יום שלישי , 22 אוגוסט 2017
דף הבית » חדשות » מרצדס יונימוג בישראל
מרצדס יונימוג בישראל

מרצדס יונימוג בישראל

אילו נתתם לילד יצירתי לצייר את משאית חלומותיו, היא הייתה נראית כמו היונימוג 500 הכתום אותו פגשנו בהרצליה: כלי קומפקטי וכוחני, מתנשא על צמיגי ענק. הילד היה משרבט קבינה אנושית וחייכנית, עם חלונות זכוכית ענקיים. לקינוח היה בוודאי מוסיף מלפנים כף לפינוי שלג, מקדח אימתני מאחור, מנוף-צד או משאבה חקלאית, ומי יודע? אולי את כל האבזרים גם יחד?… כי זהו בעצם, ייחודו של היונימוג – זה לא רכב סטנדרטי, אלא פלטפורמה מוטורית המתוכננת לתת ביצועי שטח מרביים, עם יכולת להרכיב עליה כל מכשיר בו יחפצו החקלאי, הקבלן, כבאי האש או עובד העירייה.

מרצדס יונימוג בישראל. אחד מכלי השטח הוותיקים ביותר, אצלנו לרוב הופיע רק כשלל, ועכשיו ביבוא סדיר. המחיר? תלי בחבילת האיבזור. צילום: רמי גלבוע

מרצדס יונימוג בישראל. אחד מכלי השטח הוותיקים ביותר, אצלנו לרוב הופיע רק כשלל, ועכשיו ביבוא סדיר. המחיר? תלי בחבילת האיבזור. צילום: רמי גלבוע

אם היה לי מרצדס ML – לאן הייתי נוסע?

100 שנים של מרצדס בשטח

שורשים

היונימוג פותח בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה, והוא נועד להיות טרקטור חקלאי. כדי להתמודד עם התלמים העמוקים בשדות הכרוב המוצפים, רצו המהנדסים להעניק לו מרווח גחון שעוד לא היה כמוהו; כך באו לעולם הסרנים הפורטאליים, סרנים חיים מסיביים שאינם יוצאים ממרכז הגלגל, אלא כ-15 סנטימטרים מעליו. כוח המנוע מועבר מהסרן אל מרכז הגלגל באמצעות תמסורת משנית, המשפרת את יעילות העברת הכוח (עשרות שנים מאוחר יותר השתילו האמריקנים את המנגנון הפורטאלי במתלים העצמאיים של 'האמר 1H' הצבאי). היונימוג מתהדר גם בשלדת סולם גמישה במיוחד, ובמתלים ספיראליים. מאפיינים אלה מעניקים ליונימוג מהלך מתלים נדיר, המאפשר התמודדות בתנאי קרקע קיצוניים.

מרצדס יונימוג בישראל. הסרן הפורטאלי מותקן מעל מרכז הגלגל, ומשפר את מרווח הגחון עד לכ-45 ס"מ. צילום: מרצדס

מרצדס יונימוג בישראל. הסרן הפורטאלי מותקן מעל מרכז הגלגל, ומשפר את מרווח הגחון עד לכ-45 ס"מ. צילום: מרצדס

הוסף לקוקטייל זוויות מרכב קיצוניות, כושר צליחה של 1.20 מטר וכושר טיפוס של 45 מעלות, מנוע דיזל תעשייתי, מנגנון לניפוח וריקון הצמיגים מתוך תא הנהג, אפשרות להסיט את גלגל ההגה מצד ימין לצד שמאל, תיבות הילוכים וורסטיליות להפליא – אסוף את כל אלה על סיפון אחד, ותקבל מכונת עבירות מדהימה. לידידי אלון ווינטראוב יש יונימוג קשיש ומדליק ביותר, מכונה ספרטנית השואגת על הכביש, והורגת אותך עוד לפני שתגיע לשטח. במדבר, זה כבר סיפור אהבה – עבירות מדהימה, כושר נשיאה אדיר של ציוד מחנאות, סטייקים ובירות, ואווירת חברותא מלבבת. נקודת התורפה של היונימוגים לדורותיהם? שיפועי צד; למרות שיפוע מירבי מוצהר של 38 מעלות, זהו אחד הכלים המפחידים ביותר, במצבי שפ"צ.

מרצדס יונימוג בישראל. זוויות המרכב הנדיבות ויכולות הטיפוס המופלאות, הופכות את היונימוג למכונת עבירות מדהימה. צילום: מרצדס

מרצדס יונימוג בישראל. זוויות המרכב הנדיבות ויכולות הטיפוס המופלאות, הופכות את היונימוג למכונת עבירות מדהימה. צילום: מרצדס

על הסיפון

שום ניסיון קודם לא הכין אותי לסיפונו המהודר של ה-4000 הכסוף, שחיכה לנו במסלול הניסויים של כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל. תא הנוסעים ראוי לשמו – אין פאר ויוקרה אבל זו כבר משאית מודרנית ומעוצבת, מרופדת ומדופנת… היי, יש אפילו מזגן שעובד כמו שצריך! מסלול הניסויים נתפר במדויק ליכולותיהן של משאיות המבחן, שטיפסו בנון שאלנטיות בשיפועים מסמרי שיער, זחלו בקלילות של עז על מדרגות סלע בגובה עשרות סנטימטרים… זה נראה קלי-קלות, עד שצחי כפרי טיפס במעלה התלול של 45 מעלות; ככל שידעתי שהמשאית מטפסת את הסוללה בזלזול, עדיין – נשימתי נעצרה לרגע!

מרצדס יונימוג בישראל. אין כביש? אין בעיות! מערכת הנעה מופלאה, זוויות מרכב מתירניות ומהלך מתלים הנהנה גם מגמישות נדירה של השלדה - מתכון מעורר תאבון אצל כל עכבר שטח. צילום: רמי גלבוע

מרצדס יונימוג בישראל. אין כביש? אין בעיות! מערכת הנעה מופלאה, זוויות מרכב מתירניות ומהלך מתלים הנהנה גם מגמישות נדירה של השלדה – מתכון מעורר תאבון אצל כל עכבר שטח. צילום: רמי גלבוע

בוחן המשאיות שלנו, דודי מוסקוביץ התיישב מאחורי ההגה; כג'יפאי וותיק הופתע מהזחיחות בה הכל מתרחש. 8 הילוכים קדמיים ושישה אחוריים, שלושה יחסי העברה, נעילות רוחביות… באירופה גוררים עם היונימוגים רכבות ומטוסי בואינג, אפשר להבין לשם מה צריך את כל העוצמה הזאת! מנועי הדיזל המודרניים והנקיים (4 או 6 בוכנות, יורו 4 או 6) מספקים מומנט פנומנאלי, והספקים בין 150 ל-286 כ"ס.

בקרוב אצלכם?

במרוצת השנים לא התייחסו אנשי כלמוביל ברצינות רבה למפלץ העבירות; היה זה מוצר רדום, יונימוגים בודדים נמכרו למי שטרח להגיע ולהזמין. אבל לאחרונה גילו כי במהלך חודשים בודדים נמכרו אצלנו כעשרה יונימוגים – לגופים מוסדיים, כוחות בטחון, כיבוי אש… גם באתר החרמון מסתובבים כמה יונימוגים וברור שיש בישראל שוק לא זניח, לכלי רכב כאלה.

מרצדס יונימוג בישראל. שני דגמים, ועשרות אם לא מאות אפליקציות אפשריות, מקציצת עשב בשולי הכבישים ועד חריש, כיבוי אש וכמובן מסעות שטח. צילום: רמי גלבוע

מרצדס יונימוג בישראל. שני דגמים, ועשרות אם לא מאות אפליקציות אפשריות, מקציצת עשב בשולי הכבישים ועד חריש, כיבוי אש וכמובן מסעות שטח. צילום: רמי גלבוע

כי לכן טרחו והכינו אנשי כלמוביל את מסלול ההדגמה בהרצליה ואנחנו, תמיד שמחים לקבל עולים חדשים לשטח! ניסינו ונסענו, אבל תשובה אחת לא קיבלנו – כמה עולה? 'זה לא כל כך יקר', 'לכל רכב יש מחיר אחר', 'צריך להכין הצעת מחיר על פי הקונפיגורציה המוזמנת'… במנזר השתקנים היו אוהבים את החברים מכלמוביל! אבל בסופו של דבר הצלחתי לצאת עם נתון של 600-500 אלף שקל למשאית עירומה, ועכשיו תתחילו להעמיס תוספות ואיבזורים.

מרצדס יונימוג בישראל. האולר השווצרי של רכבי העבודה. נראה שמרצדס יונימוג יכול לעשות הכל - במסגרת בטחונית, אזרחית, מוניציפאלית ואפילו ראלי דקאר מזדמן...צילום: רמי גלבוע

מרצדס יונימוג בישראל. האולר השווצרי של רכבי העבודה. נראה שמרצדס יונימוג יכול לעשות הכל – במסגרת בטחונית, אזרחית, מוניציפאלית ואפילו ראלי דקאר מזדמן…צילום: רמי גלבוע

המחיר הסופי בוודאי לא יוכל להיחשב כזול, וגם לא התחזוקה; אבל עבור הלקוח הנכון, זה בטח לא מחיר מופרז ביחס ליכולותיה הפנומנאליות של הבהמה, ולאור העובדה שהיונימוגים שורדים עשרות שנים כמכונות עבודה, מסעות והנאה. תנו לי אחד כזה בחצר, ואעשה ממנו את רכב המסעות הטוב ביותר בעולם!…

3 comments

  1. יונימוג כלי רכב חלום עבורי

  2. מאיפה אפשר להשיג את היומינג ומה המחירים?

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6