יום שישי , 29 מרץ 2024

טיול – מבקרים את שמואל הנביא

מדור הטיולים בחסות יונדאי

"ופתאום, מעל לכל הגיהנום ההוא, ראו הלוחמים יונה. נולדת מפקעות העשן, נחלצת מתכריכי האבק, מרקיעה ועולה. מעל לחרחורים ולצעקות, מעל ללחישת הרסיסים בניצת האוויר, מעל לנתיביהם הסמויים של הקליעים, מעל לנפץ הרימון ונביחת המקלע והולם התותח". הקטע הקצר והמופלא הזה מהספר יונה ונער של מאיר שלו – היה תלוי ועומד באויר כל שעות הביקור שלנו בנבי סמואל. מקום שהיה עבורי לעולם ציון דרך בכבישים המובילים לירושלים וממנה ולעולם לא הייתה הזדמנות לעלות ולטפס לכתף ההר הנישאת הזו. האמת תיאמר שקריאת הספר של מאיר שלו, הגם שקרתה די מזמן, הפכה למחולל המסע הזה.

טיול שטח עם יונדאי IX35. בגובה 880 מטרים מעל לפני הים אפשר ליהנות מרשת שבילים ומעיינות צוננים סביב קבר שמואל הנביא. צילום: פזבר

אנו הגענו לקבר שמואל הנביא דרך כביש 443, פנינו ימינה לעבר פסגת זאב על כביש 436 ואז לאחר כ-6 ק"מ מצומת גבעת זאב, הכביש מתעקל סביב כתף הר ומיד אחריו תמצאו שלט חום המפנה לקבר שמואל הנביא.

כיום מוגדר האתר כ"גן לאומי" והוא מגודר ושמור. במקום נתגלו שרידים קונסיסטנטיים עם תקופת הבית הראשון וסימני החורבן שאחריו. חרסים פרסיים, שרידי ישוב הלניסטי וחשמונאי ואז קפיצה לימי הביניים, ביזנטין, אז מוזכר לראשונה המקום כ"דיר מר סמואל" ז"א מנזר נוצרי. בהמשך כ-300 שנים מאוחר יותר, עובו הביצורים על ידי הצלבנים שגם יצרו חפיר עמוק סביב המצודה.

המקום שינה פניו והפך למסגד אחרי שצאלח א-דין סילק את הצלבנים מארץ ישראל. למרות זאת, קיימת הערכה , המתבססת על כתבים עתיקים, שבמקום פעל בית כנסת במקביל למסגד. רק במאה ה-18 סילקו העותמנים את היהודים מהקבר והקימו את צריח המסגד שאנו רואים עד היום. הבריטים בתורם סילקו את התורכים במלחמת העולם הראשונה ולמרות ניסיונות חוזרים של אלו לכבוש מחדש את הנקודה האסטרטגית הזו – הצליחו הבריטים לעמוד במתקפות הנגד ואלו החזיקו בו עד לתום המנדט הבריטי.

במלחמת העצמאות ניסה גדוד הפורצים של הפלמ"ח לכבוש את ההר – אולם הניסיון נכשל והכוח נבלם על ידי הליגיון הירדני ומתנדבים עירקים. לבסוף נכבש ההר במלחמת ששת הימים על ידי חטיבת הראל ובשנת 1971 פונו מתיישבים ערבים משטח המצודה והמקום הוכרז כגן לאומי האסור לבניה.

בימי הקיץ החמים כל-כך חיפשנו מקום להימלט מהחום והלחות של גוש דן ולעשות זאת במרחק נסיעה לא רחוק מדי. והדרך המהירה ביותר לטפס לגובה היא לפנות מזרחה לעבר רכסי המרכז. קבר שמואל הנביא שוכן על כתף הר בגובה של 880 מטרים מעל לפני הים ובצידו המערבי של המתחם קיימת נקבת-מים בשם מעיין חנה על שם אימו של שמואל. האתר כולו נמצא בתחומי גדר ההפרדה והטיול בו בטוח לחלוטין.

לעלייה לרגל התלווה אורח, דרור פילץ, מומחה ל"תורת העישון" ומעביר סדנאות מדי שבוע בביתו בגני יהודה. תוכלו להתרשם מהאיש ומעשנת הבשר המרשימה שלו בעמוד הפייסבוק.

דרור קיבל תדריך קצר-אך-ממצה: "KIS" שמור את זה פשוט – הכי פשוט שיש. וזה בדיוק מה שהוא עשה: לא לפני שביקרנו אצל הקצב שלו והבאנו תערובת של חצי בשר טלה וחצי בקר טחון.

הנה המתכון של פילץ ל"טוסט טלה" – שהיה כל-כך קל להכין שנראה כי אאמץ את המתכון לטיולים המשפחתיים שלי.

מצרכים:

1        אחד ק"ג בשר טלה ועגל טחון (50%).

2        צרור פטרוזיליה קצוצה.

3        בצל לבן גדול

4        בהרט של דרור (הל, מוסקט, קינמון, ציפורן, פלפל אנגלי, ניצני וורדים יבשים, מלח).

5        פיתות רגילות לגמרי (או טורטיות למי שרוצה לצמצם פחמימות).

6        ירקות – מה שמתחשק לסלט סוסים ליד.

7        איירן – המורכב מ-50% יוגורט עיזים ו-50% מים מוגזים.

הכנה:

מערבבים את הבשר עם הבהרט, פטרוזיליה, בצל, מלח ופלפל ונותנים לתערובת "לנוח" לפחות חצי שעה.

דוחסים אותה לתוך פיתה ומשטחים. שמים את הפיתה על האש. עוצמת האש ורמת עשיית הבשר תלויה בטעמכם. מי שאוהב נא יהנה מצליה מהירה על אש גבוהה אשר תספיג את הפיתה בטעם הטלה. מי שאוהב את הבשר שלו עשוי יותר ימתין עד שהאש תחלש ויצלה את הפיתות בחום נמוך יותר ולזמן ארוך יותר.

בזמן שהאש ממזגת את הטלה לפיתה נכין איירן על ידי יחס שווה של יוגורט וסודה. חשוב לנער היטב את השניים כדי לקבל מרקם אחיד. זה יהיה בן הלוויה של הפיתות לצד הסלט.

המלצנו היא להכין את האוכל בפינת הישיבה הסמוכה לעין חנה. שם תמצאו חצי-חבית להבערת האש באופן בטוח וכן שולחות מוצלים תחת עצי תאנה וזית עתיקים מאד.

טיולי שטח עם יונדאי IX35. עצי תאנה עתיקים, נקבת עין חנה על מימיה הצוננים ושולחנות מוצלים במזג אוויר מופלא! צילום: פז בר

הסיור באתר לא מוגבל רק לגן הלאומי. בצידו המערבי של קבר שמואל – אליו ניתן להגיע על דרך עפר היוצאת שמאלה מכביש הגישה לקבר – תגלו את מערך הביצורים של הליגיון הירדני. מי מכם שביקר בגבעת התחמושת יזהה את סגנון הבניה הדומה. אולם למרבה הצער תעלות הקשר והביצורים האלו לא נשתמרו כלל – והם עדות אילמת לקרבות המרים אשר ניטשו על הגבעה הזו.

מעברו המזרחי של הקבר תגלו מעיינות נוספים. הקרוב שבהם מכונה "המעיין של ישראל" הנמצא בנקבה עתיקה. בהמשך השביל תגיעו לצמד "עינות תלתן" וההרפתקנים שבכם יכולים להמשיך ולתור אחרי עין ציפורים ו"בור סמי" שבגיא הפונה לדרום מזרח. אם הגעתם עם אופניים ומזג האוויר מאפשר תוכלו ליהנות ממסלול רכיבה מעגלי באורך של כ-4.0 ק"מ הסובב את האתר ועובר גם דרך שמורת הטבע שמצפון לנבי סמואל.

טיול שטח עם יונדאי IX35. גן לאומי קבר שמואל הנביא מרכז היסטוריה עשירה, מורשת ודת, יחד עם מזג אוויר נעים בקיץ והזדמנות לטבילה מרעננת לפני שחוזרים ללחות ולחום של גוש דן. צילום: פז בר

עייפתם? מעדיפים להישאר בירושלים ליהנות מערב קריר ונעים? נסו את "בית בן יהודה" שבשכונת תלפיות. אליעזר בן יהודה הגיע לירושלים בשנת 1881 יחד עם עולי העליה הראשונה והחל להפיץ את רעיון השפה העברית בארץ הקודש. כיום משמש ביתו כבית הארחה, נאה מאד וציורית. הבית נבנה בשנת 1922 ומשפחתו של אליעזר בן יהודה התגוררה בבניין עד שנת 1960. הבית נמצא ברחוב עין גדי 28 בשכונת תלפיות בירשלים, קרוב לטיילת של ארמון הנציב. המחיר עומד על כ-200 שקלים למבוגר וכולל ארוחת בוקר. טל': 02-6730124

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × three =