יום ראשון , 28 אפריל 2024
הספינה עדיין בוערת - מלח נהרג כשקפץ לים. ניסיונות הכיבוי פסקו כשהחלה לנטות. צילום: AFP

רכב חשמלי – למה הם משקרים?

רוני נאק

ספינת הרכבים – פרימנטל הייווי – עדיין בוערת מול חופי הולנד (העומדת להכריז על אסון אקולוגי) ועתה מתעוררות כמה שאלות מטרידות. הדיווח הראשוני כשפרצה הדליקה לפני כשישה ימים היה בדבר 25 כלי רכב חשמליים וכ-2,750 מכוניות בסך הכל על הספינה העצומה. זו אגב, היא בבעלות יפנית – Shoei Kisen Kaisha group – ובסבב הזה הובילה מכוניות מגרמניה למצרים.


אלא העובדה שהאש הבלתי נשלטת כבר בוערת כמעט שבוע, חושפת מידע חדש. היעד של הספינה אינו מצרים אלא סינגפור – דרך מצרים (תעלת סואץ). אבל חשוב מזה, על הספינה יש כ-500 כלי רכב חשמליים ובסך הכל הספינה מונה 3,783 מכוניות – במגרש חניה רב-קומתי המתנודד בין גלי הים. וזה מוזר מכיוון שכל מי שמכיר את תעשיית הרכב, יודע היטב שכל מכונית היורדת מקו היצור מנוטרת – חזור ונטור – ומיקומה ידוע בכל עת ושלב של המסע מקצה פס היצור, דרך חניון המפעל ועד המסע הביניבשתי ללקוח בצד השני של העולם. הסיבה לדווח אי-אמת לרשויות תמוהה וחמור מזה מסכנת את כוחות ההצלה.

• זו הסיבה שלא ניתן לכבות רכב חשמלי בוער

הסיבה לפריצת הדליקה עדיין אינה ידועה. העניין עוד בחקירה – אבל הסיבה שבעטיה לא ניתן לכבות את האש ללא ספק היא הכמות הגדולה של כלי רכב חשמליים שעל הסיפון. אם המשקל של סוללת 70 קוט"ש הוא כ-450 ק"ג – ועל הספינה יש 500 מכוניות. לוחמי האש ניצבים בפני 225 אלף ק"ג של חומרים דליקים.

בעוד שניתן להתמודד עם דליקה בחניון של רכבי בנזין – על ידי הצפת האוניה בגז האלון (היה נהוג בעבר ויצא משימוש בשל הפגיעה של הגז באוזון) או CO2 שיחנוק את הלהבה – שריפה ברכב חשמלי מזינה את עצמה. הפירוק של האלקטרוליט והחומרים הכימיים האחרים המרכיבים סוללת ליתיום-יון, יוצרים את החמצן ומכילים את הדלק שהאש צריכה. לכוחות הכיבוי אין דרך לכבות זאת מהרגע שנוצר מפל טרמי של קצת מעל ל-120 מעלות צלזיוס המצית את כל העסק.

אילוסטרציה – חניון נאה ומסודר של רכבים חשמליים. צילום: רוני נאק

• אתגרים חדשים לביטוח מכוניות חשמליות

הסיבה שזה צריך להעסיק גם אותנו ואת הרגולטור (שעסוק בימים האלה בדברים אחרים ככל הנראה) הוא שבדיוק כמו הספינת מובילת הרכבים, ישנו מקום נוסף שבו מכוניות חשמליות רבות חונות בצמוד אחת ליד השניה. זה יכול להיות אפילו החניון מתחת לבניין שלכם ממש. אם חלילה אחת המכוניות האלה תחווה אירוע דליקה (אפילו שהסיכוי לזה נמוך יותר סטטיסטית מזה של רכב בנזין) עובדה היא שאין דרך לכבות אותה. כל מה שבסביבה של רכב חשמלי בוער יהפוך לגיהינום בטמפ' גבוהה שלא ניתן לכבות. זה לא רק האש עצמה. העשן הנפלט מכיל מגוון גדול של מתכות ורעלים איומים ונוראים. חלקם (כמו קובלט למשל) מספיק שיגיעו (בצורת אבק) במגע עם עור חשוף כדי לגרום להרעלה. לתקן נזקי עשן לבניין שנותר עומד לאחר דליקת רכב חשמלי בחניון יכול להיות אירוע ביטוחי יקר מאד – שלא לומר לפגיעה ונכות בקרב הדיירים.

יכול בהחלט להיות שהעתיד של התחבורה הפרטית הוא עתיד של מכוניות-על-סוללות אבל הקצב המהיר שבו תעשיית הרכב רצה קדימה, יוצרת פערים של תשתיות, של ביטוח וגם של בטיחות שיכולים לעלות בחיים של רבים. אפשר למצוא פתרונות חכמים ונכונים לחיים עם רכבים על סוללות. אבל זה אי שם בעתיד. אולי בעדכון הבא מהאוויר.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − 7 =