יום שישי , 29 מרץ 2024
יונדאי סנטה פה במבחן שטח. עברה מתיחת פנים קלה, נהנית ממנוע ותיבת הילוכים חדשים. צילום: פז בר

מבחן דרכים – יונדאי סנטה פה 2.4ל'

יונדאי סנטה פה במבחן שטח. עברה מתיחת פנים קלה, נהנית ממנוע ותיבת הילוכים חדשים. צילום: פז בר

לאט לאט, כמעט בלי להרגיש, הפך היונדאי סנטה פה לדגם "פרימיום". זאת מחוץ לעובדה שהוא גם – ויש מי שיתווכח עימי ויפסיד – הוא גם אמת המידה ל"איך צריך להיות רכב פנאי". מעין סרגל מידה לפיו בוחנים את האחרים. ולא רק אנחנו חושבים כך – גם ה"קונסיומר ריפורט" מגזין הצרכנות הגדול מארה"ב חשב כמונו במהדורת 2008 שלו.

הסנטה פה איתנו מהדור הראשון של הדגם ב-2001. כמו היום גם אז היא התבססה על הבסיס המכאני של מכונית פרטית – הסונטה של אז. רכב הפנאי אשר יועד במקור לשוק האמריקאי, היה גדל מידות, רך מצג, ומכוער להפליא. ובכל זאת היו לו מאמינים רבים בזכות נוחות הנסיעה, איכותה וסחירות מצויינת. ואם יש דבר אחד משותף אשר המשיך בכל השנים ממש עד לאחרונה היה המנוע. 6V בנפח 2.7 ל'. בהתחלה עם 175 כ"ס ובהמשך – כשזה שולב בדור החדש קיבל חיזוק ל-185 כ"ס – אבל זה כבר לא היה זה.

חושב על יונדאי סנטה פה חדש? דבר איתנו!

הסנטה פה הנוכחי – ממש זה שבחנו – הוא הגרסה העדכנית ביותר של הדגם. אחרי עשור נפרדנו מה-6V העתיק לטובת מנוע 4 צילינדרים בנפח 2.4ל' ותפוקה של 174 כ"ס. תיבת ההילוכים הישנה הוחלפה לתיבה חדשה – ומצוינת – מפיתוח ויצור עצמי של יונדאי, בת שישה הילוכים. השינויים המינוריים, יחסית, בדגם יחד עם פז"מ של שש שנים (ב-2012) מספקים רמזים עבים לקראת סנטה-פה כל-חדש אשר צפוי להיות מושק בעוד כשנה כדגם 2013.

יונדאי סנטה פה במבחן שטח. כמו רכבי פנאי ושטח אחרים גם היונדרי סנטה פה תביא אתכם למקומות אקזוטיים כאלו - נחל אדוריים. צילום: פז בר

הכניסה לסנטה פה היא כמו לחזור הביתה למקום מוכר ותומך. השיפור המתמיד במוצרי החברה ניכר גם כאן והתחושה – בגרסת הפרימיום – היא כשל רכב איכותי מאד. צריך להיות ממש קטנוני כדי למצוא פישולים או שוליים גסים של יציקת פלסטיק כזו או אחרת. הסנטה פה עדיין לא נהנית מהמראה המותגי החדש של יונדאי ועיצובה כבר בן שש שנים ובכלל זאת, היא הזדקנה יפה וליחה לא נס. וזה נכון למרכב כמו גם לפנים. גרסת הלקצ'רי כוללת פנסי קסנון, חישוקי גלגל 18', ריפודי עור על כל שבעת המושבים, מערכת מולטימדיה הכוללת הכול ומנוהלת מסך מגע, מושבים מחושמלים, מזגן מפוצל עם פיקוד לשורה השלישית, בקרת שיוט ועוד.

ברמה הוויזואלית, השינויים דקים למדי, ורובם קיימים כבר כשנה. פנסי חזית דקים וצרים יותר, פגוש קדמי שונה עם פנסי ערפל בתוכו. מאחור תראו שתי סופיות-מפלט מעוצבות, יחידות תאורה אחרות – וזהו. גם הפנים כמעט ללא שינויים והמיתוג על גלגל ההגה מבריק. לכפתורציה הזו יש טקסטורה שונה לכל מתג ולא עובר זמן רב עד שאינך צריך עוד להציץ כדי לראות על איזה מתג ללחוץ.

יונדאי סנטה פה במבחן שטח. הכי פרימיום שיש ביונדאי - לא זול אבל מתקבלת תחושת איכות - וזה נכון לרמת האיבזור וכמותו וכן לצבעים ולאווירה בתא הנהג והנוסעים. צילום: פז בר

האמת תיאמר שחשבתי בתחילה שקיבלתי בטעות את גרסת הדיזל. המנוע נוכח ומחוספס, מרגיש חזק בהתחלה אך קצר נשימה בהמשך ורק מד הסל"ד חשף את העובדה שאני לא הייתי הכי מפוקס. המנוע הזה – 2.4ל' הוא "מנוע עולמי" אשר משרת אינספור דגמים מכמה מותגים – וככזה הייתי מצפה שהוא יהיה "בסדר" – ולא כזה! אפשר רק להתנחם בעובדה שתיבת ההילוכים מצויינת ועובדת הרבה יותר טוב מאשר בשילוב של התיבה הרציפה כפי שנמצא במיצובישי אאוטלנדר. מצד שני הסנטה פה בעל ביצועים טובים בעיר ובמהירויות ביניים. אבל כשהקצב עולה, יתקשה המנוע למצא את הכוח הדרוש לצאת לעקיפה במהירות גבוהה או בכביש הררי מטפס.

יכולת השטח טובה למדי עם בקרת משיכה יעילה – שעובדת טוב יותר כשהמכונית בתנועה – והנעה כפולה אוטומטית הניתנת לנעילה אך תשתחרר מעצמה ב-47 קמ"ש. כדי להתאים לסביבת התעבורה המודרנית בה נהוגה מהירות נסיעה גבוהה, הפכו המתלים למוצקים הרבה יותר מבעבר. זה מקנה לסנטה פה תחושה מאד מהודקת ונוסכת בטחון – יחסית כמובן – על הכביש אבל תתורגם לנוקשות וקופצנות בכביש משובש או בשטח זרוע אבנים.

שורת המושבים השלישית היא דבר שטוב שיהיה. המושבים לא יתאימו לנוסע בוגר אבל יאכלו בכיף ילדים עד גיל עשרה. אלו ייהנו מיחידת מיזוג אחורית – שזה מאד חשוב.

מסלול המבחן לקח אותנו בשבילים של איזור לכיש בואכה יתיר ודרום הר חברון. ולאורך כמעט 50 קילומטרים שאותם גמאה הסנטה פה בקלות וללא דרמה. בהחלט ציר מסלול שאפשר לטייל בכיף מבלי לחשוש שאתם עלולים להיתקל במכשול בלתי עביר. מצד שני – כשצץ אתגר, הסנטה יתקל אותו בנחישות ועשוי להפתיע אפיל אותי.

הסנטה פה החדש עבר אמנם סדרת עידכונים ממש מינימאלית – אבל זה מספיק כדי להשאיר אותו בראש פירמידת המזון של רכבי הפנאי העממיים. והסנטה פה לא זול. 253,000 שקלים לרכב המבחן – בקלות הדגם היקר ביותר של יונדאי בישראל. עם הנעה כפולה חכמה, שבעה מושבים ואיכות מצויינת – הסנטה פה היום מושך מתמיד. אבל אולי הפועל "מושך" לא מתאים לגרסה הזו, עליה מאפילה גרסת הדיזל 2.2ל' עם 200 כ"ס שלא רק בעלת ביצועים טובים יותר אלא גם חסכונית יותר בכ-30% בכל תרחיש! עם פער מחיר של 10,000 שקלים בין גרסאות המנוע באותה רמת איבזור, הבחירה בדיזל קלה מתמיד.

 

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 5 =