היכולת להתמודד במצבים אקראיים ומפתיעים לגמרי בעצמה. כמו למשל ספה באמצע כביש מהיר, וכיוב'.
הטכנולוגיה הזו יוצרת – איך לא – בעיה משפטית שבה מפתחת הטכנולוגיה ובמקרה הזה יצרנית הרכב צריכה לקחת אחריות במקרה שמשהו משתבש. אודי, אשר הציגה בשבוע שעבר את הטכנולוגיה טוענת כי התגבר על מכשולים רבים וכי עתה היא מספיק בטוחה ביכולת המערכת – כדי לקחת אחריות. לפי ד"ר טורסטן לאונהרדט (ראש חטיבת הפיתוח של מערכות הנהיגה האוטונומיות באודי) "כאשר הפונקציה פועלת כפי שתכננו, אם הנהג מפעיל את הנהיגה בתנאים המוגדרים והמכונית הייתה בשליטת המערכת בעת התאונה. על הנהג לגשת לחברת הביטוח שלו, זו תפצה את הצדדים שנפגעו ואחר כך חברת הביטוח תפנה אלינו (לאודי) ואנו נשלם להם את סכום הביטוח".
"קופסה שחורה" במערכת הניהול של הרכב מתעדת את הפעלת המערכת, כיבויה, רושמת מידע ממערך החיישנים הנרחב ופרמטרים של מהירות, מרחק, עקומות בכביש – חישת כלי רכב סמוכים ונתוני GPS. המידע הזה חשוב כדי להוכיח האם באמת הרכב היה בשליטה בעת התאונה או הנהג. לפי אודי – אין לה גישה למידע הזה והוא נחשב חוקית לרכוש של בעל הרכב.
אולי בכל זאת יצא משהו טוב מדיזלגייט.
למען הצד ההיסטורי נציין כי וולוו לקחה אחריות באופן דומה על תאונות שייגרמו בעת נהיגה אוטונומית כבר בשנת 2015.