יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C - קרוסאובר חשמלי שכבר כבש את השוק. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C

רוני נאק

דבר כזה לא חוויתי מאז ימי סובארו העליזים. אשכרה עמדתי בתור כמו בקופת חולים כדי להגיע לפקידת הקבלה באולם התצוגה של GEELY בתל אביב. לפני ומאחוריי עומד עמישראל, על גווניו השונים, להוטים להצטרף ל"מהפכה החשמלית" שתשחרר אותם מכבלי הבנזין לטובת כבלי החשמל עם הבטחה של עולם מופחת עלויות. בואו נודה על האמת: זה פחות הקטע הסביבתי, יותר החלק הכלכלי במשוואה הזו מעניין את הרוב. אף אחד לא "יציל את כדור הארץ" על ידי רכישה של עוד מכוניות.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – שלוש רמות של בלימת רגנרציה. יעיל לשימור ואיחזור אנרגיה בהרי הצפון. צילום: רוני נאק

ג'ילי קולעת במדויק בחתך הרחב עם מוצר במחיר שיורד טוב בגרון, בממדים, בנראות, בביצועים וגם במחיר. שכן בסגמנט C (משפחתית קומפקטית) יש למחיר משקל רב יותר מאשר בקבוצות רכב גדולות ויקרות יותר. בהיצע שתי רמות: 350 ו-460 (המספרים מלמדים על טווח הנסיעה האפשרי) במחיר שמתחיל ב-134 אלפי שקלים ועד 143 אלפי שקלים. בהחלט חבילה ראויה – ועובדה היא שהרוכשים עומדים בתור (קרוב ל-3,000 הזמנות נכון לתחילת דצמבר 21).

מכיוון שהמבחן הזה מתפרסם אחרי שמדיות רבות אחרות כבר נסעו במכונית, איני מתכוון לדוש מהתחלה בכל הניואנסים הקטנים של המכונית. בשביל זה יש וולוגים של שעה ויותר במרחבי הרשת. מה שכן אעשה זה אספר לכם על החוויה שלי עם ג'ילי ג'יאומטרי C על פני סופשבוע ארוך, כמה חוויות וכמה מסקנות ותובנות. אבל קודם – המכונית.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – מרווח גחון המאפשר חקר שבילים זהיר. הסוללה נמצא שם למטה. צילום: רוני נאק

הג'יאומטרי C היא גרסת ההצ'בק של הדגם (סדאן לא מיובאת) והיא בעצמה אינה בנויה על פלטפורמה חשמלית ייעודית אלא אדפטציה של שלדת ICE קיימת של היצרנית בשם GEELY FE ומשרתת את דגמי Emgrand מונעי הבנזין שלא יכולים להגיע לישראל בגלל תקינה לא מתאימה. לרכב בסיס גלגלים גדול למדי של 270 ס"מ (כמו של קיה נירו ויונדאי איוניק הייבריד), בחזית תמוכות מקפרסון ומאחור קורת פיתול שכזו לא ראינו הרבה זמן.

רכב המבחן היה בגרסת 460 בעלת הטווח הארוך-יותר. טווח שמתקבל מסוללת ליתיום עם קיבולת של 70 קוט"ש. הסוללה הגדולה צמודה לגחון הרכב והיא מניעה מנוע חשמלי תלת-פאזי הממוקם בחזית ומניע את הגלגלים הקדמיים. התפוקה היא 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ. טווח הנסיעה הרשמי הוא 460 קילומטרים וצריכת הזרם עומדת על 16.5 קוט"ש ל-100 ק"מ. בצד הביצועים אלו בהחלט שנאים גם אם לא עוצרי נשימה: 7.7 שניות ל-100 קמ"ש ו-מהירות מירבית של 150 קמ"ש. המשקל העצמי עומד על 1685 ק"ג (1630 ק"ג לגרסת 350 עם הסוללה הקטנה יותר) וזה כ-300 ק"ג יותר מהמשקל של מקבילו הבנזיני שמשתמש באותה פלטפורמה. יחסית, משקל צנום לרכב חשמלי עם סוללה כה גדולה.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – הקוקפיט מודרני ונעים. ניצול החלל, בעיקר בחזית, לא מושלם. מערכות הסיוע אגרסיביות למדי. צילום: רוני נאק

איני רוצה להרחיב מדי בחבילות האבזור. אציין רק את חבילת הסיוע והבטיחות האקטיבית שמזכה את הג'יאומטרי C בדרגת בטיחות 7 מתוך 8 (מה שחסר זה ניטור עייפות נהג, התראה על שכחת ילד, חיישני חגורות, זיהוי דו"ג ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור). חוצמזה יש גם 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה ומצלמות 360 מעלות וחיישני חניה עם צג נפלא. בהקשר הבטיחות חשוב לציין כי לג'ילי ג'יאומטרי C לא נערך מבחן ריסוק אובייקטיבי של ENCAP למרות שהרכב עם תקינה אירופאית ואמור להיות משווק גם שם – אולי בהמשך. אז הנתון הזה בגדר נעלם (ג'יאומטרי A נבחנה ב-C-NCAP בשנת 2018 וקבלה 5 כוכבים).

• נהיגה ראשונה סקייוול ET5 החשמלית

עוד תקבלו ב-460, שני מושבים קדמיים חשמליים, חימום למושבים, תצוגת עילית HUD, מסך מולטימדיה 12.3 אינץ', מערכת שמע איכותית של BOSE, גג פנורמי גדול עם וילון אטום ופתיחה חשמלית וכמובן תאורת אווירה בשלל גוונים כולל אפשרות להחליף גוון צבע בהתאם למהירות הנסיעה. חביב. ריפודי המושבים הסינטטיים  (תוספת תשלום) משולבים בהרמוניה עם הדיפונים והצבעים בקבינה כולה והאווירה בתא הנהג היא יותר הייטקית ומודרנית מאשר "מועדון גברים לונדוני" ספון עור, עץ ואלומיניום כנהוג בקרב מותגי הפרמיום והטוענים לפרימיום.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – סופג יפה דרכים של אבנים כאלה. רך ונעים בנסיעה איטית. צילום: רוני נאק

מסלול הנהיגה לקח אותנו לצפון הרחוק. כשאנו עמוסים בציוד עד לתקרה שגם חייב את קיפול המושב האחורי. המשקל הנוסף עמד על כ-80 ק"ג. אז בואו נחשוב כאילו היינו שלושה במכונית. חווית הנסיעה היא ראשית כל נעימה מאד. למעט ביעוס מה שה-WAZE המובנה לא תפקד ברכב ההדגמה וגם הג'וסטיק הקטן שמכוון את מראות הצד לא היה עקבי ברצון שלו לשתף פעולה. לפחות לא נשאר לי ביד.

ללא מנוע בנזין או תיבת הילוכים, רוב הנסיעה שקטה מאד. אין אפילו שריקת מנוע או טרנספר כפי שחווינו במכוניות חשמליות אחרות. אבל…כמו עם חשמליות אחרות בהיעדר מנוע, צצים רעשים חדשים. ואלו היו בעיקר רעשי כביש עם עוצמה משתנה בהתאם לרמת החיספוס של הסלילה ובהמשך רעשי רוח נוכחים במהירות העולה על 110 קמ"ש. וקל מאד להגיע ל-110 קמ"ש ואף יותר מזה בזכות הכוח הזמין והתאוצה האיתנה קדימה. בהחלט משהו להתרגל אליו.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – ממדי פנים שימושיים וחלל גדול לתא המטען ולנוסעים שמאחור. לשמחתי יש גלגל ספייר ולא ערכת ניפוח ואופטימיות. צילום: רוני נאק

עוד לטובה ראוי לציין את בקרת האקלים היעילה, את התצוגה העילית הנפלאה וגם מערכת שמע ממש טובה שהריצה את הפלייליסט שלי דרך הבלוטות' כי אין אנדרואיד או קארפליי. גם הממשק של המולטימדיה אינטואיטיבי יחסית וקל לעבור בין מצבי הרגנרציה השונים, מוד הנהיגה או הגדרות שונות ברכב, כמו למשל העימעום הנפרד של תאורת הממשק ולוח המחוונים.

לאזור ראש פינה הגענו עם 64% טעינה אחרי שיצאנו מתל אביב עם 95% ובדרך עשינו סיבוב קטן באזור הסוללים/אלון הגליל. התכנית הייתה להישאר בסביבה אלא שתכניות תמיד הן בסיס לשינויים כך שהיינו חייבים למחרת על הבוקר לחצות את המדינה לרוחבה ולהגיע מוקדם לנהריה. אפילו שטווח המכונית סיפר לי על יכולת לעבור כ-220 ק"מ רציתי להיות בטוח ויצאתי למפגש עם עמדת טעינה מהירה של אפקון בצומת מחניים. הכיסוי הצפוני של EVEDGE חסר למדי ולשמחתי עמדת ה-175 קו"ט הייתה פנויה. בה ביליתי במחיצת שני חיילי הנדסה סקרנים כ-45 דקות עד שרמת הטעינה הגיעה לכ-90% אחוזים ומחשב הרכב ציין טווח של 400 קילומטרים.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – יעיל יותר בתנועה עירונית. צילום: רוני נאק

חצינו את הצפון לרוחב, עלינו מעט צפונה לחניתה ומשם חזרה דרך כביש הצפון לראש פינה. נהיגה בתוואי שטח הררי ומתפתל. וכאן השורשים של השלדה מתגלים. כי כשלוקחים רכב עם מנוע בעירה פנימית ומסבים אותו לחשמל יש לזה משמעויות הנדסיות. העלייה במשקל, שינוי מיקום מרכז הכובד – כולם צריכים לקבל גיבוי מהשלדה והמתלים. וכאן מתגלה מכונית רכה מאד, חסרת ריסון שעליית קצב מורידה את הביטחון לנהג. מערכות הבטיחות מגיבות באופן מאד אגרסיבי וחזק – כנראה שב-ג'ילי יודעים למה. "אצלנו" בגילדת כתבי הרכב שלא קיימת, יש דאחקה שככל שהצמיגים איכותיים יותר זה מגיע כדי לחפות על תכונות אחרות מבריקות-פחות. הצמיגים בג'יאומטרי מצויינים.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – שני ביקורים בעמדה המהירה. ביחד כשעה ורבע של טעינות. צילום: רוני נאק

ביקור נוסף של כחצי שעה בעמדה של אפקון (2.0 שקלים לקילווואט) והפעם לרמת טעינה של 80%. זה הספיק כדי לטפס ליער ביריה, סיבוב קצר וזהיר בשבילי החורש הנפלאים שיש שם, ומשם דוך לעפולה, וחזרה פקוקה למרכז במוצ"ש. חרדת טווח אין ואפילו הצלחנו לשפר את צריכת הזרם מ-20.1 קוט"ש ל-100 כשקיבלנו את הרכב ל-18.5 קוט"ש ל-100 שלושה ימים אחרי (קצת יותר מהנתון הרשמי של 16.5). רוב הנסיעה הייתה בתנועה כבדה אז בחרנו במצב eco+ החסכוני יותר וללא מזגן. כשהיה חם יותר המזגן נדלק וזה מיד הקפיץ את צריכת הזרם.

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – מבט מתא המנוע לעבר הגלגל הקדמי-שמאלי. אין חיפוי לבתי הגלגלים. מוזר לקרוסאובר ובכלל. מיותר? צילום: רוני נאק

הרמתי מכסה מנוע וגיליתי כמה דברים. יש המון פלסטיק בחזית. המאמץ להוריד משקל ניכר לעין ושלדת הפלדה נגמרת הרבה לפני שהרכב נגמר. עוד גיליתי שאין חיפוי לבתי הגלגלים – בכלל. למעשה אפשר לראות את הקרקע – וזה ממש מוזר שלא לומר מרתיע למדי בהתחשב בכמות הכבלים שיש בתא המנוע ועכשיו חורף. מעט החיפויים שיש שם בפנים הם ממש דלילים ודקים. על צד החיוב אציין שמצאתי ריתוכי שלדה וחיבורים ברמה מערבית – עשויים היטב ומגומרים כמו שצריך גם בפינות נסתרות מהעין.

בסופו של דבר יצאה לי כתבה ארוכה יותר משתכננתי. לצד חסרונות אובייקטיביים, יבואנית ג'ילי פיצחה את הנוסחה של רכב חשמלי עממי ומביאה לציבור בישראל אופציה מאד מעניינת עם תמורה טובה לכסף עבור המעבר להנעה חשמלית עם קרוסאובר מאובזר בעושר, עם חבילת בטיחות טובה, טווח שימושי מאד ונוחות נסיעה. אז הוא לא מתנהג יפה בסיבובים – את מי זה בכלל מעניין היום?

מבחן דרכים ג'ילי ג'יאומטרי C – קרוסאובר חשמלי שכבר כבש את השוק. צילום: רוני נאק

 

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

3 comments

  1. חיכיתי כבר שמשהו יכתוב את זה, עד עכשיו הייתי בטוח שרק אני חשבתי שהרכב חסר ריסון ומשרה תחושה של חוסר ביטחון בנהיגה. אני הגדרתי את זה "התנהגות כביש לא בוגרת"
    זו הסיבה שלא רכשתי את הרכב

  2. רק חוסר "חיפוי לבתי הגלגלים" הפריע לך מתחת למכסה מנוע?
    וכיסוי גומי שמחובר עם סיכות משרד?
    צמות חשמל עבודת יד?
    והריתוך – זה רמה של "ריתוכי שלדה וחיבורים ברמה מערבית"?? מזמן לא ראית שלדה של רכב של יצרן מודרני כנראה.
    על בטיחות אקטיבית ופסיבית בכלל אין מה לדבר…. מלכודת מוות לפראייר תורן!
    תמליץ עליו , למה לא!?!
    "גם אתה יכול 88" 🙂

  3. מההסבר אני מבין שכל זול בסוף יקר

להגיב על לבייב לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − eleven =