רוני נאק
בתערוכת הניידות האחרונה שהתקיימה בסוף 2023 מאזדה חשפה רכב קונספט יפיפה בשם ICONIC SP. קופה 2 דלתות קומפקטית שלפי מאזדה יבטא את הלך הרוח בעתיד הקרוב ויפנה לליבם של לקוחות שאוהבים מכוניות וחושקים בכלי המבטא את התשוקה לנהיגה. הכוונה היא לנהיגה אנאטומית של בן אנוש ולא אוטונומית כמובן.
בעת התערוכה מאזדה הציגה את ה-ICONIC SP כרכב חשמלי שהסוללה שבו נטענת ממנוע רוטורי עם שני רוטורים. המנועים האלה לא מחוברים מכאנית להנעה אלא רק בתפקיד של יצור חשמל כאשר ההנעה היא ממנוע חשמלי עם תפוקה של 370 כ"ס.

הממדים צנועים עם אורך של 4.2מ', בסיס גלגלים של 259 ס"מ ומשקל עצמי של 1,450 ק"ג – נמוך במיוחד לאור יחידת ההנעה הזו.
אלא שמאז הדברים השתנו. ויש טוויסט בעלילה – כך לפי הדיווחים שמגיעים בעיתונות היפנית. כי בינתיים נראה שמאזדה התקדמה יפה עם פיתוח הרכב – הנחשב למחליף של ה-RX-7 המיתולוגית – ובחודש שעבר אף רשמה שורה של פטנטים שמהם אפשר ללמוד שהמנוע הרוטורי (שני רוטורים בני 830 סמ"ק כל אחד) אכן יניע ישירות את הגלגלים האחוריים של הרכב. זה סוגר מעגל עם מה שמאזדה הציגה באותה מסיבת עיתונאים מוזרה-אך-חשובה יחד עם טויוטה וסובארו.

המנוע יהיה קדמי ואורכי וצמוד לרוטורים יהיה מנוע חשמלי שיתן את הדחיפה בסל"ד נמוך היכן שהמנוע הרוטורי מתקשה. המנוע יותקן מאחרי קו הגלגלים הקדמיים – מה שהלכה למעשה הופך את המאזדה הזו לבעלת מנוע מרכזי-קדמי ויוצר חלוקת משקל שווה ונפלאה לנהיגה. הסוללה, מיכל הדלק ותיבת ההילוכים יהיו מאחרי הנהג ולפני ציר הגלגלים האחוריים. נייס!
המראה הסופי כנראה שיהיה דומה לרכב הקונספט אם כי לא 1:1 כמו מה שאנו רואים בצילומים. יהיה מעניין ולא רק במאזדה – גם טויוטה עומדת להחזיר לחיים שניים מהדגמים הספורטיביים-עממיים החשובים ביותר שהיו לה. האם אחרי שמאזדה, טויוטה וסובארו הפנו את הגב לחשמל אנו בפתחו של רנסאנס יפני?
