- רכב פנאי קטן
- טורבו דיזל 1.5ל', ת"ה כפולת מצמדים
- 90 כ"ס ו-22.4 קג"מ
- צריכת דלק מבחן 19.8 ק"מ/ל'
- 129,990 שקלים
רוני נאק
רנו CAPTUR הוא אחד מרכבי הפנאי המעוצבים והנאים ביותר שעל הכביש. גם באופן סובייקטיבי אבל גם אובייקטיבית יש לו סקסאפיל שלא הצלחתי למצוא בג'יפונים האחרים שעל הכביש – מעין שיק צרפתי כמו זה כשפוגשים פריזאית מטופחת לראנדוו של ערב. העיצוב הוא תרגום מאד מוצלח של השפה העיצובית הנוכחית של רנו ומחבר היטב את רנו קפצ'ר לדור החדש והמעניין של קליאו אשר עליה הוא מתבסס מכאנית.

גם תא הנהג והנוסעים חינני למדי. אלא שיש דלתא מורגשת בביצוע ואיזורים מהתא – בעיקר מאחור ואיזורי "B" החצי-נסתרים – עשויים בדלות שמאפיינת סופרי אפונים ולא ארטיסטים מעיר האורות. יש בתא שמחת חיים ועליזות שמתאימה היטב לז'אנר הקרוסאוברי וגם לוח מחוונים אנא-דיגי (משולב מחוגים וחיווי דיגיטאלי), ממשק מולטימדיה מלא בעברית וקונץ נחמד של קפצ'ר; תא כפפות שהפך למגירת אחסון עצומה.
בתחום הבטיחות נציין כי רנו קפצ'ר בעלת 5 כוכבי בטיחות ב-NCAP. יש אצלנו 4 כריות אוויר, עיגוני ISO למושבי הילדים, בקרת משיכה ויציבות, ניטור לחץ אוויר בצמיגים ועוד.

גרסת הדיזל מגיעה ברמת איבזור אחת: אקספרסיון PACK. בה יהיה עליכם לוותר על בקרת האקלים, חישוקי גלגלים 16 אינטש ואין פנסי ערפל עוקבי פניה או שמשות כהות מאחור
מנוע הטורבו דיזל הקומפקטי הוא אותו מנוע המשרת גם ברנו קדג'ר (תחת מכסה המנוע של קדג'ר הוא מפיק 110 כ"ס ו-25.5 קג"מ). בין הכנפיים של רנו קפצ'ר מפיק המנוע 90 כ"ס ו-22.4 קג"מ בטווח סל"ד שבין 1750 ל-4000 סיבובים. רנו חיברה את מנוע הדיזל של קפצ'ר (כמו את הבנזין) לתיבת הילוכים רובוטית כפולות מצמדים (מצמדים טבולים בשמן להלן "רטובה") עם שישה יחסי העברה אשר מעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים בלבד. אין אופציה להנעה כפולה.

נהיגה
על הנייר הקפצ'ר טורבו-בנזין נראתה מצוינת. מנוע בנזין 1.2ל' מוגדש טורבו עם קרוב ל-120 כ"ס ו-21 קג"מ זה משהו שאנו רגילים לקבל בפולקסווגן. אלא שמשהו לא עבד שם. הייתה זו תכנת ניהול מכוונת לחיסכון בדלק, יחסי העברה ארוכים או התאמה טובה-פחות לאופי הפקת הכוח של מנוע הבנזין, כל זה ריסן את הלהט כמו שמיכה צבאית רטובה במאהל טירוניות בניצנים. וכאן אורו עינינו. למנוע הדיזל יותר מומנט – בסל"ד נמוך יותר – וזמינות כוח טובה יותר עד 4000 סל"ד. ואכן גרסת הדיזל מרגישה הרבה יותר דינאמית מאחותה הבנזינית. התאוצה מהמקום חדה, תאוצות הביניים הרבה יותר חזקות וה"דחיפה" בישבן – תולדה של זמינות כוח טובה – נוכחת בכל טווחי המהירות ההגיוניים למעט במהירות סופר-גבוהה.

החששות הרגילים בהקשר הדיזל של בידוד רעשים ורעידות – יכולים להיות מוזמים. בידוד הרעש טוב – בוודאי בנסיעה ואין רעידות מנוע כלל. שאפו למהנדסי הקול וה-NVH על בידוד הקבינה מתא המנוע. בסוף המבחן התקרבנו מאד לצריכת דלק ממוצעת של 20 ק"מ לליטר – וזה כמעט כפול(!) מה-10.5 ק"מ/ל' שהשיגה רנו CAPTUR בנזין 1.2ל' במבחן השוואתי. פער המשקל (הנה ספויילר לכל אלו שעדיין משוכנעים שמנועי דיזל הרבה יותר כבדים ממנועי בנזין) בין שתי הגרסאות עומד על 20 ק"ג בלבד לרעת גרסת הדיזל הכבדה יותר עם 1279 ק"ג.

למעט תוספת זמינות הכוח והחסכון המשמעותי בדלק גם כאן תמצאו מכונית נוחה מאד בנהיגות ארוכות. המושבים לא הדורים במיוחד אבל עושים עבודה טובה ותומכים היטב בגוף ומספקים נוחות יותר מסבירה. התנהגות הכביש בטוחה ללא הפתעות ועם ה-DNA הנהדר של שלדת הקליאו החדשה מלמטה יש לרנו קפצ'ר תגובות חיובית מאד לנהיגה נמרצת – כאשר הגלגלים הגדולים מוסיפים את שלהם לנוחות הנסיעה ולגיהוץ מהמורות ופני כביש לא אחידים.
צריכת הדלק הזו ומיכל דלק של 45 ליטרים יוצרים טווחי נהיגה דמיוניים של 800 קילומטרים ויותר בין תידלוקים – וזה ממש כיף. אילת וחזרה בלי לתדלק ובלי לספר מה שקרה באילת? לא בעיה!

סיכום
אוקיי בואו לא נשאיר את זה בין השורות יותר. רנו קפצ'ר דיזל היא הגרסה שאנחנו אוהבים יותר. היא עולה שקל לשקל (129,990 שקלים) כמו גרסת הבנזין המקבילה לה באיבזור (אקספרסיון PACK), אבל לטעמנו נותנת תמורה טובה יותר בזכות זמינות כוח עדיפה וצריכת דלק שהיא קרוב לחצי מזו של הבנזין. ואם תרצו עוד (ואם יש לכם חשק להתעסק), זוכרים שזה המנוע של רנו קדג'ר? ובכן הוא יכול להפיק לא רק 90 כ"ס, אלא גם 110 ואפילו 135 סוסים וכ-30 קג"מ עם צ'יפ מנוע נכון. יהיה עליכם להיפרד לשלום מאחריות היצרן וגם צריכת הדלק תעלה – אבל שמחת החיים! אוי שמחת החיים איזה כיף.