יום חמישי , 25 אפריל 2024
מוצרים דיגיטליים שיימכרו מהאוויר יהוו מקור הכניסה נוסך לכל אורך חיי הרכב. צילום: ריוואן

אוהבים עדכונים מהאוויר? תשלמו עליהם

רוני נאק

עד היום כשהייתם קונים מכונית חדשה, מה שהיה על המפרט זה מה שקיבלתם, גם אם יש טל"ח קטן פה ושם. קצת יותר לקראת שנת 2021, מכוניות החלו להתחבר למפעלים בכל פעם שהגיעו לטיפול השנתי. טכנאי מחבר את שקע ה-OBD (שקע דיאגנוסטיקה סטנדרטי) המאפשר למחשב הרכב לקבל חבילת עדכונים מהמפעל. היום יש כבר "עדכונים מהאוויר" – המתאפשרים מכיוון שמרבית המכוניות החדשות מקושרות לרשת כל הזמן דרך SIM פנימי. זה קיים זה זמן בקטגוריית הפרמיום, גם למכוניות לא חשמליות, ולרוב העדכונים עוסקים בשיפור מערכות המולטימדיה, ממשקי הנהג ורק לפעמים הם נוגעים גם במערכות הנעה ומערכות בטיחות. לאחרונה גם הגבול הזה נחצה (ומשרד התחבורה כרגיל ישנוני) וגם עדכונים עמוקים יותר מגיעים מה"אוויר" כאלה הנוגעים לבטיחות הנוסעים ומשתמשי הדרך האחרים.

חשוב לציין שיש עדכונים שלא תמיד ימצאו חן בעינכם. כמו למשל עדכון שצמצם את הקיבולת השימושית של מצברי טסלה והוביל לתביעה יצוגית נגד החברה (הטענה אז הייתה "למען בטחונכם")

יצרניות הרכב מונעות כמובן מעשיית רווחים ואלו זיהו הזדמנות למכור מוצרים דיגיטאליים "מהאוויר". כך למשל אם תרצו בקרת שיוט מתקדמת יותר יהיה עליכם לרכוש אותה בחנות והתכונות הנוספות ייטענו במחשבי הרכב.

מוצרים דיגיטליים שיימכרו מהאוויר, ישפרו ביצועים ויוסיפו תכונות. על החומרה כבר שילמתם גם אם לא תשתמשו. צילום: טסלה

למשל RIVIAN שעתידה לצאת בקרוב להנפקה מציינת במסמכים שהגישה ל-SEC בארה"ב כי היא צופה הכנסות ממוצרים דיגיטליים בשיעור של כ-68,000 דולרים לרכב (בנוסף לעלות הרכישה שלו). למשל כדי לקבל יכולת נהיגה עצמית יהיה על הנהג לרכוש את התוכנה בעלות של 10,000 דולרים ואז בהמשך לשלם מנוי חודשי של כ-50 דולר בחודש עבור "שירותי בידור, קישוריות, דיאגנוזה ושירותים נוספים" שיכניסו עוד כ-5,500 דולרים על פני 10 שנים. אפילו כדי לקבל טעינה מהירה יותר מ-200 קו"ט תצטרכו לשלם סכום חודשים קבוע.

כדי שזה יהיה אפשרי צריך חומרה מתאימה. ואכן ריוויאן כבר משלבת בטנדר וב-SUV החדשים שלה את כל מה שצריך כדי לקבל אוטונומיה בדרגה-3. זו כוללת 12 חיישנים אולטרה-סוניים, 1 מצלמות, 5 מכ"מים וגם GPS ברמת דיוק גבוהה. החלקים האלה משמשים חלקית את מערך הבטיחות והסיוע האקטיבית אבל יכולים בהחלט להיות חלק מחבילה מורחבת יותר של בקרת שיוט מתקדמת. מצב בו הלקוח חייב לרכוש את החומרה הזו גם אם אינו מתכוון לממש את היכולות האוטונומיות.

אם זה נשמע לכם מוכר. העניין ואפילו המחיר דומה למתרחש אצל טסלה. סכומים דומים נדרשים כדי לקבל יכולת שהיא טוענת שהיא FSD (אפילו שזה לא) פלוס מנוי חודשי. מנויים חודשיים נדרשים גם לחבילת קישוריות מתקדמת, חבית בידור מורחבת וגם שירותי דיאגנוסטיקה שעשויים (בארה"ב) להגיע לכדי 3,200 דולרים בשנה.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + 3 =