רוני נאק
גרסת ה"ספורט" של ג'יפ צ'ירוקי נולדה מתוך מהלך של מכשירי תנועה, יבואנית ג'יפ ה"רשמית", כדי לספק לה כלי תחרותי להתמודד עימו מול היבוא המקביל והאישי. מהלך דומה, עם הגראנד צ'ירוקי בגרסת "לארדו", היה מוצלח מאד והעלה לכביש מאות ג'יפים – יותר משמכשירי ציפו. עתה הם חוזרים על אותו ה"קונץ" השיווקי אבל מסביב תנאי השוק השתנו.
ג'יפ צ'ירוקי ספורט
כאשר דגם מסויים מקבל את המיתוג "ספורט" לפחות בשפה של ג'יפ מדובר בגרסת כניסה. ובמקרה דנן הפער באיבזור ובמחיר מול הגרסה הקרובה ביותר עומד על 40 אלף שקלים ועד 102 אלף שקלים מול הגרסה המאובזרת ביותר. בחזית תמצאו מנוע 4 ציל' בנפח 2.4ל' עם תפוקה של 177 כ"ס וקרוב ל-23 קג"מ. אין הנעה כפולה והכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית עם 9 הילוכים אשר קיימת גם בכל יתר גרסאות הדגם.
מידות המרכב זהות גם כן למעט הבדלים זניחים באורך הכולל וזניחים פחות בבסיס הגלגלים שקצר יותר ב-20 מ"מ מאשר בלימיטד המאובזר. מרווח הגחון ירד ל-15 ס"מ בלבד מה-22.1 ס"מ של טרייל הוק הקשוח. נפח תא המטען זהה בכל הגרסאות עם 824ל' נדיבים מאד ויש שם מאחור גם גלגל רזרבי בגודל מלא, שקע כוח וטבעות עגינה למטען.
הצ'ירוקי הוא היסטורית רכב השטח הראשון אשר נטש את שלדת הסולם לטובת מרכב אחוד – שנים רבות לפני מיצובישי פאג'רו – וגם כאן המבנה ממשיך את אותו העיקרון כאשר הבסיס הטכנולוגי מפותח יחד עם קונצרן פיאט. מדובר בפלטפורמה מחוזקת עם פלדה בחוזק מתיכה גבוה באיזורים שסביב הנוסעים. המתלים מזכירים תמהיל של מכונית כביש עם תמוכות מקפרסון בחזית ומערכת רב-חיבורית מאחור על קפיצי סליל.
• מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי לימיטד
פער המחיר הוא גם תולדה של חבילות האיבזור. חישוקי פלדה 17 אינץ', ריפודי בד, הגה סינטטית, מסך מולטימדיה מוקטן במידה של 5.0 אינץ' מול 8.4 אינץ', אין חימום למושבים, מצלמת חניה, מושבים מחושמלים שמשות כהות ועוד. מצד שני תמצאו גג שמש עצום עם ווילון חשמלי אשר מכסה כמעט את כל שטח התקרה, יש בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, תאורת LED ועוד.
בתחום הבטיחות נציין כי הצ'ירוקי קיבל 5 כוכבי בטיחות במבחן NCAP, הוא מצויד ב-7 כריות אוויר, עיגוני ISOFIX למשובי בטיחות, מערכת המזהה כניסה למצב חירום ומכינה את הנוסעים כנגד פגיעה על ידי מתיחת חגורות הבטיחות וכמובן מערך מלא של בקרת משיכה/יציבות/אחיזה והתהפכות שכה נפוצה ב-SUV הגדולים.
כל הטוב הזה יעלה לכם 218,000 שקלים – כאשר רכב המבחן צויד גם בריפודי עור מצוינים בעלות נוספת של כ-9,000 שקלים.
נהיגה
אני זוכר את מנועי ה-2.4ל' של קרייזלר מפעם. ואני לא זוכר אותם ממש לטובה. אם זה ב-PT קרוזר, ניאון ואחרות זה תמיד היה מפגש עם יחידת כוח מחוספסת וצמאה שכל ניסיון לדחוק בה היה יוצר קקפוניה מכאנית שהנה עוד שנייה ימריא שסתום דרך מכסה המנוע. ואין שום קשר בין המנועים הללו. המנוע הנוכחי הוא חלק מקו המנועים העולמיים אשר פיתוח החל כמעט מיד עם ההשתלטות של פיאט על קונצרן קרייזלר. במנוע נשתלו טכנולוגיות תזמון והרמת השסתומים המשתנה של פיאט – טכנולוגיה יקרה למדי עבור סדרת מנועי בסיס כמו זה – והוא משמש, וישמש, דגמים רבים ממותגי ג'יפ, פיאט, קרייזלר ודודג'. ושמחתי לעבור חווית נהיגה הרבה יותר טובה עם המנוע החדש. הוא מספיק חזק כדי להתנהל בעיר באופן נמרץ, מספיק גמיש כדי לשייט במהירות גבוהה וסל"ד נמוך מחוץ לעיר, הוא נשמע נהדר בסל"ד גבוה ותפוקת הכוח שלו תספק את רוב האנשים רוב הזמן.
החיבור של המנוע הזה לתיבת ההילוכים על תשעת יחסי ההעברה שבה הוא כמעט ומושלם ובינינו כל מכונית על כמעט כל מנוע שתקבל את תיבת ההילוכים הזו תשודרג באופן מיידי. אישית, אני הייתי שם את התיבה הזו בסלון ביתי. העברות הילוכים חלקות ומהירות, יחסי העברה שמחולקים נכון ותואמים את רצועת הכוח של המנוע – תרומה משמעותי לצריכת דלק ממוצעת של 9.5 ק"מ/ל'.
הנמכת המרכב משפרת באופן טבעי את התנהגות הכביש. אבל עוד לפני הפיתולים מספק צ'ירוקי ספורט חווית נסיעה נעימה מאד. בידוד רעשים נהדר (NVH) על כל ספקטרום המהירות ועל פני מגוון שברי אספלט וכביש. משקל ההגה טוב מאד להיגוי חשמלי – לא קל מדי – ועם משוב סביר והרבה דיוק וגם – לא פחות חשוב – איכות כוללת של תא הנוסעים אשר שם את הגרסה הזו כתף אל כתף (במימד האיכות) עם גרסאות הבסיסי של הקרוסאוברים מה"שילוש הקדוש" של גרמניה והרבה יותר זול מהם (234 אלף של אודי Q3 1.4ל', 252 אלף למרצדס GLA, 242 אלף ל-במוו X1).
וגם בנהיגה נמרצת הצ'ירוקי ספורט מתפקד נהדר. וזה מתחיל בצליל המנוע הנכון, תמיכה מצוינת של המרכב על ידי המתלים, תגובות שלדה נכונות תחת עומס ובלמים חזקים ועקביים. אפשר לגמרי ליהנות איתו על הכביש ואתם תופתעו כמה בקלות תוכלו לנסוע הרבה יותר מהר משחשבתם.
לא השתגענו על חישוקי הפלדה. בחייאת! 218 אלף שקלים. הם מאד דומיננטים במראה של הצ'ירוקי ומקלקלים את אפקט ההגעה. ללא חבילת עור – אפילו מינימאלית על גלגל ההגה (תוספת של 800 שקלים) הרכב מרגיש דל ומחייב את הבחירה בריפודי העור המקומיים (והמצוינים של אוטואלגנס). מסך המולטימדיה באמת שקטן מדי – קטן יותר מזה שבסמארטפון LG שלי – וחלקים מהתפריט שלו מסורבלים מדי. הצטיידות, ברמת היבואן, במסך מולטימדיה גדול יותר הוא חובה.
סיכום
בשוק שבו הקרוסאוברים הולכים ומתרככים יש הגיון אפילו בג'יפ ללא הנעה כפולה. עד כמה שקשה לג'יפ ללכת נגד ה-ד.נ.א של המותג (אפילו שבארה"ב תמיד היו גרסאות 2X4 של דגמים רבים), דרישות השוק – וכנראה גם מקבלי ההחלטות של פיאט – מכתיבות גרסאות כאלו אשר מאפשרות כניסה לפלחים חדשים וללקוחות חדשים. גרסת ה"ספורט" של ג'יפ צ'ירוקי תיגע בשלושה עמודי תווך: תביא למותג לקוחות חדשים, תהווה תחליף תחרותי למכוניות מיבוא מקביל/אישי וגם תנגוס בגרסאות הבסיס מסגמנט הפרימיום אשר צמח מאד בשנת 2015. ואם שטח אינו בתפריט שלכם, ובכל זאת הקרייבינג מושך אתכם לעבר JEEP תמצאו בגרסה הזו FIX ראוי (בתוספת חישוקי גלגלים וריפודי עור…).