יום שישי , 29 מרץ 2024
וולוו XC40 PHEV החל ב-259,900 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים וולוו XC40 PHEV

רוני נאק

וולוו XC40 הוא הדגם הקטן-יותר במשפחת רכבי הפנאי של המותג. אולם כבר מההתחלה אנשי וולוו שהיו מודעים לחסרונות הקוטן של המתחרים בסגמנט, הצליחו ליצור כלי שיהיה המרווח והנוח מכולם. עתה הוא גם מקבל יחידת הנעה היברידית-נטענת (PHEV) שמרימה את הביצועים ומורידה את צריכת הדלק.

  • מחיר החל ב-259,900 שקלים
  • ארבע רמות אבזור
  • צריכת דלק (רשמית) 1.8 ל' ל-100 ק"מ
פלטפורמת CMA (התחתונה) של XC40 ממרכזת את הסוללה ואינה מאפשרת הנעה כפולה. צילום: וולוו

הכנס סוללה כאן

וולוו XC40 מתבססת על ארכיטקטורת CMA של היצרנית. היא שונה מזו שאנו מכירים מדגמי 60 ו-90 ונועדה לשרת את הדגמים הקומפקטיים יותר של היצרנית. הפלטפורמה הזו תוכננה מתחילה לשמש מגוון נרחב של מערכות הנעה: בנזין, דיזל וכמובן היברידית-נטענת כמו שיש ברכב המבחן.

מנוע 1.5ל' טורבו וגם מנוע חשמלי לתפוקה משולבת של 262 כ"ס בריאים. צילום: רוני נאק

יחידה ההנעה כוללת מנוע טורבו בנזין עם 3 ציל' ונפח של 1.5ל', בנוסף אליו יש גם מנוע חשמלי ויחדיו הם מפיקים בשמחה 262 כ"ס ו-43.3 קג"מ. זה חזק יותר מגרסת ה-T5 טורבו 2.0ל' המפיקה 247 כ"ס בריאים. אולם בניגוד לאותה T5 טורבו-בנזין, ה-T5 ההיברידית מיוצרת רק בגרסת הנעה קדמית (פייד אאוט, מעבר תקריב על דמעה הנקווית בזווית העין).

המיץ למנוע החשמלי מגיע מסוללת ליתיום שוולוו מיקמה לאורך מה שהיה פעם מנהרת גל ההנעה שלאורך רצפת הרכב. הקיבולת של הסוללה היא 10.7 קוט"ש אולם רק 8.5 קוט"ש זמינים לנסיעה הרגילה כאשר השאר זו רזרבה לתת בוסט כשצריך וכדי לשמור על בריאות הסוללה. טווח הנסיעה החשמלי הרשמי עומד על 50 קילומטרים. לסוללה אין יכולת לקבל טעינה מהירה וזה יקח לכם בין שלוש ל-6 שעות לטעון אותה משקע ביתי של 10 או 16 אמפר.

תא נהג אלגנטי ומהודר מהמרווחים ביותר בסגמנט. אחלה מקום להיות בו. צילום: רוני נאק

איני רוצה להרחיב בתיאור יתר חלקי הרכב. אותם אתם מכירים היטב. העיצוב הפנימי נותר ללא שינוי כך גם לוח המחוונים הווירטואלי, מסך המולטימדיה הניצב והגדול וכל אביזרי הנוחות והבטיחות הנרחבים שיש בדגם הזה אשר זיכו אותו בחמישה כוכבי בטיחות וגם בפרסי עיצוב רבים בעיקר בזכות הפתרונות המקוריים והנהדרים למצוא חללי אחסון חדשים וגדולים בתוך הרכב.

למעט תויות זעירות קשה להבחין בין הגרסאות הרגילות לזו ההיברידית-נטענת. צילום: רוני נאק

עם ובלי חשמל

נסיעה המבחן החלה מאולם התצוגה המרכזי של וולוו בהרצליה פיתוח. הצבתי את מערכת ההנעה על נסיעה חשמלית בלבד בזמן שעשית דרכי צפונה דרך מכלאות העשירים, מתקדם בשקט מופתי מוסווה על ידי קולות החרמשים המכאניים של גננים מגינות בתי המידות של היורשים. ה-XC40 סופג בשלמות את פסי ההאטה, נטול רטינות ומוצק ומהודק. עשרה קילומטרים פחות על הטווח החשמלי אני עולה על כביש החוף צפונה.

המטרה היא שיוט מהיר בכביש פתוח ואחריו דרך בית אורן לחניון רקית ולמפגש קלאנדסטיני של אחרי הגשם. כדי לחסוך בחשמל ביקשתי ממערכת הנעה לשמור מיץ לאחורי זה והנסיעה הייתה בעיקר על הכוח של מנוע הבנזין כשאליו מצטרף החשמלי כשדרישות הכוח שלי מתגברות.

תא מטען מרווח כמו גם שורה אחורית נדיבת ספייס. צילום: רוני נאק

בשיוט הוולוו נעימה מאד. מגלה NVH  נהדר ויוצרת חווית נסיעה מפנקת ביותר. לחוויה תורם תא נהג וסביבת נוסעים מאד מרווחים אבל גם עיצוב אלגנטי ונקי שבהחלט יוצר אמביאנס פרימיומי ייחודי לוולוו שאינו עמוס וגדוש מדי. תנוחת הנהיגה זקופה למדי וסביב הנהג גם שמשות יחסית זקופות שיוצרות ראות נהדרת ומשפרות מאד את ההתמצאות במרחב ותחושת התנועה.

הביקורת שלי כלפי תא הנהג היא עדיין אותה ביקורת שהייתה בעבר לגבי התאים בוולוו. ממשק המולטימדיה נוצר בתקופה שכולם רצו אייפד בתא הנהג. מה לעשות שהממשק שמתאים מאד למי שרובץ על הספה בסלון פחות מתאים, לדעתי, לנהג שצריך לתפעל אותו בתנועה ברכב שנוסע וזז. זה נוגע לאייקונים עצמם, הממדים שלהם, היכולת להבחין ביניהם ולשוטט בתפריטים השונים. העיצוב בהחלט שאלגנטי מאד, והמראה של הטקסט מאד נקי ויפה כמו גם מהירות התגובה של המערכת.

ריפודי עור רכים, שמשות פרטיות ועוד אבזור מקורי רב. צילום: רוני נאק

אולי הסיבה שיכולתי להקדיש כזה תשומת לב למולטימדיה היא איכות הנסיעה הנהדרת של הרכב. שיוט מהיר ונינוח שיכול היה באותה מידה להסתיים בשרם אל שייח – אבל נגמר לי מהר מדי בעתלית. למערכת ההנעה ההיברידית תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים (במקום הפלנטרית 8 הילוכים של גרסאות הבנזין) ולא הייתי עולה על זה ללא עיון במפרט הרכב. בהחלט ציון לשבח על הביצוע של וולוו בעניין הזה.

כמה פניות מהירות בכביש בית אורן הספיקו לי כדי להבין שנהיגה נמרצת אינה בתפריט. זה לא אומר שה-PHEV הזה מהיר. בהחלט שמהיר בקו ישר, אולם תוספת המשקל מורגשת והתנהגות פחות חדה מאשר גרסאות הבנזין. וולוו לא מציינת משקל מדויק אלא נותנת טווח משקל שבין 1,574 ק"ג ל-2,220 ק"ג בתלות בסוג המנוע, תיבת ההילוכים ומפרט האיבזור. יש להניח שה-PHEV המאובזר יהיה על הצד העליון של הסקאלה. יחד עם זאת ריסון המרכב טוב, טיפול במהמורות מדויק ובמצב "ספורט" הנוף מהחלונות זז די מהר.

וולוו XC40 היברידי נטען. עד 50 קילומטרים רק על חשמל. צילום: רוני נאק

סיכום

לשטח לא נכנסתי. לא באמת הייתה סיבה. ללא הנעה כפולה ועל צמיגים בחתך 50 או 55 בגרסאות הבסיס, אין לרכב הזה מה לעשות מעבר לשביל כבוש ומסורק.

גרסת PHEV של וולוו XC40  מביאה את התכונות הטובות של הדגם ובהן, חלל פנים נהדר, פתרונות אחסון ייחודיים, איכות כללית טובה וחבילות אבזור ובטיחות גבוהות ומזריקה לתוכן את השילוב המוחץ של יותר כוחות סוס וביצועים לצד חסכון מהותי בדלק בתנאי שתנצלו את הטעינה של המערכת. יצאה בכל בוקר מהבית עם סוללה מלאה תתן לרובכם את הטווח החשמלי הנחוץ ליוממות מבלי לשרוף כמעט בכלל דלק.

וולוו XC40 היברידי נטען. בולט בתכונות הטובות מול הסגמנט. צילום: רוני נאק

תג המחיר שם את וולוו XC40 PHEV בצד הנמוך יותר של מנעד המחירים בסגמנט הזה בו כרגע חברים רק ב.מ.וו X1 ומהצד הצרפתי DS7 E-TENSE שמאד הרשימה אותנו. בינתיים, עד שנראה מתחרים נוספים כמו אאודי Q3 שעתידה להגיע ומרצדס GLA שעדיין לא השלימה את הפיתוח, הוולוו היא בהחלט אחת המומלצות שלנו.

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − nine =