שבת , 27 אפריל 2024
סטלנטיס תביא את היצור הסיני לשוקי המערב כדי להתחרות ביבוא מסין. צילום: LEAPMOTOR

סין מאשרת יצור רכב חשמלי באירופה

רוני נאק

אתמול פורסם כי הממשל הסיני – ליתר דיוק גוף בשם "הועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה" – נתן את חותמת הכשרות למיזם המשותף (JV) בין סטלנטיס לליפמוטור הסינית. האישור ניתן למיזם לייצר ולשווק את הרכב החשמלי של ליפמוטור מחוץ לגבולות סין והוא עדות למעורבות ולשליטה של הממשל הסיני בתעשיית הרכב במדינה.

1.6 מיליארד דולרים החליפו ידיים. הממשל הסיני מרוצה ומאשר את הפעילות מחוץ לסין. מימין ג'יאנגמינ זאו, משמאל קרלוס טווארס. צילום: סטלנטיס

 

סטלנטיס והעומד בראשה, קאלוס טאוורס, התבטאו בעבר באשר לדעתם הלא חיובית על מוצרי סין. עתה נראה שינוי בכיוון וגישה כשסטלנטיס הודיעה באוקטובר האחרון שהיא קונה 21% ממניות ליפמוטור בעסקה של 1.6 מיליארד דולר שתעניק לסטלנטיס זכויות בלעדיות ליצוא, מכירה וייצור של מוצרי ליפמוטר מחוץ לסין. סוג של היפוך כיוון וצעד ראשון מסוגו עבור יצרנית רכב מערבית ותיקה. להזכירכם סטלנטיס היא התוצר של איחוד FCA עם PSA.

מנכ"ל סטלנטיס, קרלוס טאוורס, אמר בינואר שבכוונתו לבנות רכב חשמלי המבוסס על טכנולוגיות של ליפמוטור הסינית, על אדמת אירופה, צפון אמריקה או בשווקים אחרים. למעשה הפריסה העולמית של סטלנטיס תאפשר לה לייצר רכב חשמלי זול ובמחיר תחרותי בכל שוק בו תצטרך להתחרות ביצרניות רכב חשמלי סיניות (מי אמר BYD?).

ליפמוטור T03 – לא המריאה אצלנו. צילום: ליפמווטור

 

בשלב ראשון, סטלנטיס בוחנת לייצר כ-150,000 רכבים חשמליים זולים בשנה (על בסיס פלטפורמות ליפמוטור) במפעל Mirafiori ההיסטורי של פיאט בטורינו. המכוניות ממיראפיורי ישווקות דרך רשת הסוכנים של סטלנטיס ברחבי אירופה. דבר זה מעורר שאלה שאולי תהיה רלוונטית בעתיד הקרוב גם עבורנו – כאן בישראל – שכן סטלנטיס ו-ליפמוטור מיוצגים בישראל על ידי שלושה יבואנים שונים (לובינסקי, סמלת ומטרו מוטור כשבאחרונה יש לקבוצת קרסו – "פריזבי" – אחזקות).

כל זה כשברקע האיחוד האירופאי מודיע כי במסגרת החקירה באשר לתנאי תחרות לא הוגנים של יצרנים סיניים באירופה, הושגו עדויות שהממשל הסיני מעניק סובסידיות ליצוא של רכב חשמלי מסין לאירופה באמצעות "העברה ישירה של כספים" – כך לדברי האירופאים.

האיחוד עדיין נמצא בעיצומה של החקירה אם כי צעדי מנע ראשונים עשויים כבר להיות מוחלים במטרה להגן על יצרני האיחוד האירופי. החקירה אמורה להסתיים עד נובמבר, אם כי האיחוד האירופי עשוי להטיל מכסים זמניים כבר מחודש יולי הקרוב ואף רטרואקטיבית.

 

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − fifteen =