שבת , 27 אפריל 2024
זו עמדת טעינה ציבורית ומהירה. לא תוכלו לגשת אליה עם כרטיס אשראי - למדו איך להפעיל אותה ותהנו מתחבורה חשמלית ללא גבולות. צילום: שטח

פוחדים מטעינת רכב חשמלי?


אם יש משהו שמפריד רכב חשמלי ממכונית בנזין רגילה זה העדר הניחוח המשכר של אדי דלק ומדי פעם איזה נתז מרענן של זרבובית שלא נוערה כמו שצריך. אחד היתרונות הבולטים והמוכרים, והסיבה העיקרית שבזכותה קבוצת הרכבים החשמליים היא הצומחת ביותר בשוק הרכב הישראלי הוא השחרור המוחלט מהצורך לרכוש דלק. מנגד יש טעינה.

יצור חשמל ממקורות מתחדשים יהיה המפתח לעתיד התחבורה הירוקה. בינתיים נסתפק בהפחתה של זיהום האוויר בתוך הערים. צילום: שטח

טעינה ביתית אוטופיה של חסכון

אם אתם חדשים בעולם החשמלי או חושבים לעשות את הצעד ולעבור לתחבורה נטולת זיהום, זה מידע שישרת אתכם נהדר. בגדול יש שני סוגים של טעינה: טעינה ביתית וטעינה ציבורית. לטעמנו, כדי להפיק את המקסימום מיתרונות האחזקה הנמוכה של רכב חשמלי, טעינה ביתית היא MUST. אפשר לטעון את הרכב גם משקע חשמל רגיל, כזה שאתה מחברים אליו את מכונית הכביסה למשל. אבל אז תהיו מוגבלים להספק שלו. הספק שהוא במקסימום 3.5 קילו-וואט. סביר להניח שמערכות ההגנה של הרשת הביתית יקפצו ואז יהיה עליכם להוריד את עוצמת הטעינה ביחידת השליטה כדי שלא להקפיץ שוב את הפקק.

עמדת טעינה ציבורית AC "איטית" מתאימה לרכבי פלאג-אין עם סוללות קטנות או כשמשוטטים שעתיים שלוש בקניון. צילום: שטח

• מה עושים עם רכב חשמלי כשגרים בבית משותף?

לטעינה ביתית יעילה יש להתקין עמדת טעינה ביתית. מאלו יש סוגים רבים ובמנעד מחירים רחב מאד. מה שאתם צריכים לדעת זה שלא צריך להשתגע ולרכוש את העמדה החזקה ביותר או לחוץ מיד לחברת החשמל ולבקש לשדרג את הזנת החשמל לבית. זאת מכיוון שמהירות הטעינה הביתית מוגבלת על ידי הממיר שבתוך הרכב. ברכבים חשמליים מתקדמים, כדוגמת סקייוול ET5, מתאפשרת טעינה ביתית של עד 11 קו"ט. בחישוב פשוט, אם אתם מגיעים לטעינה עם 20 קוט"ש שנותרו בסוללת ה-72 קוט"ש של ה-ET5, הטעינה תושלם בחלוף קצת פחות מ-5.0 שעות ותמצאו את הרכב טעון ב-100% מוכן ליציאה בבוקר של יום עבודה.

קצב הטעינה בעמדות החזקות ביותר נקבע על ידי מערכת הניהול של הרכב ולא תמיד תקבלו את מלא התפוקה שבעמדה. צילום: שטח

טעינה ציבורית המפתח בין הערים

הסוג השני של טעינה הוא טעינה ציבורית. כאן תמצאו שני סוגי מטענים. מטעני AC שמרביתם בעלי הספק מירבי של 22 קילו-וואט. אלו נחשבים למטענים "איטיים" ואם אותו סקייוול יגיע לעמדה כזו כשרק 10 קוט"ש נותרו בסוללה שלו, טעינה מלאה תארך כשלוש שעות.

עמדות טעינה מהירות הן המפתח לנסיעה חשמלית לטווחים הארוכים. למשל לטיול ביער שגב. צילום: שטח

מטענים מהירים זו שמחה. בזכותם, התנועה של רכב חשמלי במרחב הבינעירוני אפשרית. מטענים מהירים מזינים את הרכב החשמלי בזרם ישר, DC, בעוצמה רבה. מטען מהיר יספק בין 50 ל-90 קילו-וואט. מטענים חזקים יותר מכונים "אולטרה מהירים" אלו יכולים להגיע ל-180 ואף ל-350 קילו-וואט. האם הרכב החשמלי שלי ייטען מהר יותר בעמדה של 180 מול עמדה של 80? לא בטוח. ראשית מכיוון שאת מהירות הטעינה מגבילה החומרה שיש ברכב. בנוסף לכך, המכונית כמו אותה סקייוול שמלווה אותנו לדוגמה, מצויידות במערכות קירור גדולות אשר מגינות על הסוללה היקרה מחימום יתר. במידה ותגיעו לטעינה מהירה ביום חם, אחרי נהיגה מאומצת או גם וגם, מערכת ניהול הסוללה, BMS, תגן על המערכת ותגביל את מהירות הטעינה. כך שאתם יכולים לנחות בעמדה של 180 קו"ט אבל בפועל הרכב ייטען ב-50 קו"ט.

לפעמים הכבל העבה והכבד של עמדות הטעינה מקשה על החיבור שלה. צילום: שטח

בנוסף, מאותה סיבה של הגנה מחום, מהירות הטעינה, בכל הרכבים, תאט מאד כשרמת הטעינה תגיע ותעבור את ה-80%. כך שתוכלו להגיע תוך 30 דקות לטעינה מהירה בין 20 ל-80 אחוזי טעינה, אבל ה-20% האחרונים יכולים לקחת 30 דקות נוספות. כך שלמעשה – כדאי להמשיך בנסיעה, לפנות את העמדה לטוען הבא, ולהשלים את הטעינה ל-100% בלילה מעמדת AC, ציבורית או ביתית, ותהנו מתעריף חשמל זול יותר וטעינה איטית שהיא גם בריאה יותר לסוללה.

דברו עם העמדה דרך המסך. כאן מוצגת רמת הטעינה בשתי מכוניות חשמליות המחוברות במקביל. וודאו שאתם מביטים ברכב הנכון. עוד מוצגת עוצמת הטעינה ב-KW, כמה חשמל כבר נטען ב-kWh וכמה זמן חלף מתחילת הטעינה. צילום:שטח

מה קורה בעמדת טעינה ציבורית?

עמדת טעינה לרכב חשמלי שונה מאד ממשאבת דלק רגילה. אתם לא יכולים להגיע לעמדת טעינה ולנפנף מולה בכרטיס אשראי. בישראל ישנם כמה וכמה ספקיות של טעינה ציבורית. בינהן אפשר למנות את ג'ינרג'י, אפקון, EV אדג', סונול EVI וגם פז ואחרים. למרבה הצער כדי להשתמש בעמדות הטעינה שלהן, יהיה עליכם להירשם ולהשאיר פרטי אמצעי תשלום בכל אחת מהחברות בנפרד. היתרון הצרכני הוא שיש תחרות בינהן ואצל חלקן עלות הטעינה זולה יותר, אצל אחרות יש עמדות טעינה חזקות יותר, לאחרות יש יותר נקודות טעינה ויש כאלה שמבטיחות כי אצלן העמדות תמיד תקינות ומוכנות בשבילכם. בשורה התחתונה כדי לנסוע בישראל בלב שקט יהיה עליכם להוריד את האפליקציות החינמיות של יותר מחברה אחת ולהשלים את תהליך ההרשמה אונליין.

יש עמדות טעינה מתקשרות יותר שגם אומרות "תודה" בסיום הטעינה. צילום: שטח

אז..מה קורה בעמדת הטעינה? זה לא כזה מסובך. פותחים את האפליקציה ובתוכה תמצאו מפה עם עמדות הטעינה הקרובות, זמינותן, עוצמת הטעינה שלהן וכמובן העלות פר קו"ט. עתה תוכלו, דרך האפליקציה, לנווט לעמדת הטעינה שבחרתם.

לפעמים עמדות הטעינה הציבוריות מסתתרות בחניונים תת קרקעיים. צילום: שטח

אם יש יותר מעמדה אחת, אפשר לזהות את העמדה "שלכם" לפי השם שלה או מספר (אמור להיות תואם בין השם שבאפליקציה לזה שעל העמדה במקום). בשלב הבא מחברים את כבל הטעינה העבה. זה השלב המאתגר ביותר פיזית ובחורף עשוי אף ללכלך מעט. הכבל כבד, לא גמיש ויש מי שיתקשו להתנהל עם זה. מרגע החיבור יש פרוטוקול תקשורת קצר המתנהל בין עמדת הטעינה לרכב. בסופו תופיעה ההודעה שניתן להתחיל בטעינה. אם אתם משתמשים באפליקציה יהיה עליכם להחליק על המסך במקום המיועד, תשמעו ממסרים ורעשים מוזרים מעמדת הטעינה, הכבל יינעל ב"קליק" לרכב והטעינה תתחיל.

צ'יפים כחול אשר על שפת הים. בעזרתם תוכלו לפתוח את עמדת הטעינה הציבורית. צילום: שטח

חשוב לציין כי ספקיות הטעינה שולחות למנויים שלהן גם צ'יפ קטן וחביב שבעזרתו תוכלו לטעון את הרכב. הצ'יפ הקטן, בדומה לזה של חדר הכושר, צריך להיות מוצג לעמדת הטעינה (במקום המיועד לכך ומסומן בהתאם) וזה ישחרר את העמדה ויאפשר טעינה.

חיווי הטעינה מופיע גם על לוח המחוונים (כמו בסקייוול שבצילום) או על מסך המולטימדיה. צילום: שטח

על לוח המחוונים ברכב תקבלו את עוצמת הטעינה המתקבלת ואת הקילומטרים המתווספים לטווח וגם את הזמן המשוער לסיום הטעינה. מידע מקביל עשוי להופיע גם על מסך עמדת הטעינה.

השעה 04:50 בתחנת 10 דימונה. יש המון זמן לחכות. קשוח…צילום: שטח

עתה יש לכם זמן לשתות קפה, להתקשר לחותנת או לשבת במזגן ברכב לסיים את הבינג' של הסדרה בנטפליקס.

בסיום הטעינה תופיע הודעה על מסך הרכב או לחילופין ניתן לעצור את הטעינה דרך האפליקציה או מסך עמדת הטעינה או במסך המולטימדיה של הרכב. לא חייבים להגיע ל-100% טעינה בכל פעם, טענו מספיק כדי להגיע ליעד ועוד ספייר והשלימו את הטעינה בעמדות ביתיות זולות.

 

לתחבורה החשמלית יתרונות רבים, לא רק הפחתה של הזיהום במרכזי הערים אלא גם תשלום של עשרות שקלים בודדים לטווח נסיעה של מאות רבות של קילומטרים.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × two =