רוני נאק
בניתוח מעניין שפרסמה JATO המסכם את מכירות הרכב הפרטי בשוק האירופאי בחודש יולי 2023 מתגלה כי למרות שמכוניות BEV (רכבים חשמליים על-סוללות) ראו עלייה של 62% במכירות חודש יולי, מכוניות בנזין המשיכו לחוות מכירות משמעותיות.

יתרה מזאת הביקוש למכוניות בנזין גדל ב-15% בחודש שעבר ל-589,705 יחידות – המהוות 58% מסך המכוניות שנמכרו ביולי. במקביל אפשר לחזות בעקומת המכירות הצונחת בעקביות של דגמי הדיזל שירדו מנתח שוק של כמעט 40% בינואר 2018 לכדי 16% מסך המכירות של יולי 2023.

גורמים בעלי משמעות בהאטה של חדירת הרכבים החשמליים הם תשתית הטעינה הציבורית שאינה מספקת ולא אמינה. משבר האנרגיה העובר על אירופה מאז פרוץ מלחמת אוקראינה וכמובן צמצום ואף ביטול במדינות מסויימות, של התמריצים לרכישת רכב חשמלי. זאת, לצד מאמצים ראשונים של רכב חשמלי שחלקם התאכזב וחוזרים לרכבי בעירה פנימית.

להזכירכם גם בישראל אנו צפויים לשינוי מיסוי משמעותי שיחול ב-1 לינואר. רכבי פלאג אין הייבריד יאבדו את הקלת המיסוי והרוכשים שלהם ידרשו לשלם מס מלא של 83% (כמו של רכב בנזין רגיל). בנוסף, המס על הרכב החשמלי יזנק וכמעט יכפיל את עצמו מ-20% ל-35%. שינויי מס אלה יצרו גל של מכירות FOMO ברבעון האחרון של 2023 ולאחריו עליה חדה במחירים שבהחלט עשויה לשנות את פניו של שוק הרכב בשנת 2024.