רוני נאק
מעט מאד תשומת לב הקדשנו לסגמנט הזה של אופניים עירוניים. הרבה יותר קל ללכת שבי אחרי אופני הרים אגרסיביים, ארוכי מהלך ועתירי טכנולוגיה או להזיל ריר לנוכח שלדת קרבון אירודינאמית של אופני נג"ש סקסיים ומהירים. אבל דווקא אופני עיר אפרוריים (לכאורה) חמקו לנו מתחת למכ"ם. גם ובעיקר מכיוון שאצלנו הנישה הזו לא הייתה קיימת עד לא מזמן, וכיום היא מאוכלסת בעיקר על ידי אופניים חשמליים וזולים. אבל לא צריך להרחיק הרבה מתחנות הרכבת של אמסטרדם, דרזדן ועוד ערים אירופאיות רבות אחרות כדי לראות אלפי אופניים מהזן הזה המשרתים נאמנה מיליוני רוכבים מדי יום באירופה.

BERGAMONT BELAMI
המראה התכליתי מסתיר תכונות ופיצ'רים רבים ועשוי להטעות מי שלא יודע במה מדובר. מדובר בשלדת אלומיניום 6061 בעיצוב הידרופורמי – עובי דופן הצינורות אחיד. מבנה השלדה מאפשר "מעבר דרך" בהעדר מוט עליון גבוה ואפשר לראות חיזוקים שנעשו באיזור מיסבי ההיגוי ותחתית השלדה כדי להתגבר על העדרו. גיאומטריית השלדה גם היא מותאמת לדרישות עירוניות עם זווית היגוי של 70 מעלות ו-REACH של 401 מ"מ בלבד. תמוכות שרשרת ארוכות תורמות ליציבות הכיוונית כאשר זווית ההיגוי החדה מאזנת את זריזות ההיגוי הנחוצה לחיים האורבניים.
יש גם מתלים – מזלג בסיסי של SUNTOUR מספק מהלך של 50 מ"מ בעזרת קפיץ פלדה אשר ניתן לכיוון של העומס הראשוני שלו. אין מתלה אחורי אבל יש מוט מושב משוכך עם 40 מ"מ של מהלך נוספים.

בתחום ההנעה לא תמצאו כאן מעבירי הילוכים רגילים אלא במקום זאת HUBGEAR של שימאנו – בעיקרון נאבה עם 8 הילוכים פנימיים – אשר מפוקד בידי שיפטר מהכידון. גם הנאבה הקדמית לא רגילה והיא בעצם דינאמו המייצר חשמל לפנסי LED שהם גם נצנצים בחזית ומאחור.
על הבלימה ממונים מעצורי V-ברייק שכבר שכחנו מהם באופני ההרים – אשר מגיעים מטקטרו ואלו צובטים חישוקי אלומיניום קלי משקל של ALEX ועליהם צמיגי 28 אינטש' עירוניים משוולבה.
האיבזור ההיקפי ממותג BGM שהוא מותג האביזרים הביתי של ברגמונט. בין אלו בולט הסט בעל הזווית המשתנה המאפשר הסטה מהירה של גובה ומרחק יחסי של הכידון מציר ההיגוי.
האופניים האלו שוקלים 16.5 ק"ג ומחירם 3824 שקלים

רכיבה
ציפיתי לפגוש אופניים כבדים וגמלוניים. אבל BELAMI רחוקים מאד מכך – אני יכול עתה להודות שממש נהניתי לבלות איתם ברחובות הכרך כשהאופניים מציגים שילוב מרשים של מהירות שיוט, וזריזות היגוי.
העברה ההילוכים של שימאנו מצוידת – וכך גם בחירת יחסי ההעברה של שני גלגלי השיניים החיצוניים (על גל ההנעה וציר הנאבה האחורית 38 ו-19). ההילוכים נמוכים מספיק כדי להתגבר על עליה או לטפס מדרכה גבוהה וגם אפשר לדלג להילוך גבוה (פעולה פנימית בתוך הנאבה) ולהגיע למהירות שיוט גבוהה ונעימה מאד כדי לגמוע את השביל שלאורך הירקון בואכה רידינג בקצב מהיר למדי. במהירות היציבות הכיוונית נהדרת ואפשר לחלום שהנכם רוכבים לאורך הדאנובה בדרך לאופרה.

משקל האופניים לא הטריד רוב הזמן – רק כשצריך היה להניף אותם. והמידות הכלליות הכבירות מקשות להעלות אותם במעלית, חדר מדרגות ובטח תחבורה ציבורית.
מעצורי הגומי – זוכרים V-ברייק – זו ברירת מחדל זולה ואמינה אבל חסר כוח בלימה ומינון – בטח באופניים עם משקל כזה ויכולת להגיע למהירות נאה. מצד שני אהבתי מאד את הכנפיים אשר הגנו עליי במעבר שלוליות וסתם סחל'ה של רחובות. הדינאמי מאד שימושי גם ביום והקפיץ אשר מחזיר את ההיגוי למרכז (BACK TO CENTR) יוצר היגוי קל מאד – כאילו יש תגבור הגה של רכב – אבל דורש הסתגלות.
האיכות הכללית מרשימה מאד – וכל הזמן ליוותה אותי התחושה של מוצר גרמני משובח. הכל מרגיש אחוד, עשוי היטב ומוקפד ויש אפילו שנתות במילימטרים על כל פריט בר כיוון – ייקה אמיתי. רוצים דוגמה? נסו לטרוק דלת של מרצדס S – זה מרגיש אותו הדבר.

BERGAMONT SUMMERVILLE
וואהו! איזו נוסטלגיה! ככל שהסתכלתי, ורכבתי יותר על האופניים האלו כך התחשק לי יותר לצאת לדיינר אמריקאי ולנהוג בקאדילק ורודה עם גג פתוח. גם כאן יש שלדת אלומיניום 6061 עם צינורות שעברו טיפול בחום ובעלי עובי דופן אחיד. זווית ההיגוי מעט שטוחה יותר 69.5 מעלות ויוצרת אופי יותר יציב – REACH דומה עם 406 מ"מ ותמוכות שרשרת 480 יוצרים חבילה יציבה אשר מאד תורמה לתחושת הבטחון של הרוכב. מבנה השלדה מאד "רטרו" ולא במקרה ועל טהרת הצינורות עגולי הפרופיל – בדיוק כמו פעם. הוסיפו לכך גם גוון צבע מדהים בעיניי ויש הרבה קסם.

את המראה משלימים גלגלים עירוניים שמנמנים ולבנים של שוולבה, מושב וגריפים מעור עם תפרים ידניים ואפילו קפיצי מושב אשר תורמים למראה לא פחות מאשר לנוחות הרוכב.
מהצד המתקדם יותר תמצאו כאן טבור עם 7 הילוכים של שימאנו – בחזית דינאמו של שימאנו אשר מפעיל פנסי LED בעיצוב רטרו בחזית ומאחור. האיבזור ההיקפי – עם ציפוי כרום מתבקש – מגיע מ-BGM.

משקל האופניים עומד על 17.5 ק"ג והמחיר 2624 שקלים (בלבד)
רכיבה
הקפדה על הפרטים הקטנים כאן – עושה את כל ההבדל והכיף של להביט על האופניים האלו גדול לפחות כמו הרכיבה עליהם. הצמיגים השמנים תורמים הרבה לנוחות אבל גם המושב הגדול והמוקפץ עושים את שלהם. ההיגוי כאן איטי מעט יותר וכמו קרוזר אמריקאי אמיתי הם יעדיפו את הקו הישר על פני תמרונים תזזיתיים בין מכוניות. גם אנחנו…יש לאופניים האלו את היכולת להכניס את הרוכב להלך רוח אחר – והמבטים הרבים שהם מושכים רק יחזקו את זה.

גם כאן הבלמים – V-ברייק של גומי וכבלי פלדה – עושים עבודה סבירה אבל לא יותר מזה. העברת ההילוכים מצויינת וכך גם יחסי ההעברה הבסיסיים. אני בספק אם הגומיה אשר אמורה להחזיק את המטען על הסבל תאריך ימים ובטח גם הלובן של הצמיגים ידעך אם לא תקפידו לנקות אותם כדי לשמור על הבוהק. בניגוד ל-BELAMI אלו לא אופניים שתשאירו קשורים לעמוד ברחוב אבל בדיוק כמוהו תתקשו להעלות אותם לדירה או מעלית.

סאמרוויל הם במידה רבה אקססורי אופנתי כמו שהם כלי תחבורה ובמחיר הנוכחי שלהם הם לטעמי עסקה מאד אטרקטיבית.