רוני נאק
עכשיו כולנו כבר מכירים את הלנד רובר דיפנדר החדש. אוקיי לא "כולנו" רק מי שנהג ומתעניין בז'אנר הזה ומי שכבר חווה מבין שזה רחוק מאד מהדיפנדר ההוא – לטוב ולרע. אבל חכו רגע – אל תאמרו נואש כי ענקית תעשיה בריטית בשם INEOS ממשיכה בקו של הדיפנדר המקורי עם דגם כל חדש מתוצרתה בשם גראנאדיר (פירוש השם זה חייל הנושא פק"ל רימונים).
כמו הדיפנדר העיצוב של הכלי – שמאד דומה ללנד רובר – הוא רק כינור שני לפונקצינאליות. לא מדובר בפלטפורמה של לנד רובר אלא בשלדת סולם עם תכנון חדש, סרנים חיים וקפיצי סליל ועליהם מרכב תכליתי. המטרה היא ליצור כלי רכב קשוח שיעמוד בדרישות של הרפתקנים, חקלאים וכוחות בטחון ברחבי העולם – אבל כזה שיהיה נוח ויעמוד בדרישות בטיחות מודרניות.
חשיפת העיצוב התקיימה ממש היום, ה-1 ביולי 2020, וברגעים אלה ממש אב טיפוס ראשון יוצא במסע ארוך של מליון קילומטרים של מחקר ופיתוח וניסוי דרך, שטח ואקלים. הרעיון לרכב כזה הגיע עוד בשנת 2017 כאשר הבעלים של החברה, סר ג'ים ראטקליף, זיהה וואקום שנותר ריק בתחום רכבי השדה אחרי שיצרנים אחרים נטשו אותו. הדרישה לרכב שדה קשוח אבל כזה שעומד בדרישות הבטיחות המודרניות ובציפיות האמינות של היום לא שככה – וראטקליף הקים חטיבת רכב חדשה שממנה יצא הגראנאדיר.
את הכוח מספקים מנועי 6 ציל' טוריים של BMW – במהדורות של בנזין ודיזל, ההנעה כפולה קבועה עם LOW וכן – יש שלוש נעילות דיפ' מקוריות. בנוסף השמועות מדברות על יחידת הנעה מימנית שזה די הגיוני ברכב כמו הגראנדייר שיכול לקבל מנוע חשמלי חזק ואמין (מומנט והרבה) ועם יתרון הטווח של מיכל מימן גדול. שיכול להגיע למאות רבות של קילומטרים.
סר ג'ים מבטיח שהכלי יהיה החזק ביותר בתחומו מבחינת יכולות, עמידות ואמינות – כפי שמצפים לו אנשים שבאמת עובדים עם המכוניות האלה – במקומות המאתגרים ביותר בעולם. הרכב מפותח בשיתוף עם מאגנה-שטייר (מכירים G-וואגן?) כאשר תחילת היצור הסדרתית מתוכננת לסוף 2021. זול הוא לא יהיה אבל לפחות תהיה ארטיקולציה!