שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. המחיר 250 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין

רוני נאק

גרסת ה-GT (אבזור) פלאג-אין (מערכת ההנעה) היא "גרסת הקצה" של קיה ספורטאז' בישראל  -לפחות ביום כתיבת השורות האלה. ככזו היא מציגה חבילת אבזור עשירה במיוחד ואת מערכת ההנעה החזקה ביותר המפיקה 265 כ"ס ו-35.7 קג"מ. נתון תפוקה שמוכר לנו ממנועי V6 גדולים וצמאים. כל הטוב הזה מקפיץ את המחיר ל-250 אלפי שקלים. האם עוד אפשר לדבר על התמורה לכסף בהקשר הזה?

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. לטעמי אחד ה-SUV הנאים שעל הכביש – בעיקר מהזווית הזו. צילום: רוני נאק

• טויוטה יאריס חדשה בפחות מ-1000 ש"ח לחודש

פלאג-אין מה?

את הרכב עצמו אני לא חושב שצריך להציג. זהו אחד מעמודי התווך של סגמנט רכבי הפנאי בישראל והאח, לבית HMC, של יונדאי טוסון. בשני המקרים מדובר בדור החדש של הדגמים, הפלטפורמה והעיצוב כל-חדשים ואילו מערכות ההנעה השונות עברו את העדכונים הנחוצים ולהיצע נוספו רמות חישמול שונות. במקרה של ספורטאז' אלו גרסאות הייבריד ו-פלאג-אין הייבריד (וגם דיזל) בנוסף למנוע ה-2.0ל' אטמוספרי וה-1.6ל' טורבו-בנזין.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. זינוק נחשונים מעל לדור היוצא. צילום: רוני נאק

לטובת מי שעדיין לא יודע מה זה פלאג-אין הייבריד, נספר כי מדובר בשילוב של מערכת הנעה חשמלית בנוסף למנוע הטורבו-בנזין. למערכת סוללה בעלת קיבולת גדולה יותר משל "הייבריד" שאינו פלאג-אין (13.8 קוט"ש במקרה שלנו), והקונץ של הפלאג-אין הוא היכולת לטעון עצמה מרשת החשמל. זאת, בשילוב הסוללה הגדולה ומנוע חשמלי של 91 כ"ס ו-31 קג"מ, מאפשרים נסיעה חשמלית ב-100% למרחק של עד 70 ק"מ (נתוני היבואנית). כך שתיאורטית תוכלו לעשות את כל נסיעות היוממות שלכם על ההנעה החשמלית. רק במקרים שבהם יש דרישת כוח נוספת מצד הנהג או שהסוללה מתרוקנת, או אז יכנס לפעולה מנוע הבנזין.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד.כאן, בין המושבים, יש הרבה אקשן: בורר מצבי נסיעה, מעבר בין נהיגת כביש ושטח ומעבר בין נסיעה חשמלית (אם יש די טעינה) למצב היברידי. צילום: רוני נאק

המשך שרשרת ההנעה כולל תיבת הילוכים אוטו' עם 6 הילוכים והנעה כפולה קבועה עם ניתוב מומנט אקטיבי. נתוני הביצועים הרשמיים מלמדים על 8.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 192 קמ"ש. כל זה עם צריכת דלק של 1.1ל' ל-100 ק"מ (דירוג זיהום 1).

 

GT אבזור!

חבילת GT מפרגנת יפה לספורטאז' ובעיניי היא הופכת SUV נאה מאד, לעוד יותר כזה. סכימת הגוונים שחור/לבן בהחלט שנראית מצויין ומקבל חיזוק מפנסי LED  מאטריקס, גריל, חיפויי גלגלים, מסגרות חלונות ומראות צד – כולם בשחור. כיתוב "GT" כמו אות מערכה צמוד לפינת הגריל ואת הכל סוגרים חישוקי סגסוגת 19 אינץ בשני גוונים.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. מושבים מושקעים עם ריפודי עור, הזחה חשמלית וחימום/אוורור. צילום: רוני נאק

תא הנהג בספורטאז' החדש הוא דיגיטלי מלא ועם עיצוב מבריק. קיה הצליחה ליצור תחושת איכות שלא הייתה בעבר ועל כך ה-ח"ח! לוח המחוונים מתחבר למסך מולטימדיה וכל אחד מהם עם ה-12.3 אינץ' שלו. הממשק בעברית, יש אנדרואיד וקארפליי והעסק עובד מהר ובצורה חלקה. גם כאן תמצאו את הפאנל המחליף תפקידים בין בקרת האקלים לשמע. פתרון נחמד לצמצום הכפתורציה בתא. עוד נציין את מושבי העור עם ההזחה החשמלית, גג שמש פאנורמי, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג מאחור.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד.מושב אחורי מרווח ויש פתחי מיזוג ויחדת שליטה אחורית. צילום: רוני נאק

בתחום הבטיחות לגרסה הזו של קיה ספורטאז' יש 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטח מת אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית וכל זה לצד המערכות הרגילות של בקרת משיכה ויציבות ובמקרה זה גם הנעה כפולה קבועה.

נסיים את פרק התיאור של הרכב עם דלת תא המטען החשמלית ותא גדול למדי עם נפח של 540ל' שימושיים.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. מיכל קטן, תדלוקים תכופים בנסיעה ארוכה. צילום: רוני נאק

חווית נסיעה

ציפיתי לחוות מחץ גדול יותר. ואין. הרכב חזק ומהיר אבל לא באופן שיתבלט מעל למה שאנו מכירים. לצורך ההשוואה, בטויוטה ראב-4 פלאג אין יש 306 כ"ס ושני מנועים חשמליים ופער הכוח ביחד לגרסאות ההיברידיות הרגילות מאד מורגש. במקרה של הספורטאג' פלאג-אין הרכב מרגיש חי אבל לא "חיה".

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. קוקפיט נהדר וסביבת נוסעים מצוינת. צילום: רוני נאק

סביבת הנהג וחווית הנסיעה ברכב מצויינת. זהו בהחלט אחד מתאי הנהג הטובים יותר שיש בקבוצת הרכב הזו ואני מאד אהבתי אתה העיצוב, את האיכות הכללית הטובה ואת חווית הפרימיום שמגיעה עם גרסת GT. נוחות הנסיעה גם היא טובה למדי אם כי פחות טובה ממה שחוויתי בגרסת ה-1.6ל' טורבו שלקחתי לנהיגה מיד עם ההשקה בישראל. יתכן כי הסיבה לכך היא פער משקל של 347 ק"ג (הפלאג-אין כבד יותר מן הסתם).

הטווח החשמלי של הפלאג-אין היה אמנם קצר יותר מה-70 ק"מ המוצהרים אבל בנהיגת הפקקים של יום חמישי בגוש דן הצלחתי בקלות להגיע ל-50 ק"מ שהיו בנסיעה המייגעת מלב תל אביב לנתניה ואז חזרה לביתי אי שם בשרון. כל עוד התנועה צפופה והכביש אופקי – הנסיעה בחשמל היא אופציה אמיתית.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. מספיק גדול ועם הנעה כפולה כדי לעמוד במבחן ה"אאוטדורז לייפסטייל".. צילום: רוני נאק

למחרת יצאתי ללופ כביש מאד ארוך, כדרכי בקודש. הסוללה התרוקנה די מהר ומאותו הרגע המשכתי בנסיעה במצב הייבריד. בדרך הבינעירונית הרכב התגלה כשייט נעים מאד, רמת בידוד הרעש ברובה טובה מאד ורק על אספלט מחוספס נשמע רחש מבתי הגלגלים. למעט זאת, המושבים נהדרים (יש חימום ואוורור מאד מועילים – גם ההגה מחומם) ואפשר לזלול קילומטרים מבלי להתעייף.

בדרך הבינעירונית גיליתי שני דברים: מיכל הדלק קטן ואיבד כ-12 ליטרים ביחס למיכל הדלק של גרסת הטורבו שאינה היברידית. בלופ שלנו זה אמר שתי עצירות תדלוק (כל אחת מהן של כ-27 ליטרים) במקום אחת. הדבר השני הוא התחושה הגמלונית שהרכב משדר אם הקצב עולה. דבר שלא חוויתי בגרסת הטורבו – וגם זה הודות לתוספת המשקל ואולי חיפוף קל בכיול מחדש של המתלים.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. הסוללה הגדולה מוסיפה למשקל ומפחיתה את מרווח הגחון.. צילום: רוני נאק

נהיגת שטח

נסיעת שבילים קצרצרה, כדי לאתגר את מערכת ההנעה הכפולה הייתה סופר-זהירה. בעיקר מכיוון שגיליתי כי הסוללה/ות תלויה עם ברגים גדולים מגחון הרכב – פגישה של הסוללה עם השטח זה עשוי להיות אירוע מאד מאד יקר. למעט זאת, מערכת ההנעה הכפולה עבדה נהדר ושמחתי לגלות שקיה, בניגוד לטויוטה, לא שתלה מנוע חשמלי אחורי, אלא מעבירה את הכוח בעזרת גל הנעה לדיפ' אחורי – כמו שצריך. אגב, נתון רשמי של מרווח גחון – אין.

מבחן דרכים קיה ספורטאז' פלאג-אין הייבריד. המחיר 250 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

סיכום

התרגלנו לשלם הרבה על המכוניות שלנו ב-2023. אני לא אומר שזה דבר טוב, פשוט התרגלנו. אם נסתכל על הסביבה התחרותית (רכבי פנאי פלאג-אין בממדים דומים) תראו שכולם די באותה רמת מחיר. לצד ההסתייגויות שציינתי, מדובר ברכב פנאי מהוקצע ביותר שלמשתמש שיוכל לטעון אותו ולנצל את החסכון שמגיע עם טעינה ביתית – הוא יוכל לספק תחבורה נקיה באמצע השבוע ושחרור מחרדת הטווח והרפתקאות, גם אם זהירות, מעבר לאספלט.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 − five =