תומר הדר
סיטרואן אינה זרה לרכבי כביש שטח לא שגרתיים, ראו ערך סיטרואן קקטוס אך עם כל הכבוד לקקטוס, סיטרואן מתמחה לא רק ברכבים עממיים ומיוחדים, אלא גם ברכבים מפוארים. ראו ערך C5, C6 ודומותיהן. לכן בפני סיטרואן ניצב אתגר לא קטן בבואה לתכנן ולייצר רכב כביש שטח גדול, כזה שלא ידרוך יותר מדי חזק על בהונותיה של חטיבת היוקרה DS התוצאה לפניכם: סיטרואן C5 איירקרוס, שנחשף השבוע בתערוכת הרכב בשנחאי.
האיירקרוס יושק בסין, שוק משמעותי במיוחד עבור סיטרואן, כבר השנה ואילו באירופה – ובישראל – יושק האיירקרוס ב-2018. האיירקרוס עצמו משתרע על 4.5 מטרים בדיוק ומבוסס על בסיס גלגלים באורך 2.73 מטרים. רוחבו הוא 1.84 מטרים וגובהו הוא 1.67 מטרים. נפח תא המטען הוא 482 ליטרים מכובדים.
בפנים, C5 איירקרוס מצויד במה שסיטרואן מגדירה כ"חומרים רכים וחמימים", קונסולה מרכזית מוגבהת הבין הנהג והנוסע, לוח מחוונים בקוטר 12.3 אינץ' (!!) ומסך מרכזי בקוטר 8 אינץ'. רשימת האבזור ארוכה במיוחד וכוללת עמדת וייפיי ניידת, מערכות נהיגה סמי אוטונומיות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב נסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת GRIP CONTROL- בקרת אחיזה שמדמה הנעה כפולה. וכמובן, מערכת AIRBUMP של סיטרואן שמצפה את צידי הרכב בבועות פלסטיות כדי למנוע מכות ושריטות.
מבחינת מערכת המתלים, סיטרואן מדגישה כי בתכנון המתלים של C5 איירקרוס נרשמו 20 פטנטים, בעיקר הודות לשימוש בצמד מעצורי בולם הידראוליים (מה שהג'יפאים מכנים "באמפ סטופ") שמעדנים את פעולת הכיווץ וההחזרה של המתלים בהתאם לכמות העומס המופעלת על הרכב. היצע המנועים מוכר היטב מדגמי PSA וכולל מנועי בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטרים המפיקים 165 ו-200 כוחות סוס המועברים דרך תיבה אוטומטית הידראולית "אמיתית" בעלת שש מהירויות.
בנוסף תוצע לראשונה בסיטרואן גם גרסת פלאג אין הייבריד, שהספק מנועיה הכולל מגיע ל-300 כוחות סוס. בגרסת הפלאג אין הייבריד, בה כוח המנוע החשמלי מוזן אל הגלגלים האחוריים (כלומר, יש הנעה כפולה), טווח הנסיעה המוצהר בכוחו של חשמל בלבד הוא 60 קילומטרים.