יום חמישי , 25 יולי 2024
עפרת מנגן - מרכיב חשוב בסוללות לרכב חשמלי. רוב האספקה העולמית מגיעה מסין. צילום: northern ray

מי צריך מנגן?

רוני נאק

הביקוש למנגן בסוללות אמור לגדול פי שמונה בעשור הזה. זאת, בשל הרכבים כימיים חדשים לסוללות EV וזינוק מהיר במכירות רכבים חשמליים. כך על פי התחזית לשוק מנגן סולפט של חברת Benchmark.

מנגן הוא מרכיב חיוני בקתודות של סוללות EV בעלות הרכב של: ניקל קובלט מנגן (NMC). מקובל להשתמש במנגן כדי לשפר את טווח הרכבים החשמליים בעלות נמוכה יחסית. בעתיד, הרכבים כימיים חדשים לסוללות צפויים להשתמש אפילו ביותר מנגן במתכון שלהן. יצרניות הרכב פונות יותר ויותר לשילוב רב-יותר של מנגן בכימיה של הסוללות. זאת במאמץ לצמצם עלויות ולשפר וביצועים.

הדור הבא של הסוללות לרכב חשמלי יכללו תרכובת כימית עם כמות מנגן רבה יותר. בצילום סוללות אולטיום של GM. צילום: GM

ג'נרל מוטורס השקיעה בחברת "Element25", אשר בונה בית זיקוק למנגן בלואיזיאנה, והחודש גם תמכה ב-Mitra Chem, מעמק הסיליקון המפתחת קתודות לסוללות בהרכב ליתיום מנגן ברזל פוספט (LMFP).

יצרניות סיניות רבות (בהן כמה שמות מאד מוכרים לנו הישראלים) מרחיבות גם את הייצור של קתודות LMFP שבהן תכונות המנגן יכולות לשפר את הביצועים בעלות נמוכה יותר. בנוסף אנו צפויים לראות שילוב של הרכב כימי חדש: ליתיום מנגן ניקל (LMNO) שיופיע בדור הסוללות הבא. להרכב הזה יש צפיפות אנרגטית טובה יותר מאשר ל-LFP המוכר אצל הסיניות וגם בטיחות משופרת וזמני טעינה מהירים יותר מאשר סוללות בעלות הרכב NMC.

לצד הבשורה יש גם סיבה לדאגה. שרשרת האספקה לייצור מנגן ברמת ניקיון גבוהה (HPMSM) נשלטת על ידי סין, אשר מספקת כיום 96% מחומר הגלם הזה. עובדה המקשה על יצרניות המערב במלחמה השקטה, יותר ופחות, מול ענקיות הרכב הסיניות ששמו את הכוונות שלהן על שוקי המערב העשירים.

Check Also

BYD M6 – עכשיו המיניוואן

BYD משיקה מיניוואן חשמלי במחיר של פחות מ-25,000 דולר באסיה. האם הוא רלוונטי גם למערב ולנו כאן בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × five =