יום חמישי , 11 אוגוסט 2022
ראשי » מגזין » רכב חשמלי: למה הפלטפורמה צריכה לעניין אתכם
הבסיס שעליו נוסע רכב חשמלי חשוב מאד בממדים רבים. השרדות הוא אחד מהם. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

רכב חשמלי: למה הפלטפורמה צריכה לעניין אתכם

רוני נאק

יש אצלנו כבר מבחר של מכוניות חשמליות. רבות (ממותגים מוכרים אחרות עם שמות חדשים), יעשו את דרכן לכאן בשנים הקרובות. מצד אחד במימד הצרכני זה מצויין. מבחר גדול, יבואנים חדשים שנכנסים לזירה ויוצרים הפרעה בשוק, התחרות מועילה לנו – הצרכנים.

מצד שני, מבחר גדול ועשיר יכול לא רק לבלבל אלא גם ממש לאיים. מבחר גדול מבלבל אותנו בכל פעם שאנו נכנסים לסופר ועומדים מול מקרר הגבינות. בסוף, כמעט תמיד, שימו לב לזה, תרימו משם את המוצר שאתם כבר מכירים. נדיר שהיד עוברת למדפים של מוצרים לא מוכרים. עובדה!

אם זה קורה עם קוטג', זה חמור הרבה יותר כשמדובר ברכב חשמלי. כאן, אפילו אנשים שמכירים מכוניות, נתקלים בעולם חדש של מושגים, מינוחים שמצטרפים לאינפוג'אנק השיווקי המלווה ממילא כל מכונית חדשה שבשוק. פתאום קיבולת משתנה מליטרים לקוט"ש (קילווט-שעה), פתאום כוחות סוס משתנים ל-KW (קילוואט), יש זרם חילופין AC ויש זרם ישר DC ומה בכלל ההבדלים בינהם ואיזה מהם מתאים לרכב שלי? צריך עמדת טעינה בבית או שנסתדר עם העמדות הציבוריות. ביטוחי מבנה למי שגר בבניין ועוד שאלות רבות בפריפריה של המוצר שנקרא: רכב חשמלי.

פלטפורמת EGMP של יונדאי. דוגמה למה שאתם חייבים לחפש. צילום: יונדאי

מבנה שחייבים להכיר

לא כל המכוניות החשמליות שיש כרגע בשוק הרכב בישראל, נהנות מאותה ארכיטקטורה בסיסית. הכוונה היא שניתן לחלק אותן לשתי קבוצות: מכוניות בנזין שעבור הסבה להנעה חשמלית ומכוניות שפותחו מתחילתן כרכב חשמלי. ההבדל הזה הוא מאד-מאד חשוב ומשפיע בדרכים רבות שכדאי להכיר – לשם הישרדות המין האנושי.

ג'ילי גיאומטרי C, מתבססת על ג'ילי אמגראנד GS שהוצגה ב-2016. צילום: רוני נאק

על יצרניות הרכב מופעל לחץ רב מאד להביא לשווקים מכוניות חשמליות במהירות רבה. ואלה עושות את מה שהן רגילות לעשות כבר שנים: לקחת פלטפורמה קיימת ולהתאים אותה. אלא שזו הפעם הראשונה שההתאמה אינה לדגמי בנזין אחרים (כמו למשל פלטפורמת MQB של VW) אלא שצריך להפוך מבנה שתוכנן לשאת מנוע, תיבת הילוכים, מיכל דלק ועוד ועוד – לכזה שיישא סוללה, מנוע אחד או שניים ואת כל יחידת הבקרה והממירים שצריך.

מנקודת מבט הנדסית זה פרנקנשטיין אמיתי שמייצר כל מני תושבות ועוגנים המגשרים על חללים ריקים, מחייב למצא פתרונות יצירתיים לחיווט המשמעותי הנדרש ולמצא דרך הגיונית להתמודד לא רק עם המשקל האדיר של הסוללה (כ-450 ק"ג לסוללה של 70 קוט"ש) שמביא גם עלייה במשקל הכללי של הרכב, אלא (וזה חשוב אז תקשיבו) לשינוי המיקום של מרכז הכובד.

מרצדס הייתה בין הראשונות להביא לשוק SUV חשמלי על בסיס ה-GLC מונע הבנזין. צילום: מרצדס

יאמרו המגיבים "זה דווקא טוב שמרכז הכובד יורד". הם לא טועים. אבל בפלטפורמה שתוכננה למרכז כובד גבוה יותר, למשקל נמוך יותר ולחלוקת משקל שונה – גיאומטריית המתלים, קבועי הקפיצים ושיכוך הבולמים – פשוט לא מתאימים.

זה גורם לכך שמכוניות חשמליות המתבססות על שלדות של דגמי בנזין עשויות להתנהג בצורה מוזרה ואפילו מסוכנת במצבים קיצוניים. תופעות של קיפוצים, מלמדות על חוסר בריסון המתלים ותמיכה חסרה וגם פעילות יתר של מערכות הבטיחות (בעיקר בקרת יציבות ואחיזה) מאותתים לנהג העירני שהרכב מתקשה לשמור על הקשר עם הכביש.

חמור מזה, בהעדר מנוע ותיבת הילוכים, מאפייני הקריסה של השלדה בעת תאונה יהיו שונים לגמרי. בהעדר מבחנים אובייקטיביים לכמה דגמים משמעותיים אצלנו, מדובר בהחלט בנקודה שמי שרוצה להכניס את המשפחה שלו לרכב כזה כדאי שיחשוב טוב לפני.

פלטפורמת סייטבורד של טסלה. כאן עם מנוע אחורי. צילום: טסלה

מה הפתרון?

ובכן זה מגיע מהדור החדש-יותר של מכוניות חשמליות. אלו שנולדו כבר על פלטפורמה חשמלית ייעודית. לבסיס החשמלי יש יתרונות רבים. ראשית הוא כבר מראש מחסל את כל נושא התמודדות המשקל ושינוי מרכז הכובד. שנית המבנה נועד מתחילתו לשאת את הסוללה הכבדה והוא עושה זאת לרוב בתוך מבנה קשיח המשמש להגנה במקרה של תאונה.

סקייוול ET5. רכב פנאי גדול המנצל את היתרונות של פלטפורמה חשמלית ייעודית למקסימום. צילום: רוני נאק

יתירה מזאת, מערכת ההנעה החשמלית מאפשרת יצירה של בסיס גלגלים ארוך, סרחי עודף קצרים מאד (הרווח שנותר מהגלגל ועד לקצה הרכב) ומכאן לא רק ליהנות מניצול הרבה יותר של המרחב שמתקבל אלא גם מהתנהגות הכביש הבטוחה יותר שמגיעה עם מרווח הסרנים המוגדל. בנוסף יש לתכנון המוקדם (בניגוד להתאמה של שלדת בערה פנימית שפותחה לפני שנים) יתרונות בכל הקשור לאריזת הרכיבים הנוספים שצריך: מערכת הקירור האדירה, ממירי מתח, בקרת, מטען פנימי לצד הדברים הרגילים כמו צנרת הבלמים ומערכת ההיגוי.

יונדאי איוניק 5. אחת הבולטות לטובה בקבוצה והמבשרת של דור דגמים חשמליים חדש מיונדאי כולם על פלטפורמת EGMP הנהדרת. צילום: רוני נאק

קיימים סטרטאפים גם בישראל שפיתחו פלטפורמת "סקייטבורד" שקל מאד להתאים אותה ליישומים רבים. מרכב פרטי ומסחרי ועד רובוטים ללא נהג שמובילים מטענים ונוסעים באופן אוטונומי.

איור הממחיש את מיקום המרכב על הפלטפורמה החשמלית ב-סקייוול. איור: סקייוול

מה עושים עכשיו?

פשוט מאד. האבולוציה של עולם הרכב ממשיכה כל העת והמכוניות החשמליות הנשענות על שלדות בנזין הולכות ונכחדות לטובת דור חדש של דגמים שפותחו מראשיתם להיות חשמליים. לרכוש כיום רכב חשמלי שאינו על פלטפורמה ייעודית זו פשוט לא צרכנות חכמה. אל תתנו שיסיטו אתכם ממה שחשוב עם אבזור נוחות מפתה או מסכי מגע גדולים. המידע החשוב ביותר קיים מתחת לפני השטח ואתם, כצרכני רכב חכמים, חייבים לשאול את השאלות הנכונות. למשל נסו את זו: "האם זו שלדת בנזין שעברה התאמה לחשמל"? אל תצפו לקבל תשובה מאיש המכירות. עשו שיעורי בית. המידע נמצא שם, זמין והוא יכול להציל חיים.

חשמלית מהדור הראשון. GAC שגם שווקה אצלנו. ללא טעינה מהירה, טווח שנחשב כיום כבר למוגבל ופלטפורמה מותאמת של ג'יפון בנזין. צילום: רוני נאק

צפו גם בזה

פורד ברונקו – הייבריד?

פורד עתידה להרחיב את גרסאות ההנעה של ברונקו עם יחידות היברידיות ופלאג-אין. כך גילינו זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.