שבת , 27 אפריל 2024
מכרה מלחי ליתיום בדרום אמריקה. האיחוד האירופאי מייצא את הזיהום לעולם השלישי. צילום: WIKI

העידן אחרי תקני יורו – ליתיום יוכרז כמסוכן לציבור ב-EU

רוני נאק

אם חשבתם שהמחיר של המכוניות החשמליות עתיד לרדת עם הזמן – חשבו שנית. האיחוד האירופאי קבע תקנות סביבתיות הולכות ומחמירות מזה עשרות שנים. המטרה של קברניטיו היושבים בבריסל הוא לעשות את היבשת כולה לנקייה מזיהום CO2 עד לאמצע המאה. בו זמנית האיחוד שואף להגיע להגנה מרבית על תושביו מפני זיהום וחומרים מסוכנים רבים אחרים.

השינוי של מקורות האנרגיה וה"דה-קרבוניזציה" של תעשיות רבות ושל הפקת החשמל מרמזים על הפריסה הרחבה של מקורות אנרגיה מתחדשים. אלו בעיקר חוות קולטים סולריים ושדות של טורבינות רוח. מקורות אנרגיה אלה, באופן טבעי, תלויים במזג האוויר ואינם יציבים ומחייבים דרך יעילה לאגור אנרגיה חשמלית. על אותה האגירה מסתמך האיחוד במידה רבה על סוללות. 

אותן סוללות משתמשות בעיקר בליתיום. אם כמחזור חיים שני לאחר שאיבדו מיעילותן ברכב חשמלי או שיוצרו במיוחד לשם כך. זאת, כשברקע יש טכנולוגיות אגירת-חשמל חדשות אולם יישומן בקנה מידה תעשיית ורחב היקף עדיין רחוק. מה שיעשה אגירת חשמל ביתית, הנעת רכב חשמלי והפעלת מיכון בתעשייה לבטוח יותר. אבל כמו בתעשיית הרכב, גם תשתית אגירת חשמל (באמצעים כימיים כמו סוללה) נתקלת בקושי להבטיח אספקה של ליתיום כדי להשיג את המטרות של האיחוד לשנת 2030 – שזה ממש מעבר לפינה. בד בבד האיחוד האירופאי הוסיף את הליתיום לרשימת חומרי הגלם הקריטיים עם ציפייה לזינוק חד עוד יותר לדרישה בשנים הבאות. עד כמה צפויה לגדול הדרישה? לדברי ה-EU, אירופה תדרוש עד פי 18 ליתיום עד שנת 2030 ביחס לשנת 2020 ועד פי 60 יותר ליתיום עד שנת 2050. יוזמות להתחיל כריית ליתיום בפורטוגל וסרביה יצרו תהודה ציבורית נרחבת וכוחות סביבתיים רבים וחזקים נקראו לדגל – עם חששות מוצדקים לבריאות הציבור ולפגיעה קשה בטבע.

מכרה ליתיום בצ'ילה. המקור השני לחומר הגלם הקריטי – אחרי סין שוחרת השלום. צילום: WIKI

עתה נראה שהיעדים הסביבתיים של האיחוד נתקלים במשוכה של ממש. סוכנות הכימיקלים האירופאית (ECHA) פועלת להכריז על מלחי הליתיום השונים כסכנה בריאותית לציבור (כך דווח בסוכנות REUTERS). אם אכן זה יקרה והאיחוד האירופאי ייאלץ לקבל את ההמלצה המקצועית הזו – ויצליח בדרך פלאית להשתחרר מכוחות פוליטיים – זה יעשה את תהליכי היבוא, היצור והשינוע של מלחי הליתיום למסובך ביותר וכמובן הרבה יותר יקר. ועדת ניהול הסיכונים של ECHA קבלה את דרישת צרפת החודש לקטלג את הליתיום כגורם סיכון לפוריות בבני אדם וכגורם מסכן לנשים בהריון ולתינוקות יונקים. 

תקני יצור מגבילים יותר, שיוטלו על המכרות והמפעלים הפועלים באירופה, על ידי ה-EU משמעותם עלויות יצור גבוהות יותר. מה שעלול להחזיר לרמת בדיקת הכדאיות הכלכלית של הפקת ליתיום ביבשת, עיבודו וגרוע מזה מחזורו.

בתגובה חברות הכרייה הפועלות בסרביה ובגרמניה מאיימות כי אם יתקבלו התקנות החדשות הן ייאלצו לסגור את המכרות ואת מפעלי עיבוד העופרה הפועלים עם חומרי גלם מיובאים (בעיקר מסין וצ'ילה).

החלטת האיחוד צפויה להתקבל בתחילת שנת 2023.

מכרה ליתיום בסין. למי איכפת מהסביבה? צילום: WIKI

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 − 2 =