שבת , 20 אפריל 2024
טנדר טויוטה עם גולש וגולשת
שיווק דגמי השנה הבאה מתחיל ברבעון האחרון של השנה הקודמת לה. אבל תאריך היצור של הרכב ב-VIN לא משקר. צילום: טויוטה

מזל טוב! למכונית שלך יש 4 ימי הולדת

בילדותי מאד רציתי שני ימי הולדת. לפחות. הפיצוח שלי לעניין הזה היה יומולדת אחד בתאריך הלועזי והשני בתאריך העברי – כי לא ידעתי אז שיש גם לוחות שנה אחרים. חשבתי שזה מבריק – והנה אוכל לדפוק שתי מסיבות ולקבל בריבוע מתנות בחגיגה הבלתי נגמרת לרגל האירוע שבו הצטרפתי לאנושות בכלל ולעמישראל בפרט – שמונה ימים אחרי. אבל ככל שהקונספט נשמע משכנע הסביבה לא "קנתה" את הרעיון. אז למה שגם אתם תוותרו?

הטריגר לכתבה הזו הייתה כתבה אחרת – בעיתונות הכלכלית – המפרטת באופן מרשים למדי כיצד גופי הסחר ברכב הגדולים בישראל עושים קופה משמעותית ממניפולציה של "שנת המודל". ובשוק כמו שלנו בו יש ירידת ערך שנתית כה גדולה – עד כ-17% בשנה בדגמים מסוימים – לכל שנתון שנוסף כפול מכפלות של עשרות אלפי יחידות יש משמעות עצומה.

ובכן לכל מכונית יש ארבעה תאריכים משמעותיים בחייה שכל אחד מהם מסמן שלב נוסף לקראת הרגע שהבעלים הראשון מקבל את המפתח לידיו, לוחץ על כפתור ההתנעה (היי כבר לא מסובבים סוויצ' – זה כזה 1990) וצופה במצמוץ הראשון של נורת READY ירוקה. אח…החיים טובים.

פיג'ו 205 טורבו 16 - חלום
זוכרים שפעם השנתון היה מתחיל באפריל? היום זה 1 לינואר. צילום אילוסטרציה: פיג'ו

שנת דגם – שיווקית

זו תופעה הקיימת בעיקר ממותגי הרכב האמריקאים – אבל לא רק. וזה כשברבעון האחרון של השנה כבר מוצגים דגמי השנה הבאה. הקדמת השנתון נועד לשרת צרכים שיווקיים כמו למשל ליצור קמפיינים למדיה, ולהקדים את המתחרים כי מי באמת רוצה לקנות את דגמי 2019 כש-2020 עוד רגע כבר כאן. אז בואו קנו עכשיו את החלום ההיברידי שלכם מודל 2020 (אבל הוא לא באמת…). זה BS שיווקי במיטבו שנועד להאיץ את המכירות בתקופת סוף השנה החלשה.

קידוד VIN
חפשו בספר הרכב היכן ה-VIN שלכם. ופצחו את הקוד עם זה. צילום: CARADVICE

שנת יצור בפועל

כמו שיש לכם תאריך לידה – הרגע שאמא טבע החליטה כי העולם מוכן לקבל אתכם ויצאתם רשמית מהמפעל – מורכבים ומוכנים לפעולה. כך גם המכונית. הרגע המופלא ההוא שבו אלפי החלקים מחוברים, השמן הטרי מלטף את הנימים העדינים ביותר של המעברים בבלוק המנוע, והצמיגים מקבלים את טונוס האוויר הסקסי שבהם. והרכב מקבל מספר זיהוי – קעקוע המשלב ספרות ואותיות במיטב המסורת – ובו האות העשירית משמאל מספרת את שנת היצור. מכאן הרכב יוצא למסע על פני ימים ויבשות – עד שירכתי ספינת המכוניות נוגחת ניגוח אוהב את הרציף בארץ ישראל.

טבלת קידוד VIN
חפשו את האות/ספרה העשירית משמאל – זו שנת היצור בפועל של המכונית. צילום: CARAD

רישום דגם משרד התחבורה/שחרור מכס

את שני אלה איחדתי לסעיף יחיד מכיוון שהם לרוב שקופים לציבור וחסרי משמעות מסחרית אמיתית ללקוח הפרטי. כבר ידע הוא כוח אז הנה עוד קצת כוח. לכל דגם וגרסה של מכונית בישראל יש קוד בן שש ספרות שעימו משרד התחבורה מזהה במה בדיוק מדובר. זה מבחין בין רמות גימור שונות ומנועים שונים באותו הדגם ומאותו מותג. לכל גרסה כזו יש קוד שונה – ויש מידה של התאמה בין הקודים הללו לקודים שבמחירון לוי יצחק (שמפיק קודים משלו). את רשימת הקודים המלאה (אלפים רבים) אתם יכולים למצוא באתר משרד התחבורה.

תאריך השחרור מהמכס עלה לאחרונה לכותרות בשל שינויי המס הירוק. ואיך זה קשור? ובכן כל עליית מס היא הזדמנות להרוויח. אז יבואנים רבים משחררים שחרור מהיר ממכס את המכוניות שבמלאים שלהם (אפילו בלב ים…) – משלמים מכיסם העמוק מיליארדי שקלים מכס למדינה על פי השיעור שלפני ההעלאה – ומוכרים לכם הציבור את אותן המכוניות במחיר שאחרי ההעלאה – תוך שהם גורפים עוד כמה אלפי שקלים על כל מכונית, מרימים ידיים ואומרים: "זה בגלל המס". חשוב לציין שלא כולם נוהגים כך.

פיג'ו 405
לתאריך רישום הדגם בישראל או תאריך השחרור מהמכס אין בישראל חשיבות ללקוח הפרטי – לגופים הגדולים חשיבות רבה. צילום אילוסטרציה: פיג'ו

רישוי (עליה על הכביש)

זה התאריך שרובנו מתייחסים אליו. אבל כאן גם אפשר ליפול הכי חזק. שכן בעולם של מכוניות "0 ק"מ" רכבי גיול הנושקים ל-12 חודשי אחסנה, קל מאד לקבל מכונית חדשה שבין חריציה האינטימיים ביותר – שם למטה – יימצא אבק אילתי משובח בן שנה או אפילו שנתיים. ההבדל בין מכונית "חדשה" לבין מכונית "חדשה חדשה" ומכונית "כל חדשה" יכול להיות מטושטש מאד. ואם תקנו מכונית 0 ק"מ בהנחה שלא מתייחסת לירידת הערך בשוק – תאכלו אותה באלפי שקלים. ואם תביאו לטרייד אין מכונית שעלתה לכביש בפברואר 2019 אבל ה-VIN שלה מלמד של יצור 2018 או אפילו 2017 היו בטוחים שסוחר הרכב ינצל זאת כדי לקרוע אתכם במחיר ואז ימכור אותה בעצמו לפרייאר הבא כמודל 2019.

לנצי'ה דלתא HF
הנה מה שפעם הייתה מכונית חלומות ובתכלס עדיין. צילום אילוסטרציה: FCA

סיכום

אם זה רק היה תלוי בי – הייתי דבק לתאריך היצור עפ"י ה-VIN. זהו הקו הברור ביותר שמלמד מתי הפלא התחבורתי יצא את המפעל. מאותו הרגע כל מני דברים יכולים לקרות לו: צונאמי, ברד, מכת מזיקים, רוורס לא זהיר מפריקה בנמל, סופות חול ומה לא. אבל השוק בישראל עובד בעידוד המדינה, על פי תאריך העליה על הכביש. קונה – או מוכר חכמים (שזה עכשיו גם אתם) מודעים לתאריכים האחרים ויכולים לתמרן ביניהם לפי התועלת. בהצלחה.

טנדר היילקס טויוטה עם נערה מאחור
יש מכוניות כמו ההיילקס הנ"ל שמתעלמים מהמחירונים. הביקוש רב והמוניטין לפעמים במקום. צילום: טויוטה

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

One comment

  1. הבעיה שכל נושא התארוך גורם לירידת ערך גבוהה ברכבים החדשים, זאת אחת הסיבות שאני העדפתי לקנות רק רכבי יד 2, אם פעם היה סיבוכים ותהליכים ארוכים עד שאפשר למצוא רכב טוב, הם יש פתרונות כמו טרייד מוביל שאפשר למצוא רכבים מטרייד אין וזה חוסך ים זמן

להגיב על גיא לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × five =