יום שישי , 19 אפריל 2024
זה הטנדר החשמלי של ATLIS מאריזונה שעתיד להיכנס ליצור בשנה הבאה. צילום: ATLIS

טסלה לא לבד. הטנדרים החשמליים שבדרך

רוני נאק

ההשקה של הטנדר החשמלי של טסלה – סייברטראק – עדיין מכה גלים ברחבי העולם והרשת. בין המעריצים, למגחכים למניה צונחת מול אחרים שמביטים באילון מאסק בעיניים כלות וחושבים לעצמם: "הוא בעצם טוני סטארק". כך או אחרת יש כמה דברים מעניינים בשולי השקה השנויה הזו במחלוקת. ראשית חשוב לציין כי מדובר באבטיפוס ולא בגרסת יצור – אז המוצר הסופי עשוי להשתנות במידת מה עד שיגיע לרחובות (יתווספו לו מראות – כפי שהתקינה בארה"ב מחייבת). שנית ביחס של דולר לקילומטרים – מציעה הגרסה היקרה ביותר של הסייברטראק את הטווח הגדול ביותר לרכב חשמלי. עד היום תואר שבו החזיק רכב אחר של טסלה – ה-S היקרה יותר. וגם זה משהו.

טסלה סייברטראק בשחור-מט. דווקא נראה פחות גרוע – פיקוד הילוכים דרך מסך המולטימדיה קצת יותר מטריד. צילום: טסלה

עוד נושא מעניין הוא ניצול המשטח האחורי – זה המכסה על ארגז המטען – לפאנל סולארי אשר יטעין את מצבר הרכב (שנפחו טרם פורסם) בזמן שהסייברטראק משתזף בשמש. מאסק הגיב לרעיון בחיוב ומיד שלף שזה יכול להוסיף עוד כ-15 מיילים לטווח. הוא גם הרחיב שפאנל סולארי הנפתח כמניפה יכול להכפיל ויותר את הטווח שיקבל הבעלים הירקרקים של טנדר העבודה הזה. אגב שמש – יש הצעה לצבוע את הטסלה סייברטאק בשחור-מט. דווקא נראה לא רע. 

זה אנדורנס ממישגן. אמנם רק איור אבל לפי החברה הם יגיעו לשווקים ב-2021. זול הוא לא יהיה. איור: אנדורנס

יחד עם זאת. טסלה לא לבדה. ולפי לוחות הזמנים של פורד ו-GM ועוד סטארטאפים נוספים ממישיגן וממדינות אחרות בארה"ב – צפויים להגיע ליצור כ-8 דגמים שונים ממותגים שונים של טנדרים חשמליים. וזה לא מפתיע מאחר ששוק הטנדרים בארה"ב הוא עצום. לבדו עומד על קצת מעל ל-3 מיליון יחידות בשנה מכל המותגים יחדיו. והמספר הזה – 3 מיליון – נותן קצת פרופורציה למספרים שמשמיעים אנשי דטרויט וטסלה. וזה די מקטין כי לפי אנאליסטים בתעשייה נפח היצור הכולל של טנדרים חשמליים לא יעלה על 250,000 יחידות לפחות עד שנת 2024. גרוע מזאת – אותם אנאליסטים צופים שהמכירות השנתיות לא יעלו על 70,000 יחידות – (auto forecast solutions). זה יוצר פער עצום בין ההיצע לביקוש ובוודאי ביחס לפוטנציאל השוק.

טנדר בולינג'ר. תכליתי וחזק עם עין על השוק הבטחוני. חוזה אחד של משרד ההגנה והם יהיו מסודרים. צילום: בולינג'ר

לצד פורד וג'נרל מוטורס תמצאו במישגן שני יצרנים חדשים של טנדרים חשמליים: בולינג'ר עם טנדר עבודה קשוח מראה ותכליתי מאד ואת הרקולס שמייצרת טנדרים חשמליים במתכונות המוכרת יותר. 

בדרום – באריזונה – מפתחת ATLIS שגם הוא נראה לא רע ובצפון – אוהיו – סטארטאפ בשם לודרסטאון מוטורס מפתחת טנדר-על-בטריה במפעל ישן של GM ומתעתדת להתחיל יצור סדרתי של טנדר כפול קבינה והנעה 4X4 כבר בסוף 2020. בין הכלים המרתקים ביותר – ועם סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר – הוא ה-R1T של ריוואן. עם מימון כבד של פורד, אמאזון וטייקון מהמזרח התיכון הם החלו פעילות אינטנסיבית במפעל שנרכש ממיצובישי ומתחילים יצור סדרתי בשנה הבאה עם נפח ראשוני של 25,000 יחידות.

ריוויאן R1T – עם מימון כבד וחוזה לאספקת מסחריות לאמאזון (השותפה) הם בדרך להיות ציר מרכזי בשוק הזה. צילום: ריוויאן

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + 16 =