רוני נאק
אחד מחמש בעלי רכב חשמלי חזר למכונית עם מנוע בנזין. כך קבע מחקר מדעי של אוניברסיטת קליפורניה והתפרסם במגזין המדעי Nature Energy journal. המחקר מצא שכ-20% מבעלי מכונית חשמלית (BEV) לא יישאר עימה אלא יעשה טרייד לרכב עם מנוע תרמי. הסקר בדק בעלי רכבים חשמליים שנרכשו בין השנים 2012 עד 2018 אשר סיימו את תקופת החכירה (ליסינג פרטי המקובל מאד בארה"ב) וחזרו לדילר להחלפה. עובדה זו חשובה מכיוון שמאז השתפרה תשתית הטעינה וגם המכוניות החשמליות עצמן.
יחד עם זאת המחקר בהחלט שרלוונטי גם עתה (בעיקר לישראל) מכיוון שכ-70% מאלו שחזרו למכוניות בנזין עשו זאת בגלל שלא הייתה להם גישה לתשתית טעינה חזקה יותר (LEVEL 2). דבר שעשה את חווית הבעלות לבעייתית במידה כזו שהשפיעה באופן שלילי על שגרת היום. אז הפתרון יהיה להשתמש בעמדות ציבוריות חזקות. לא בדיוק. המחקר גילה כי שני שלישים מהנחקרים אמרו שמעולם לא השתמשו בעמדה ציבורית. למרבה הצער המחקר לא מגלה את הסיבה מדוע העמדות האלה זכו להתעלמות – אולי עניין של סטאטוס חברתי. אולי כמו שבכירי ניסאן חושבים כי נשים מתקשות עם הטעינה כי מדובר בכבלים כבדים ומשהו "מלוכלך".
• כמה באמת מזהמות המכוניות החשמליות? לא תאמינו
בהקשר שלנו המחקר הזה רלוונטי מאד וכדאי שהגורמים בענף (מחוץ ובתוך הממשל) ישימו לב למסקנותיו אם נרצה שישראל באמת תתקדם לעבר תחבורה חשמלית נקיה. לצד זאת יש את המלכוד בו נמצאת המדינה שהיא בעלת האינטרס הרב ביותר שנמשיך לרכוש דלק נוזלי והרבה ממנו.
זאת בנוסף לדלתא הגדולה שקיימת כיום בין המוצרים הנוכחיים להבטחות המשווקים אותם – דבר היוצר דיסוננס למשתמשים שמגלים, אחרי שהמכונית החשמלית הנחשקת כבר אצלם (והכסף עבר ליבואן), כי השימוש בה מוגבל הרבה יותר משציפו. בקיצור. עוד יש לנו כברת דרך לעבור עד שהבשורה החשמלית באמת תיצור שינוי.