יום ראשון , 24 ספטמבר 2017
דף הבית » מטוסים ותעופה » העתיד של המסוק? SIKORSKY S 97 RAIDER
יצרנית המסוקים סיקורסקי מפתחת את מה שמסתמן להיות הדור הבא של כלי טיס בעלי כנף סובבת. האם ה"ריידר" יחולל מהפכה באופן שבו אנו חושבים על מסוקים?

העתיד של המסוק? SIKORSKY S 97 RAIDER

סיקורסקי S97 ריידר. שני רוטורים סובבים לכיוונים מנוגדים, מהירות שיוט של 200 קשר ונשיאת מטען של כ-1,500 ק"ג. כך יראה העתיד של המסוקים? צילום: sikorsky

לצד יתרונות רבים, יש למסוק גם מגבלות רבות. אחת מהן, היא מגבלת מהירות. המגבלה נובעת משני גורמים הקשורים זה בזה. הראשון הוא הפרש המהירות בין להב הרוטור לבין הרוח בכיוון הטיסה לבין להב הרוטור הנסוג מכיוון הטיסה. במהירות טיסה גבוהה, מהירות הזרוע הנסוג קרובה או זהה למהירות האוויר – והתוצאה אבדן עילוי ונטיה של המסוק על צידו. תאמרו: אז מה הבעיה?! הגבירו את מהירות סיבוב הרוטור! אה…רעיון טוב – אבל לא ישים. שכן אז קצות הלהבים עשויים לעבור את מהירות הקול, ליצור ערבול ולאבד מיעילותם. בנוסף, מתגברת החתימה הקולית ("רעש") וזה יוצר זיהום רעש וסיכון מבצעי.

סיקורסקי S97 ריידר. הדמיה של סיקורסקי לצבא היבשה האמריקאי. כך עשוי להיראות כוח פשיטה מוסק. צילום: SIKORSKY

כיום יש שלושה כיווני פיתוח שונים המנסים להתגבר על המכשלה הנ"ל. אירוקופטר מפתחת מערכת של מדחפי-עזר בקצות כנפיים קצרות אשר יספקו את הדחף והעילוי במהירות הגבוהה – במה שנראה כפיתוח של מערכת על בסיס מסוק קיים. חברת בל ושותפתה אוגוסטה האיטלקית מפתחות גרסה אזרחית קלה של מסוק היברידי המשנה את הטיית הרוטור הכפול שלו ממצב של המראה/נחיתה אנכית לטיסה אופקית במהירות גבוהה – בדומה ל-V22 המבצעי.

סיקורסקי S97 ריידר. מבט מאחור מגלה את המדחף אשר מסוגל להביא את המסוק למהירות שיוט של 200 קשרים ואת משטחי השליטה לצידוד והגבהה. צילום: SIKORSKY

ואילו הפיתוח השלישי, והמעניין ביותר לטעמי, הוא של סיקורסקי. לטכנולוגיה הם קוראים X2 ובבסיסיה מדובר ברוטור כפול (על תורן משותף) הסובב לכיוונים מנוגדים ובעל מבנה קשיח מאד ומאחור – בקצה הזנב – מדחף אשר מספק את הכוח לנוע קדימה במהירות גבוהה. כדי לשמור על כשר תמרון ושליטה במהירות-אוויר גבוהה מצוייד ה-X2 גם במשטחים נעים: הגה גובה והגה כיוון – כמו במטוס.

סדרת הניסויים אשר החלה עוד ב-2008 הייתה מוצלחת מאד ואב הטיפוס הצליח להגיע ולשמור על מהירות של 250 קשר. זו המהירות הגבוהה ביותר אליה הגיע מעולם כלי טיס בעל כנף סובבת. בנוסף, מאפשר המבנה הקשיח של הרוטורים ומשטחי ההיגוי הפעילים  – כשר תמרון עדיף על פני המסוקים הקיימים ועל פני משרעת מהירויות גבוהה יותר.

סיקורסקי S97 ריידר. הנה S97 בהדמייה שמזכירה במעט את הנוף אצלנו. אפשר לראות את הרוטור הכפול וכן את המדחף האחורי. עוד אפשר לזהות מערת תצפית ואיכון מטרות ממש מתחת לחרטום וכוורת רקטות. צילום: SIKORSKY

ההצלחה הראשונית של אב הטיפוס עודדה את סיקורסקי להמשיך ולפתח את הקונספט הפעם כבר עם סימול "רשמי": s-97 Raider. מדובר במסוק סער במשקל 9,800 ליב' בעל יכול לשאת צוות בן שישה לוחמים, 3,000 ליב' חימוש או מטען – וחשוב מזה הוא מסוגל לעמוד בקצב של V22 הפושטים על יעד ברום גבוה ובתנאים אקלים קשים. היתרונות של ה-RAIDER צפויים להיות חתימה אקוסטית נמוכה, יכולת ריחוף ברום גבוה ובחום גבוה, מהירות שיוט של כ-200 קשרים, תמרון מעולה. כל זה יהיה אפשרי בזכות מערך של ממשקי-טייס חדשים ומערכת טוס-על-חוט מלאה. לפריסה מהירה בשטח האויב ניתן לארוז עד ארבעה מסוקים לתוך מטוס תובלה מסוג C-17.

סיקורסקי X2. הדמיה ליישום אזרחי של הטכנולוגיה. הפעם מדובר במסוק VIP להטסת נוסעים. אפשר להבחין בכן הנסע המקופל וסביר כי יהיו גרסאות לחילוץ והצלה, כיבוי אשר, שיטור אווירי ועוד. צילום: SIKORSKY

היישום הראשונים – כך לפי סיקורסקי – יהיה לשימושים צבאיים כשבהמשך צפויות להגיע גם גרסאות אזרחיות, חילוץ והצלה ועוד. זה המקום לציין כי חברת סיקורסקי היא מבין חלוצות התעופה ובין הראשונות להמציא ולייצר את המסוק כפי שאנו מכירים כיום. אצלנו, בחיל האוויר, משרתים ה"יסעור" או CH-53 הגדול אשר טס במשימות מבצעיות משנת 1969 ומאז עבר כמובן כמה עדכונים. דגם שני של סיקורסקי הוא ה"ינשוף" או UH-60 המשרת משנת 1994 ו"זכו" לטבילת האש הראשונה במסגרת מבצע "ענבי זעם".

חושב שאתה מסוגל להטיס מטוס בעצמך?

זה המקום לציין שקונספט הרוטור הכפול אינו חדש ומיוצר מזה שנים כלי טיס מבצעיים על ידי קאמוב ברוסיה. אלו יוצרו בעיקר כדי לענות על מגבלות האחסון שיש בספינות ובנושאות המסוקים של חיל הים הרוסי.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6