שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים יונדאי i10. החל ב-76,900 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים יונדאי i10 ידנית

רוני נאק

לפני המון שנים לקחתי לנסיעת מבחן יונדאי ATOZ בואו נאמר שלא מאד התרשמתי לטובה. מיטב תוצרת הודו באותם הימים היית מכונית עירונית סבירה אבל מחוספסת ואיטית מאד למרחבים שבין הערים. אחרי שזו סיימה את הקדנציה וגוועה לתהום הנשייה, הגיעה i10 הראשונה שבעיניי עשתה שינוי מהותי במימד האיכותי והדינאמי והפכה לבחירה מצוינת לרכב שני בבית או כתחליף חדש לרכישה של רכב יד שניה. באותן שנים המלצתי למדיה שהעסיקה אותי להעניק ל-i10 את תואר "מכונית השנה" בזכות הקפיצה באיכות ובזכות הבשורה שהביא לציבור באותן השנים. דעתי לא התקבלה ובתואר זכתה כמדומני מכונית יקרה ויומרנית שלא שרדה לאורך זמן. וואט-אבר.

מבחן דרכים יונדאי i10. המראה מוכר היטב. השימושיות גם כן. צילום: רוני נאק

אלא שעתה, בסערה החשמלית המתחוללת סביבנו, כשכולם אומרים ומפמפמים לציבור כמה זה זול להחזיק רכב חשמלי. כמה נעים זה לנסוע בחשמלי, כמה העתיד הוא ירקרק וחשמלי והכל יהיה זיל הזול וציפורים ירדו מצייצות על כתפי הנהגים העומדים שמחים בעמדות טעינה רבות כחול אשר על שפת הים. קצת איבדנו את הקשר עם מחיר הרכישה של רכב חשמלי. מחיר שהלך ועלה והגיע היום לרמות לא הגיוניות. אפילו כשציפינו לבשורה בהשקה של עוד מותג סיני-חשמלי-חדש, שהבטיח תג מחיר בן 5 ספרות, התאכזבנו לגלות מחיר המופרד מ-100 אלף שקלים רק בשטר אחד כתום של 100 שקלים.

הכירו את יונדאי BAYON

עתה קחו את הרכב החשמלי הכי זול שיש כרגע בישראל, ובואו לא נספור לרגע את העדר מבחני הריסוק ואת טווח הנסיעה המוגבל, הפחיתו ממחירו 20 אלף שקלים, בעצם 23 אלף שקלים והוסיפו 3 כוכבי NCAP. לא הרבה אבל הרבה יותר מ-0 כוכבים. מה קבלתם? יונדאי i10 ידנית – שהפכה לרכב הזול בישראל (גם אחרי עליית המחירים).

מבחן דרכים יונדאי i10. 4 ציל' אטמוספרי. בלי טורבו, בלי ת"ה מורכבת בלי כאבי ראש. צילום: רוני נאק

קטנה וטובה

מדובר אם כן בדור השלישי של רכב המיני מיונדאי אשר הגיע לשוק האירופאי בשנת 2020. בכוונה ביקשתי את הגרסה הידנית בזכות המחיר וגם בגלל שממש ממזמן לא נהגתי בתיבת הילוכים ידנית. זו משווקת ברמת אבזור אינטנס ומצוידת במנוע 4 צילינדרים בנפח 1.2ל' אטמוספרי המפיק 84 כ"ס ו-12 קג"מ. תיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים מורידים את הכוח לכביש. המשקל העצמי הוא רק 1,010 ק"ג וזה מאפשר זמן של 12.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 171 קמ"ש. לא הרקטה השכונתית.

מבחן דרכים יונדאי i10. הקוקפיט בסיסי אבל לא דל. המולטימדיה מצוינת עם התמששקות מהירה לאנדרואיד. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית. צילום: רוני נאק

חבילת הבטיחות כוללת 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, מחליף אורות אוטומטי, ניטור עייפות נהג, בקרת יציבות, בקרת משיכה, סייען לזינוק בעליה, עוגני ISOFIX וכמובן ניטור לחץ אוויר בצמיגים. חבילה מקיפה למדי וגם 3 כוכבי NCAP מ-2020.

חבילת אבזור הנוחות כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך 8 אינץ' וממשק קארפליי ואנדרואיד, מצלמת חניה, 4 חלונות חשמל, תאורת יום, חיישני אורות ואפילו נעילה מרכזית. כל זה במחיר של 76,900 שקל. אם תוותרו על הידני ותבחרו בתיבת הילוכים אלקטרונית ברמת אבזור אינספייר, זו תעלה 86,900 שקלים. עדיין בחזקת ה"זול" ובהישג ידם של רבים.

מבחן דרכים יונדאי i10. המושבים האחוריים לא עונש. אכלסו את הילדים ללא תלונות. צילום: רוני נאק

 

נהיגה

לקח לי מעט זמן להסיר מעצמי את החלודה. בכ"ז מזמן לא נהגתי ברכב עם תיבת הילוכים ידנית. יותר מזה, גודש המכוניות החשמליות שהגיעו לאחרונה למבחנים גרמו לי לא לנהוג ברכב עם תיבת הילוכים כלל. כי ברכב חשמלי לא צריך. אבל לא עברו מטרים רבים והחשש הראשוני הפך לחיוך רחב. איזה כיף זה! איזה חיבור נפלא לרכב, איך שכחנו כמה הנאה יכולה להיות במכונית קטנה ואיכותית.

בלי מאות כוחות סוס אבל בזכות משקל עצמי קל, היונדאי הקטנה מאיצה בנחישות מהרמזורים. היא לא סופר מהירה אבל בהחלט שלא תעכב אף אחד. המצמד הפריד גבוה ברכב ההדגמה שבע הקילומטרים וגם לידית ההילוכים היה מהלך ארוך מדי וקצת עמום. שני אלה דרשו הסתגלות מצידי. להתעסק עם הנייד תוך כדי נהיגה? אי אפשר! יד אחד אוחזת בהגה, השניה מעבירה הילוכים. שרירי בטן רדומים חוזרים לפעילות יחד עם רגל שמאל הרגילה לנמנם בנסיעות. תענוג אמיתי.

מבחן דרכים יונדאי i10. צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על 17.7 קמ/ל'. נסיעה מתל אביב לעמק יזרעאל וחזרה רוקנה רק רבע מיכל. צילום: רוני נאק

התממשקות הנייד שלי לאנדרואיד של המולטימדיה היה מהיר ונהיר מאד. כבל USB ותוך שתי דקות אנדרואיד אוטו פעיל, עקבי ויציב. איכות השמע טובה למדיה וגם לשיחות. אין הפתעות כאן. גם המזגן המכאני סיפק היטב את הסחורה בימים הגשומים של המבחן. הפשרת אדים מהירה וחימום נעים לרגליים הקפואות דקות ספורות מתחילת הנסיעה.

אחרי שוטטות עירונית, יצאנו למחרת לנסיעה משפחתית לצפון. מרבית הנסיעה עברה בגשם סוחף, במהירות בינעירונית על כביש 6 ובכבישי הצפון. יונדאי i10 הייתה יציבה ונטעה בטחון גם ב-120 קמ"ש על כביש 6 הרטוב. מזמן לא יצא לי לנהוג ברכב עם חישוקי 14 אינץ', ולשמחתי גיליתי שהם מקנים נוחות ואחיזה טובים גם בתנאים האלה. הילדות לא התלוננו על אי נוחות ורק אני שמתי לב שהיונדאי הקטנה חשה יותר בנוח ב-110 מאשר ב-120. חוץ מזה גיליתי שהמנוע יחסית גמיש ויסחוב יפה גם מ-3000 סל"ד, ואילו אני הייתי שמח אם הייתה תיבת 6 הילוכים ולא 5 עם מרווחים גדולים.

מבחן דרכים יונדאי i10. מספקת את הסחורה בעיר וגם מחוצה לה. צילום: רוני נאק

בסופו של דבר יונדאי i10 הידנית הייתה קטנה וזריזה בתוך העיר וגם סיפקה נוחות ובטיחות בנסיעה ארוכה מחוץ לעיר. עם צריכת דלק ממוצעת מדהימה של 17.7 ק"מ לליטר, אפשר לנסוע כמעט 600 ק"מ על מיכל של 36 ליטרים. נפלא! אין מגבלת טווח.

מבחן דרכים יונדאי i10. שלא במפתיע תא המטען קטן למדי 252 ל' במצב הזה ועד 1,050ל' עם מושבים מקופלים. צילום: רוני נאק

מה פחות

תג המחיר עושה את הביקורת לקשה מתמיד. אפשר בכלל לבוא בטענות למשהו? יש קטנועים שעולים יותר…

 

סיכום

היום יותר מתמיד יונדאי i10 הידנית ראויה בעיניי לתואר "מכונית השנה 2023". מכיוון שקודם כל מדובר ברכב מיני מצוין, עשוי היטב ומצויד באופן ראוי באבזור בטיחות ונוחות. שנית גם מכיוון שהשוק השתגע עם המחירים שהאמירו ומעלים בסימן שאלה גדול מאד את נושא התמורה לכסף. חוששים מתיבת ההילוכים הידנית? ובכן אם אתם מסוגלים לחטט באף ובמקביל להחליק שמאלה בטינדר, כנראה שתסתדרו עם זה נהדר.

מבחן דרכים יונדאי i10. החל ב-76,900 שקלים. המכונית האחרונה שלא תקרע אתכם במחיר. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

One comment

  1. גיר ידני הכי כיפי, רק חובב נהיגה יעריך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten − 9 =