שבת , 27 אפריל 2024
זו הפיליסטי אייס מנוחתה עדן יחד עם אלפי מכוניות מקבוצת VW - שהגיעו לקרקעית הים. הדליקה הזו הציתה דיון בסכנת ההשטה של רכב חשמלי. צילום: AP

לא מוכנים להשיט רכב חשמלי

רוני נאק

בפברואר בשנה שעברה הספינה "פיליסיטי אייס" עלתה באש באוקיאנוס אטלנטי כשעל סיפונה אלפי מכוניות יוקרה ממותגי קבוצת VW – בין המכוניות היו גם מאות מכוניות חשמליות. הספינה הגיעה אחרי כמה ימים למנוחתה על קרקעית הים כשלמרבה המזל לא היו נפגעים בנפש מקרב אנשי צוותה. הפיאסקו הזה הצית דיון באשר לסכנות השריפה הטמונות ברכב חשמלי, דיון הנמשך גם עתה.

אלא שמתנגדי הרכב החשמלי קיבלו עתה עוד "דלק למדורה" עם ההודעה של חברת ספנות נורבגית בשם Havila Kystruten שהיא אוסרת השטה של רכב חשמלי, כל רכב חשמלי, בשל סכנת השריפה. אחת הטענות היא שצוות הספינה לא יוכל להתמודד ולכבות את האש בסוללת ליתיום העולה באש, דבר ש"פיליסיטי אייס" הראתה לעולם בשנה שעברה. להזכירכם כי נורבגיה היא מהמאמצות הראשונות של רכב חשמלי (נתח שוק עצום של 80% לרכב חשמלי) עם תמריצים רבים ומגוונים לרוכשי EV בשטחה. דוגמה ומופת לכל מדינה שרוצה להתדר בנוצות של "מהפכה ירוקה".

מה גורם לסוללה של רכב חשמלי להתלקח?

חשוב לציין, בהקשר של הפיליסטי אייס חסרת המזל, כי עד היום לא הובהר מה בדיוק הצית את הדליקה שכילתה אותה. יחד עם זאת, זה ברור וללא עוררין כי סוללות הליתיום שניצתו הן שחתמו את גורלה.

לאור האופי הגלובלי של תעשיית הרכב, השאלה החשובה היא האם חברות ספנות נוספות ילכו עתה בעקבות הנורבגים? האם יווצר אפקט דומינו שיחמיר את נהלי הבטיחות להשטת אלפי EV מהמפעלים לשוקי היעד ברחבי העולם? האם יוגבל מספר המכוניות שיותרו לעלות על הספינות? איך זה ישפיע על מחיר ההשטה ועלינו הלקוחות. חשוב מזה, לאילו מסקנות יגיעו דיירי בבניינים מרובי קומות שבחניון התת קרקעי של הבניין חונות עשרות מכוניות חשמליות? האם בתי מלון לא יאפשרו לרכב חשמלי להכנס לחניונים תת-קרקעיים? בסופו של דבר הנושא עדיין בהתפתחות נוזלית במיוחד.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 + 14 =