שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים MG5 החשמלית. פתרון חשמלי נהדר למשפחה או לעסק. החל ב-158,888 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים MG5

רוני נאק

MG5 הסטיישן המשפחתית החשמלית הראשונה ועד כה היחידה בישראל. זו מכונית המביאה את השימושיות יוצאת הדופן, את חלל הפנים העצום המאפיין רכבי סטיישן ומפגישה אותה עם מערכת הנעה חשמלית מלאה אשר מאפשרת נסיעה לטווח של כמעט 400 קילומטרים בעלות נמוכה במיוחד. האם זהו הפתרון הטוב ביותר למשפחות ולעסקים המחפשים לצמצם את עלויות הרכב?

מבחן דרכים MG5 החשמלית. פתרון חשמלי נהדר למשפחה או לעסק. החל ב-158,888 שקלים. צילום: רוני נאק

באיזו מכונית מדובר

ובכן, למי שאינו מכיר, נספר כי MG היא ענקית רכב מסין המייצרת בעיקר כלי רכב חשמליים. לצד דגמים כמו ה-ZS המוכר היטב בישראל וה-MG4 הספורטיבית ששיווקה החל לאחרונה – ה-MG5 פונה למשפחה שזקוקה לרכב שימושי אשר יכול לענות במדויק לצרכיה. לתצורת הסטיישן יש יתרונות רבים בין אם למשפחה, לעבודה ועבור כל אחד הדורש מרכבו יותר פרקטיות יומיומית. צידניות, תיקים, כלי עבודה, מזוודות ועגלות ילדים – כל אלה יכנסו בקלות לתא המטען גדל נפח אשר ניתן להגדיל את נפחו הרבה יותר על ידי קיפול שורת המושבים השניה.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. נפח תא המטען של 479ל' ועד 1,367 ל' בקיפול המושבים. צילום: רוני נאק

בסיס הגלגלים עומד על 265.9 ס"מ. המציב את MG5 החשמלי במרכז קבוצת המשפחתיות. האורך הכללי הוא 4.6 מטרים והרוחב נושק ל-1.82 מ'. בכל ממד מדובר במשפחתית גדולה ומרווחת. נפח תא המטען הוא 479 ל' וקיפול המושבים יעלה את הנפח ל-1,367 ל' עצומים.

מאחרי גלגל ההגה תפגשו כלי רכב מתקדים וטכנולוגי – לוח המחוונים דיגיטלי מלא ולצידו מסך מולטימדיה, 10.25 אינץ', עם חיבורים לממשקי טלפון מתקדמים ומגוון הגדרות לרכב – למשל יכולת לבחור את מצב ההנעה: חסכון מירבי, נוחות או ספורט.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. קוקפיט דיגיטלי עם ממשקי קארפליי ואנדרואיד. מערכת סיוע לנהג ובטיחות אקטיבית. צילום: רוני נאק

חבילת הבטיחות והסיוע לנהג כוללת בקרת שיוט אדפטיבית המתאימה את מהירות הנסיעה לקצב התנועה בכביש, בלימת חירום אוטונומית, סיוע שמירה על נתיב הנסיעה, זיהוי תמרורי תנועה. כל זה לצד 6 כריות אוויר, התקנים למושבי בטיחות לילדים וכמובן בקרת יציבות, אחיזה וניטור לחץ האוויר בצמיגים.

בתחום אבזור הנוחות – אין הנחות – תמצאו ב-MG5 פנסי LED חזקים, בקרת אקלים דיגיטלית, פתחי מיזוג חשובים מאד לנוסעים מאחור, מושב נהג עם כיוון חשמלי ומושבים קדמיים מחוממים. עוד ברשימת האבזור הסטנדרטי אפשר למנות כניסה והתנעה ללא מפתח, מתאם המאפשר להוציא כוח חשמלי לצרכן חיצוני (מכונה – V2L) ועוד אבזור רב.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. משפחתית סטיישן קלאסית עם שמשות כהות, חישוקי 17 אינץ'. צילום: רוני נאק

חשמל כמפתח לחסכון

זה לא ממש סוד שמחיר הדלק גבוה מאד. ביחס לעלות ליטר אחד של בנזין 95, עלות החשמל נמוכה הרבה יותר בעיקר אם מנצלים את התעריפים הזולים של הטעינה הביתית (כרגע כ-60 אג' ל-1 קוט"ש לפחות עד פברואר 24' אז תעריף החשמל הביתי יתייקר ב-2.7%). במחיר הזה – טעינה מלאה של סוללת ה-61.1 קוט"ש של ה-MG5 תעלה רק כ-37 שקלים. בעלות הזו אפשר יהיה לנסוע לטווח של עד 380 ק"מ (לפי תקן WLTP) וליהנות מהעוצמה של מנוע חשמלי המפיק 156 כ"ס ו-28.5 קג"מ. המשמעות של כוח המנוע הזה היא תאוצה של 7.7 שניות בלבד ל-100 קמ"ש.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. גישה קלילה לתא המטען הגדול. צילום: רוני נאק

בעמדת הטעינה הנכונה תוכלו לקבל עד 11 קו"ט מזרם AC או בעמדת טעינה ציבורית מהירה – כפי שיש על צירי התנועה הראשיים בישראל – לקבל עד 87 קו"ט. זמן הטעינה בשיא ההספק יהיה כ-40 דקות בלבד מ-0% ועד 80% (מעל ל-80% מהירות הטעינה מואטת כדי לשמור על בריאות הסוללה). בהקשר הזה נציין כי לסוללה 8 שנות אחריות או 150 אלף קילומטרים ושאר חלקי הרכב נהנים מ-5 שנות אחריות ו-150 אלפי קילומטרים. אגב, מרווחי הטיפולים עומדים על 24,000 ק"מ או שנה. המוקדם מבניהם.

 

נהיגה

בניגוד לעיצוב המקובל ברכבים חשמליים כיום, ה-MG5 שומרת על המסר התכליתי והענייני. המראה בא לשרת את התכלית והוא חף ממניירות והתחכמויות. יחד עם זאת, מעצבי MG הצליחו ליצור משפחתית סטיישן נאה והוליסטית החשה בנוח בין חברותיה לכבישים ולרחובות ישראל. החזית מחודדת ומפלחת את האוויר, מכסה מנוע אופקי מוביל את העין לשמשה קדמית גדולה ומשופעת ומשם לקו גג ארוך המודגש על ידי מסילות גג כסופות ונאות. ספויילר קטן מאחור ועיצוב מוקפד של החלק האחורי חותמים לוק נקי במיוחד המקבל חיזוק משמשות כהות מאחור וחישוקי סגסוגת 17 אינץ' מעוצבים.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. החשמלית הראשונה שקבלה 5 כוכבי Green NCAP. צילום: רוני נאק

תחושת האיכות של תא הנוסעים הרשימה. בהחלט שמעל לממוצע של מרבית מותגי סין – ואחד היתרונות היחסיים של MG שלטעמי לא מודגש מספיק.

בנהיגה עצמה מצאתי מכונית נעימה ושקטה מאד. רעשי רוח, כביש וסביבה, מבודדים ברמה טובה מאד וגם מושב הנהג התגלה כנוח ותומך למידות ומשקל גופי. כמו ברכבים חשמליים רבים אחרים גם כאן למנוע מומנט רב (כמעט 29 קג"מ) המתבטאים בכל יציאה מהמקום ותאוצת ביניים בתחום העירוני. בנוסף, נסיעה עם ציוד ומשקל בתוואי הררי מתבטא רק בתוספת של צריכת זרם – דינאמית מערכת ההנעה אינה מרגשת מזה.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. NVH נהדר גם במונחים של רכב חשמלי. כצפוי צריכת הזרם עדיפה בנסיעה עירונית. צילום: MG

הממדים האחרים של היגוי, בלימה ופעולת המתלים – נכנסים היטב לפרמטרים של הגדרת המשימה של הרכב הזה. לאמור, כל הנ"ל עובדים כצפוי וללא הפתעות.

נסיעת המבחן הייתה שילוב של לא מעט קילומטרים עירוניים פקוקים וגם נסיעה אחת בינעירונית לאיזור הרי ירושלים. בעוד שבנהיגה העירונית טווח הנסיעה היה כפי שהיצרן מצהיר עליו (כלומר כ-18 קוט"ש ל-100 ק"מ) – נהיגה בינעירונית נמרצת העלתה את צריכת הזרם לאיזור ה-20 קוט"ש ל-100 ק"מ.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. טעינה מהירה עד 87 קו"ט. זה טוב אבל זה לא מספיק. צילום: רוני נאק

מה פחות?

שני דברים בלטו: האחד הוא מהירות התגובה האיטית של המולטימדיה. אלו יכלו להיות מהירים ורגישים יותר לאינפונט של אצבע הנהג (או הנוסעת). מצד שני זה שיש בכלל ממשק אנדרואיד ברכב ממותג סיני (סיפור גיאופוליטי ארוך) הוא אירוע חיובי בפני עצמו.

השני הוא מהירות טעינת DC. דבר שהוא רלוונטי בעיקר למי שנוסע נסיעות ארוכות. נכון שלסוללה קיבולת של 61 קוט"ש וטעינה של עד 87 קו"ט על פניו נראית יותר ממספיקה ובכל זאת. בעולם של מטעני DC אולטרה מהירים המסוגלים להוסיף מאות קיומטרים לטווח בדקות ספורות – היינו מצפים לקבל טעינה של לפחות 100 קו"ט. הפתרון הוא כמובן בידיים של היצרנית – היבואן צריך להסתדר עם מה שיש על המדף.

 

מבחן דרכים MG5 החשמלית. קוקפיט דיגיטלי מלא, מושבים נוחים וחווית נסיעה נעימה מאד. צילום: רוני נאק

עוד דברים שכדאי לדעת

ל-MG5 יש אפליקציית סמארטפון ייעודית בשם iSmart (מתאימה לניידים תומכים) לאחר הרשמה, נהג ה-MG5 יוכל לקבל ישירות לנייד מידע מלא על הרכב ומצב הטעינה, פתיחה וסגירה של הדלתות מרחוק, הפעלת בקרת האקלים לקירור או חימום התא לפני הנסיעה, לתזמן את טעינת הרכב ועוד.

מבחן דרכים MG5 החשמלית. בין החשמליות היחידות שניתן לגרור עמן. עד 500 ק"ג לנגרר ללא בלמים במקרה של MG5. צילום: MG

ה-MG5 משווקת ברמת אבזור אחת – Luxury – הכוללת פרטי אבזור רבים כסטנדרט למשל מערך מצלמות 360, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, בלם חניה אוטומטי, חיישני אורות וגם חישוקי סגסוגת 17 אינץ'.

בשורה התחתונה, MG5 היא הסטיישן החשמלית הראשונה בישראל אשר בחבילה אלגנטית, נאה ומצוידת מביאה גם את בשורת ההנעה החשמלית לממד חדש של שימושיות ועלות אחזקה נמוכה – במחיר של 158,888 שקלים בלבד.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

One comment

  1. מכונית שקיבלה 0 כוכבי בטיחות במבחני ריסוק לא ראויה בכלל שיביאו אותה לארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 4 =