תומר הדר
מה אנחנו רוצים? פורד ראפטור! מתי אנחנו רוצים אותו? עכשיו! איך ננהג בו בכביש? מהר!! איך ננהג בו בשטח? יותר מהר!!!! ועכשיו אפשר באמת, אבל באמת לנהוג בפורד ראפטור ממש ממש מהר.
לפי פורד, הראפטור החדש יצויד במערכת בקרת נהיגה, בעלת שישה מצבים ועדת לטפל בכל תוואי שבו בעל הראפטור יבחר לנסוע – כל עוד זה מהר. במצב "רגיל" הרכב מיועד לנסוע בעיקר בכביש, בתנאים יום יומיים. במצב "ספורט" הראפטור משנה את עורו: תגובת הדוושה הופכת להיות חדה יותר וההיגוי כבד יותר. גם תיבת ההילוכים תמשוך את ההילוכים מעט יותר. במצב בעל השם המוזר "מזג אוויר", שמיועד לשלג ולבוץ, תגובת הדוושה חדה פחות ותיבת ההילוכים תאפשר העברות שלא יגרמו סבסוב של הגלגלים, כדי למנוע איבוד אחיזה. במצב "חול" ניתן לנסוע במהירות גבוהה, במפתיע, על חול.

הייחוד של המצב החולי הוא שהוא מאפשר נעילה של הדיפרנציאל האחורי גם ב-HIGH, לצורך השגת אחיזה מרבית. במצב שבפורד מכנים BAJA (אתם יודעים לבד למה) ניתן להישאר ב-HIGH והתיבה לא תאפשר העברת הילוך עד הקו האדום – להשגת מהירות מרבית בשטח חולי – ובמצב שאנחנו אוהבים – ROCK CRAWL הראפטור נח לו ב-LOW, הדיפרנציאל (נשלט אלקטרונית) ננעל באופן אוטומטי ותיבת ההילוכים מאפשרת העברות "רגועות" כדי לא לגרום להעברות משקל לא רצויות. כיום, למרבה הזוועה, לא ניתן לרכוש ראפטור בישראל, אך בעבר היו כמה יחידות בודדות שהסתננו ארצה ביבוא מקביל וגם ליחידות צה"ל, כך שמי יודע, אולי יש למה לצפות.
