script> !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '1643201909225323'); fbq('track', 'PageView');
יום שבת , 20 אוקטובר 2018
דף הבית » מגזין » כמה באמת מזהמות החשמליות?
כמה באמת מזהמות החשמליות?
אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן מרצדס EQC. צילום: מרצדס

כמה באמת מזהמות החשמליות?

רוני נאק

קל מאד להיסחף ולשתות בשקיקה נלהבת את נוזל הקירור הירקרק שיצרניות הרכב מזינות בו את הציבור. אבל עד שלא נהנה כולנו מיצור אנרגיה נקיה באמת – סולארית למשל – עדיין יהיה צורך לשרוף משהו כדי לטעון את המצברים של המכוניות החשמליות. וזה מזהם.

הטריגר של הבדיקה הנ"ל היה החשיפה של אאודי ETRON – רכב פנאי חשמלי חדש ומלהיב של אאודי ודווקא מילה אחת בתדריך של העיתונות שלח אותי לבדוק את הנתונים – אאודי ציינה: "חתימת זיהום ניטראלית מקומית". זאת אומרת – שהיכן שהיא נמצאת היא לא תזהם – אז איפה כן? היכן שהחשמל מיוצר. מכאן החישובים די פשוטים.

אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן אאודי ETRON צילום: אאודי

אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן אאודי ETRON צילום: אאודי

באתר של חברת החשמל יש מחשבון שימושי מאד – כזה המאפשר לך האזרח האחראי לדעת כמה CO2 נפלט לאטמוספירה מהחשמל שאתה צורך. ובכן לפי נתוני חברת החשמל לישראל ובהסתמך על הנתונים הרשמיים של אאודי יש ל-ETRON מצבר של 95kWh וטווח נסיעה של 400 קילומטרים.

צילום מסך ממחשבון ה-CO2 של חברת החשמל. מתוך אתר חברת החשמל

צילום מסך ממחשבון ה-CO2 של חברת החשמל. מתוך אתר חברת החשמל

לפי חברת החשמל יפלטו לאוויר (במילוי מצבר של 95 קווט"ש) 60.7 ק"ג של CO2. נחלק זאת לטווח התנועה של 400 קילומטרים (אם אפשר להאמין לנתונים מחברה שהמנכ"ל שלה עצור מחשש להסתרת ראיות בדיזלגייט) ונקבל נתון פליטה של 150 גרם לקילומטרים. וזה לא מעט – כמו למשל אחת המכוניות שבזכותן אותו מנכ"ל בכלא – אאודי Q7 3.0TDI.

אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן יגואר IPACE צילום: יגואר

אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן יגואר IPACE צילום: יגואר

במקרה של יגואר iPACE  שם יש מצבר של 90 קווט"ש אשר טעינתו תגרום לפליטה של 57.5 ק"ג של CO2 לפי חברת החשמל. עם טווח מוצהר רשמי של 480 ק"מ זה יפיק נתון של 119 גרם לקילומטר.

גם למרצדס יש רכב פנאי חשמלי –  EQC –  וזה מצויד במצבר של 80 קווט"ש אשר טעינתו לפי חברת החשמל תפיק 51 ק"ג של CO2. עם טווח רשמי ומוצהר (מעוד יצרנית המעורבת בפרשת דיזלגייט) של 450 קילומטרים נקבל נתון פליטה של 113 גרם לקילומטר.

אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן רנו ZOE צילום: רנו

אפס פליטת מזהמים מקומית. אז מי משלם את המחיר? כמה co2 נפלט ביצור החשמל לטעינת המצבר? כאן רנו ZOE צילום: רנו

רנו ZOE אינה נמנית על קבוצת מותגי הפרימיום אשר פונה לקהל עשיר וכזה המחפש חידושים – לרנו ZOE מצבר של 41 קווט"ש אשר טעינתו לפי חברת החשמל תפיק 26 קילוגרם של גז CO2. הטווח הרשמי של רנו ZOE הוא 403 ק"מ – ובחישוב פשוט נקבל 64.5 גרם לקילומטרים.

היברידיות כמו יונדאי איוניק וטויוטה פריוס יפלטו פחות CO2 לקילומטר. צילום: יונדאי

היברידיות כמו יונדאי איוניק וטויוטה פריוס יפלטו פחות CO2 לקילומטר. צילום: יונדאי

כרגע – בערב סוכות 2018 – אם אתם באמת רוצים להיות ירוקים קנו יונדאי איוניק או טויוטה פריוס – כל אחת מאלו תפיק 92 גרם CO2 לקילומטר (על פי נתוני היצרנים) וכבונוס לא תהיו כבולים לעמדות טעינה עתידיות שעדיין לא קיימות או לזמני טעינה ארוכים מאד משקעים ביתיים שלא יכולים לתמוך במערכות המהירות ועתירות הוואטים שמובילות את הפסקאות הפותחות בתיקי העיתונות.

בעתיד המצב לבטח ישתפר – ככל שישראל תשכיל לעבור למקורות אנרגיה נקיים יותר אשר יכולים להזין את התחבורה העתידית בחשמל שלא מזהם את האוויר לשכנים בישובים הסמוכים לתחנות הכוח.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6