יום שלישי , 19 מרץ 2024
מסחרית אוטונומית אמאזון
בינתיים רק חשמלית. ריוואן+אמאזון עם מסחרית חשמלית כפסע מלוותר על הנהגים. צילום: אמאזון

כך קורונה הרגה את המכונית האוטונומית

רוני נאק

מצבה של המכונית האוטונומית לא טוב עוד לפני שרחובות ערינו נשטפו בזומבים עטופים בנייר טואלט. זה מקרה שבו התחזיות הקדימו בהרבה את הטכנולוגיה – וכשכבר הייתה הטכנולוגיה שמסוגלת לנווט מכונית בצעדים הססנים במגרש סגור בין פילונים (האלה של מע"צ לא מהסוג שזוכר לך הכל) אז התגלה שאין מספיק: כוח חישוב, יכולת העברת נתונים מהירה וגדולה מספיק דרך מערכות החיווט שבתוך האוטו, מכ"מי הלייזר יגרמו לכל משפחתית לעלות כמו F-35 ובסופו של דבר באותו בוקר פקוק באיילון (זוכרים את זה? איזה כיף היה אז…) היכולת של הרכב האוטונומי להשתחל לתוך תנועה של נהגים אנושיים שכולם יורדים במחלף השלום וכולם נדחפים – לא קיימת. טסלה, אאודי ואחרים או שזכו לשורת תאונות מאד מתוקשרת שגרמה להם לבטל את פונקציית הנהיגה העצמית, או שעטפו אותה בנייר טואלט של דיסקליימרים משפטיים בסגנון:"הנהג חייב להיות עירני ועם ידיים על ההגה" – או כמו אאודי פשוט לא פתחו את הפונקציה כלל. וזה מזכיר לי שפעם – בטנקים – התיישבתי מול מערכת בקרת אש. והיו בפאנל השליטה שבה המון מקום ריק למתגים שונים שנעדרו. התשובה הרשמית בחיתוך דיבור צבאי של מדריכת בק"ש עם חיבה יתירה לטוסטים מהשק"מ: "זה עתידני". וזה נשאר עתידני גם אחרי שהשתחררתי ממילואים. כי הגיעה טכנולוגיה אחרת.

טויוטה חנות ניידת
החזון של טויוטה לתא נייד שיכול לעשות עוד דברים כשאתם בתנועה בדרך ליעד. בלימת חירום? זה כזה 2019…צילום: טויוטה

יצרניות הרכב, וסטאראפים רבים בניכר כמו בישראל השקיעו המון – מיליארדים – בפיתוח מכונית אוטונומית. בין הבולטות הן דווקא חברות הטכנולוגיה שעבורן – בואו נאמר אמאזון – היכולת להחליף אלפי נהגים אנושיים במסחריות רובוטיות עושה שכל. וכדי שכל הרובוטים האלה ידעו לאן לנסוע, מתי לעצור, יתקשרו אחד עם השני ועם סביבתם ואפילו איתנו בני האנוש – הם צריכים לא רק מערכת מיחשוב פנימית חזקה יותר אלא גם רשת סלולארית חזקה יותר. אהלן אהלן G5.

אז מה זה G5? ממש בגדול זה הדור הבא של רשתות סלולריות אשר נועד לשרת את ה-IOT. שזה הקיצור למבינים של "האינטרנט של הדברים". חזון הערים החכמות, שבו כל דבר מדבר עם כל דבר. למשל רמזור חכם המתקשר עם הטלפון שלך ידע להתחלף כשתגיע אליו. באותה מידה הטלפון יצרח עליך שלא תרד לכביש כי מגיעה מכונית מימין ובמקביל המכונית תחל לבלום או תבצע תמרון חירום (ויהיה על המחשב לקבל החלטה האם להתנגש ברכב עם נוסעים או לדרוס את הולך הרגל). רשת G5 קריטית למכונית האוטונומית בזכות כמות המידע הרב שהיא יכולה להעביר וזמני השהייה סופר-קצרים. אם רשת G4 מאפשרת קצב העברת נתונים של 200 מגה ביט לשניה – ה-G5 מאפשרת 1 גיגה ביט לשניה ורוחב פס של 20 גיגה. במכונית אוטונומית פרק הזמן שלוקח למידע לעבור מחיישני הרכב, למחשב שברכב – ואז דרך הסלולר למחשבי המכוניות האחרות שבכביש, מתורגם להחלטה/פתרון – צריך להיות חלקיקי שניה ובטח מהיר יותר מתגובה אנושית. רשת G4 הנוכחית פשוט לא מספיק מהירה. למיטב הבנתי המינוס העיקרי של G5 הוא טווח שידור קצר של האנטנות מה שיחייב התקנה של הרבה יותר עמודי סלולר. המשמעות לאנשים ברחוב זה יותר קרינה אלקטרומגנטית ממה שאנו מכירים היום.

שליט רובוטי של אמאזון
רובוט סקאוט של אמאזון יביא את החבילה עד לדלת. גם אם זה מטען צינור. צילום: אמאזון

ואז הגיעה קורונה.

ואנו סגורים בבתים. בלי ביצים. במדפי הסופרים. וחוששים מנגיף בלתי נראה שהורג פחות משפעת עונתית אבל הרבה יותר יעיל ממנה בלחסל את הכלכלה. ראשית הלכו תקציבי העתק. חברות הרכב שנאלצו לדומם מפעלים רבים ולשלוח הביתה מאות אלפי עובדים (שלא לדבר על מאות ואלפי ספקי-משנה לתעשייה הזו שהושבתו גם הם) על פני כל היבשות צריכות את הכסף הזה כדי לחזור לפעילות שוטפת. פיתוח רכב אוטונומי – גם בגלל הסיבות הנ"ל לא בראש סדר העדיפויות כרגע. מה גם ששוק הרכב העולמי חווה גם כך את הסופה המושלמת עם שנתיים רצופות של ירידה במכירות (בישראל 4 שנים…) עוד לפני קורונה.

בין שלל תיאוריות הקונספירציה שצצות במגפה העולמית הזו. לא נפקד מקומה של רשת G5. הטענה היא שהמקום הראשון שבו הרשת נפרסה באופן רחב והופעלה היא…ניחשתם נכון – ווהאן בסין. ה"גראונד זירו" של השפל הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה. מדי פעם צצים סרטוני וידאו של אנארכיסטים המבעירים מגדלי G5 – כאשר הטענה של כולם היא שהתדר, ועוצמתו מסוכנת לנו מאד והיא ממש על גבול ההגדרה של "כלי נשק". וזה מה שגרם לתחלואה. אני מצטט כאן – ומביא את הדברים זו לא בהכרח דעתי. בישראל אנו לקראת פריסת הרשת ולמיטב הבנתי אין כרגע אנטנות G5 פעילות בישראל. אולי בגלל זה שר התקשורת לא רוצה שנתנייד בין המפעילים? לא יודע.

כך או אחרת אם בהמשך מישהו – נטול פניות – יבדוק את הדבר, יגלה קשר בריאותי. זה עלול לעצור לחלוטין את הקמת ה-G5. וללא G5 הרכב האוטונומי, חזון המכונית המקושרת, הערים החכמות והאינטרט של הדברים – יצטרך לחכות.

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 − 2 =