
רוני נאק
על פי נתוני JATO, חברה המספקת מידע "מודיעיני" לתעשיית הרכב, 79.4 מיליון כלי רכב חדשים נרשמו ברחבי העולם בשנת 2022. עד כמה שהמספר הזה מרשים, מדובר בירידה של 2% לעומת 80.7 מיליון היחידות שנרשמו בשנת 2021. מנגד, תוצאות חיוביות במספר שווקים מתפתחים ובהם: הודו, המזרח התיכון, דרום מזרח אסיה ואפריקה, שאליהם זרמו 24%, היו משמעותיים מספיק כדי לקזז את הירידות החדות שנצפו בשוקי צפון אמריקה, אירופה וסין.

לפי JATO ניתן לייחס ירידה זו לכמה גורמים: שיבוש מתמשך בשרשרת האספקה והמחסור בשבבים (צ'יפים) בצפון אמריקה ובאירופה שפגעה ביכולת היצור שם. זאת במקביל להאטה במכירות בסין, שוק הרכב הגדול בעולם. המלחמה המתמשכת באוקראינה תרמה את שלה וכתוצאה מהטלת סנקציות של המערב על רוסיה, שוק הרכב הרוסי התרסק עם ירידה של 59% במכירות – השווה לכמיליון יחידות.

לעומת זאת, הביקוש בהודו זינק ב-24%, לשיא חדש של 4.37 מיליון יחידות רשומות. תוצאות אלו גרמו להודו לעבור את יפן והפכה לשוק הרכב השלישי בגודלו בעולם. למרות הגידול בנפח, נמכרו רק 3.1 כלי רכב לכל 1,000 תושבים – זו רמת המינוע הנמוכה ביותר מבין 25 שווקי הרכב הגדולים ביותר.

בשנת 2022, הנפח הכולל של רכבים חשמליים על סוללה (BEV) זינק ב-66% לסך של 7.37 מיליון יחידות – עלייה משנה לשנה של 2.9 מיליון יחידות. זה עלה על הגידול השנתי של 2.4 מיליון יחידות שנראה בין 2020 ל-2021.