יום חמישי , 11 אוגוסט 2022
ראשי » מגזין » כך תתכננו נסיעה ארוכה ברכב חשמלי
נסיעה בינעירונית ארוכה עם רכב חשמלי. ראשית צריך שיהיה לו טווח וגם יכולת לקבל טעינה מהירה. כמו סקייוול. צילום: סקייוול

כך תתכננו נסיעה ארוכה ברכב חשמלי

רוני נאק

לא מזמן נסעתי עם רכב חשמלי לשדה בוקר. אספתי אותו יום קודם, נסעתי איתו בעיר ולחברים ובאור ראשון יצאתי שמח לנסיעה של כ-180 קילומטרים מביתי. נסיעה שעם רכב בנזין רגיל כלל לא הייתה מצריכה מחשבה נוספת. זה לא שלא היה תיכנון מקדים. דווקא היה ועוד איך.

לרכב המדובר, סקייוול ET5, יש טווח נאה של 400 קילומטרים ורכב ההדגמה שזוכה ליהנות מנהגים עם רגל כבדה על דוושת התאוצה סיפר לי, (דרך מחשב הדרך) שיש לי טווח של 342 קילומטרים שזה 21 קוט"ש ל-100 ק"מ לערך. המספרים הגיוניים ומסתדרים נהדר.

נסיעה בינעירונית ארוכה עם רכב חשמלי. מסרים ירוקים וסביבתיים זה נפלא. חבל שלא כל החשמל שמיוצר בישראל מגיע ממקור מתחדש. צילום: סקייוול

בדרך דרומה ניסיתי להשיג נתון טוב יותר ממה שמחשב הדרך הפאסימי ניבא לי. הצלחתי לעשות זאת על ידי שימוש במצב איחזור האנרגיה המירבי ונהיגה בקצב שהוא ב-N יותר איטי מהרגיל שלי עם רכב בנזין. זה עדיין לא קצב זחילה שמעצבן נהגי מוביליות, אבל בהחלט קרוב יותר מאי פעם למספרים שעל תמרורי הדרך. כך שהגעתי למדרשה כשעל מחשב הדרך מתנוססים 30% אחוזי טעינה. נפלא!

התכנית הייתה שבתום הפגישה שלי שם, אני אדלג לטעינה בעמדת ג'ינרג'י מול קפה פולה. בסך כל כ-4 ק"מ ממני. נו פרובלם. יש שם 2 עמדות מהירות של 50 קילו-וואט ועוד אחת AC של 43 קילו-וואט. הצצה מהירה באפליקציה מגלה שעמדת DC אחת תפוסה והאחרות פנויות. נהדר. עולה על הרכב נותן בוואטים להגיע צ'יק צ'ק רק כדי לגלות את מגרש החניה עמוס לעייפה, רכב חשמלי אחד טוען כשהוא עומד באלכסון וחוסם את הגישה לכבל השני ורכב שאינו חשמלי חונה בעמדת ה-AC.

נסיעה בינעירונית ארוכה עם רכב חשמלי. לא לפחד לצאת מהעיר למקומות נפלאים כאלה כמו נחל צין המרהיב. טעינה מהירה תשחרר אתכם מחיכיון של שעות אבל בכל מקרה כדאי לתכנן חלופות. צילום: סקייוול

מה עושים? אין לי מספיק טווח כדי למשוך כל הדרך למרכז, אני לא רוצה לאבד שעות מהיום ולהיכנס לתוך באר שבע. למזלי אני מחזיק בנייד שלי 3 אפליקציות של שלש ספקיות: ג'ינרג'י, אפקון ו-סונול EVI ובנוסף יש לי גם צ'יפ חביב של EVEDGE שלעולם לא מאכזב. בכל האפליקציות נרשמתי מראש עם פרטי אמצעי התשלום וכל מה שצריך. ביניהן יש אפליקציות נוחות יותר ופחות אבל בדרכים הן מספקות נתון חשוב אחד: האם העמדה בשימוש או לא. הן גם מאפשרות לנווט מהמיקום שלכם אל העמדה. לפעמים זה קריטי ממש אם לא מכירים את האיזור.

• תעלו לצפון לגוש שגב

לא אומר לכם שלא נלחצתי לרגע. אפילו די הרבה. לפחות עד שמצאתי עמדת DC מהירה של סונול EVI רק 16 קילומטרים ממני. בתחנת סונול בכניסה לירוחם. האפליקציה סיפרה לי שהעמדה פנויה וכי היא תתן לי 50 קילוואט מתוקים של זרם DC ישר.

נסיעה בינעירונית ארוכה עם רכב חשמלי. ראשית צריך שיהיה לו טווח – במקרה של סקייוול זה 400 קילומטרים רשמיים. צילום: סקייוול

שתי לחיצות חזקות מאוחר יותר אני מוצא את העמדה ונכנס אליה ברווס. קליק, וויש על המסך באפליקציה והחשמל מתחיל לזרום פנימה בשיא ההספק של העמדה. 50 קו"ט. המחיר לא ממש זול כ-2 שקלים לקו"ט. עדיין יותר זול מדלק כמובן. תיכננתי לבלות בתחנה כארבעים דקות. כדי שתיהיה לי מספיק טעינה להגיע הביתה ולמחרת לחזור לסוכנות ולהיפרד מהרכב. בסוף נשארתי שם כמעט שעה.

אחרי כ-20 דקות הגיע בחור על Ds3 חשמלית – וחיכה בסבלנות שאסיים. בזמן שאנחנו מקשקשים גלשה לתחנה ג'ילי אחת שהנהג בה הביט בי, הביט ב-DS הממתינה והבין שייבלה כאן מעל לשעה רק בהמתנה להתחברות. הוא המשיך הלאה במורת רוח.

חזרתי הביתה באיזי. מחליף את המהירות לטובת ההבטחה שאצליח להגיע הביתה בלי דרמות.

נסיעה בינעירונית ארוכה עם רכב חשמלי. לפעמים תבלו שעה במרכז מסחרי סגור כשעמדה של 50 קו"ט נותנת מה שהיא יכולה. אם זה יום חם – קצב הטעינה מאט מאד. צילום" סקייוול.

מה המסקנות מהיום הזה

זו לא הפעם הראשונה שאני עושה נסיעה ארוכה עם רכב חשמלי. אבל תמיד יש הפתעות ודברים לא צפויים. אז ככלל תמיד הכינו לכם תכנית גיבוי. לעולם אל תסמכו רק על ספק טעינה אחד. שיהיו שניים לפחות. אף פעם אי אפשר לדעת מתי תהיה נפילה ספונטנית של כל העמדות שלו (כבר קרה, גם בישראל). בנוסף הכינו נקודות טעינה חילופיות אם אלו שתכננתם להגיע אליהן תפוסות בטעינה או על ידי נהגים לא מתחשבים שחונים במקום (העניין הזה ייפתר על ידי רגולציה בקרוב).

דברים נוספים שצריך לקחת בחשבון ופחות עניינו כשנסענו עם רכבי בנזין: הגיאוגרפיה. האם היעד הוא בעליה או בירידה. לדוגמה, הבדלי צריכת הזרם בעליה לירושלים מול החזרה ממנה אדירים. מזג האוויר מאד משפיע. חום כבד או קור עז מחייבים שימוש אינטנסיבי בבקרת האקלים וזה מקצר את הטווח וגם מאט את התהליך הכימי שבו נאגרת ומשתחררת האנרגיה החשמלית.

נסיעה בינעירונית ארוכה עם רכב חשמלי. עמדת טעינה של 150 קו"ט תאפשר לקבל טעינה זריזה. במקרה הזה רק 20 דקות הספיקו. צילום: סקייוול

מספר הנוסעים שברכב או המשקל של המטען שבו, גם ישפיעו על הטווח ולא תאמינו שגם רוח חזית חזקה או הפרש של 20 קמ"ש במהירות השיוט יעשו הבדל דרמטי בטווחים.

היעזרו במחשב הדרך. כמו שיש בסקייוול וכמעט בכל רכב חשמלי, כדי לקבל תמונת מצב בזמן אמת של צריכת הזרם בנסיעה הספציפית הזו. זה ייתן לכם קנה מידה לטווח האמיתי שיהיה לכם. זכרו את קיבולת הסוללה. אם היא לשם הדוגמה 60 קוט"ש וקצב צריכת הזרם שלכם הוא 20 קוט"ש ל-100 ק"מ (נתון ממחשב הדרך), יהיה לכם טווח של 300 קילומטרים. במידה ותרפו מעט ותצליחו להגיע ל-17 קוט"ש ל-100 אזי הטווח יגדל דרמטית ל-352 קילומטרים.

הדרך הטובה ביותר לפצח את הבעיה זה עם עמדת טעינה ביתית. אם תצאו לנסיעה עם 100% טעינה, במרחקים של ישראל, רוב הסיכויים שתוכלו להשלים את הנסיעה עם טעינה אחת או כלל ללא טעינה. בנוסף, טעינה ביתית היא הרבה יותר זולה וחפה מהסטרס של עמדות הטעינה הציבוריות שלפעמים בסופי שבוע ובחגים עשויים להפוך למוקדי חיכוך לא הכי נעימים.

 

 

צפו גם בזה

פורד ברונקו – הייבריד?

פורד עתידה להרחיב את גרסאות ההנעה של ברונקו עם יחידות היברידיות ופלאג-אין. כך גילינו זאת

One comment

  1. בקיצור, במקום שהרכב ישרת אותך – אתה משרת את הרכב.
    אבל אחרי 6 שנים החיסכון במחיר חשמל מול דלק יחזיר לך את ההשקעה של לקנות אוטו פשוט מחברה שמי שמע עליה במחיר של וולוו!!!!
    הו איזה נפלא, ואז עוד 6 שנים עם גרוטאה תתחיל רק להרוויח!

    בינתיים יהיה דפקט טכני במנוע החשמלי שהבטיחו לך ש"בכלל אין עלויות תחזוקה" והלכו 28,000 שקל,
    ובינתיים איזה סלע דפק לך מלמטה את הסוללה והלכו 90,000 שקל כי "חבלה זה בכלל לא באחריות וגם הביטוח לא מכסה כי זאת בעיה שלך", ובשש שנים לא תחזיר כלום.
    מס נסועה על הקילומטרז' בכלל יזרוק לפח את כל החלומות על חיסכון.
    אבל היי, אני לא מזהם את הסביבה!!!
    רק הילדים בחדרה יקבלו סרטן על ייצור חשמל בשביל האוטו המזהם שלי, אצל הילדים בתל אביב יהיה רק ציוץ של ציפורים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.