שבת , 7 דצמבר 2024
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. צילום: נועם עופרן

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר

כתב: ניר בן זקן צילום: נועם עופרן

קשה לי לזכור מתי מותג רכב כלשהו עורר עניין רב כל כך בציבור הישראלי כמו השקת דאצ'יה בתחילת חודש שעבר שגם היום מסרבת לרדת מהכותרות. לכאורה דאצ'יה לא יכלה להגיע ארצה בתזמון טוב יותר, כשיוקר המחיה נמצא במרכז סדר היום הציבורי, חוזקו העיקרי של המותג בולט לכל עבר. אולם מצד שני יש לה גם מחסומים רבים לעבור בדרך ללקוח; הישראלים טרם שכחו את גלגולה הראשון ואת הבדיחות העוקצניות. מה גם שהיעדרה של תיבת הילוכים אוטומטית מהווה רמזור אדום עבור רבים. בשנה שעברה רק 10 אחוז מהמכוניות ששווקו בישראל צוידו בגיר ידני, נתון נמוך משמעותית מאירופה. אבל שם זוכה דאצ'יה לפופולאריות גבוהה שהפכה אותה למותג הרכב בעל אחוזי הצמיחה הגבוהים ביותר ביבשת הישנה. הדאסטר הוא אחד הדגמים הפופולארים של דאציה ובמידה ניכרת האחראי במידה רבה לשינוי תדמית המותג, שכן הוא פונה לסגמנט הלהוט ביותר כיום בתעשיית הרכב. אבל האם מעבר לבאז הראשוני יש לו סיכויים להצליח באמת בביצה המקומית ולדאצ'יה להטביע את חותמה על שוק הרכב השמרני?

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר – התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. צילום: נועם עופרן

דופק הופעה
גם יותר מחמש שנים לאחר שהוצג, הדאסטר נראה רענן ועדכני. בשונה מזרם הקרוסאוברים המצועצעים הוא ניחן במראה קשוח, מסוקס ונטול נונסנס, בדיוק כמו שרכב שטח צריך להיראות וכמו שאנחנו אוהבים. למרכב יציבה גבוהה יחסית לגודל, החרטום רחב ובעל יחידות תאורה גדולות, בפרופיל תמצאו בתי גלגלים מודגשים, סרחי העודף מינימאליים וצמד פסי גגון מסיביים על הגג משלימים הופעה מרשימה ובולטת מבלי להיות רועשת. רק גלגל רזרבי על דלת תא המטען חסר לנו כדי להשלים את התמונה.

בפנים לעומת זאת פחות השקיעו, הפלסטיקה נוקשה והתחושה סגפנית וזולה בעיקר ברמת הגימור הנמוכה. בזו תמצאו ציפוי פלסטיק להגה וריפודי בד פשוטים. איכות ההרכבה לעומת זאת מצוינת ומרשימה נוכח היעדר קרקושים גם אחרי עשרת אלפים ק"מ לא קלים שעבר רכב המבחן (קילומטר אחד של מכונית הדגמה שווה לעשרה של רכב בשימוש רגיל). המושבים מקבלים ציון עובר ברמת התמיכה והנוחות ולמרות שגלגל ההגה אינו מתכוון למרחק, תנוחת הנהיגה סבירה ומרגישה גבוהה ושולטת הודות למיקום נמוך של הדשבורד ושטחי חלונות גדולים. מהעבר השני מסך המגע (בהתקנה מקומית), ובקרת האקלים נמצאים במקום נמוך יחסית בקונסולה המרכזית ומחייבים הורדת מבט וגם מתגי כיוון המראות מתחת לבלם היד, הצופר שממוקם על ידית המאותתים ולחצני בקרת השיוט אינם אינטואיטיביים בלשון המעטה. ניתן היה לצפות לקצת יותר תאי אכסון וגם משענת יד לנהג, מתג נעילה מרכזית לדלתות ומד חום מנוע בלוח השעונים בולטים בהיעדרם. תא הנוסעים צפוף יחסית גם בין היושבים מלפנים (מזכיר סופר מיני ברוחב) ולמרות בסיס הגלגלים הגדול (267.4 ס"מ, 2.8 יותר מניסאן קשקאי) מרווח הרגליים מאחור מזכיר מכונית משפחתית ממוצעת. זאת בשל מיקום הספסל לפני קו הגלגלים האחורי על מנת להשאיר נפח תא מטען סביר (475 ליטר בדגמי הנעה הקדמית ו-408 ליטר בהנעה כפולה).

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. המולטימדיה מקומית, האיכות בסיסית, אבל החיבור של הכל איתן. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר – התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. המולטימדיה מקומית, האיכות בסיסית, אבל החיבור של הכל איתן. צילום: נועם עופרן

לדאסטר שלוש רמות אבזור; גרסת הבסיס Ambiance (מוצעת רק עם מנוע הבנזין במחיר 90 אלף שקלים) דלה למדי עם פתיחה ידנית לחלונות האחוריים, חישוקי ברזל, גלגל הגה פלסטי, מראות מתכוונות ידנית והרשימה מסתכמת במערכת שמע עם קישורית בלוטות', פסי גגון וחיישני לחץ אוויר. גרסת האבזור Laureate (122,500 שקלים לדיזל 4X4) מוסיפה לרשימה פנסי ערפל, 4 חלונות חשמליים ומראות מתכוונות חשמלית כמתבקש ב-2015. הגרסה הבכירה Prestige כוללת בנוסף מסך מגע בגודל 7" עם מערכת ניווט ומצלמת רוורס, בקרת שיוט, הגה וידית הילוכים מצופי עור, חלונות אחוריים כהים, חיישני חניה וחישוקי סגסוגת בעבור 7,500 שקלים. כל הגרסאות מצוידות ב-4 כריות אוויר וציון של 3 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק EURO NCAP.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. נהדר בשטח אבל גם נעים בעיר בזכות כשר תמרון טוב, תא מטען נדיב ומידות צנועות. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר – התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. נהדר בשטח אבל גם נעים בעיר בזכות כשר תמרון טוב, תא מטען נדיב ומידות צנועות. צילום: נועם עופרן

שם קצוץ על העיר
שיטת הפעולה של דאצ'יה היא להשתמש במכלולים וותיקים בעלי רמת אמינות מוכחת של רנו וניסאן ועל כן הוא מבוסס על פלטפורמה BO של הקונצרן (משותפת לניסאן ג'וק) ומנועי Tce 1.2 ליטר טורבו בנזין עם 125 כ"ס (המוכרת מהקליאו) או dci 1.5 ליטר טורבו דיזל עם 110 כ"ס (המגיעה מהפלואנס) ובשידוך לתיבת הילוכים ידנית עם 6 יחסים בשני המקרים. גרסת הדיזל שהתייצבה למבחן היא היחידה שמוצעת גם עם הנעה כפולה קבועה ויחסי העברה קצרים יותר מגרסת ההנעה הקדמית ובשילוב גמישות המנוע (24.5 קג"מ הזמינים כבר ב-1,750 סל"ד) ניתן לזנק ברוב המקרים בהילוך שני. יחידת הכוח מספקת ביצועים טובים, בעיקר בתאוצות הביניים, אבל מי שרגיל למנועי בנזין עשוי להיות מוטרד מטרטור הדיזל הנוכח בעיקר בסל"ד נמוך. בשיוט נינוח יחידת הכוח שקטה יחסית (2,500 סל"ד ב-110 קמ"ש) אבל רעשי רוח נוכחים בתא, בעיקר בשיוט מזורז על כביש 6.
הגדולה העיקרית של הדאסטר הם המתלים שמכוילים למדינות עולם שלישי. הם מציעים רכות יחסית ומעניקים נוחות נסיעה שפשוט מעלימה את פגעי הסלילה של מע"צ ומוכרת אולי ממכוניות יוקרה. מצד שני הם שומרים על ריסון מרשים ברצף של מהמורות או בכביש גלי במהירות גבוהה. רדיוס הסיבוב טוב למדי (5.22 מטר) והמימדים הקומפקטיים מאפשרים להתנייד בעיר ללא בעיות וגם תיבת ההילוכים מתגלה כנעימה למדי ובעלת בורר מדויק.
התנהגות הכביש היא לא אחת מנקודות החוזקה של הדאסטר. אחיזת הכביש טובה וההתנהגות בטוח וצפויה, אבל את המחיר על נוחות הנסיעה הטובה משלמים בעיקר בזוויות גלגול גדולות ובנוסף ההגה אינו קומוניקטיבי (למרות תגבור הידראולי) והנטייה לתת היגוי מודגשת וברורה.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. בקרת משיכה מעט איטית בתגובה, אבל יש נעילת דיפ' מרכזית וזוויות ומרכבים המאפשרים נהיגת שטח אמיתית. צילום: נועם עופרן
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר – התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. בקרת משיכה מעט איטית בתגובה, אבל יש נעילת דיפ' מרכזית וזוויות ומרכבים המאפשרים נהיגת שטח אמיתית. צילום: נועם עופרן

מלך בשטח
אחרי שכבר הפנמנו את העובדה כי רכב השטח המודרני הוא הצהרה אופנתית נטולת תוכן אמיתי, הגיע הדאסטר וטרף את הקלפים. הדאסטר מגהץ את השבילים המשובשים כמעט ללא סגירת מיתלה, מאפשר הרבה ביטחון לנהג לפתח קצב מהיר יותר (מכל רכב שטח או טנדר) ומאוד לא תקין פוליטית. הנתונים של הדאסטר מרשימים; זוויות מרכב טובות (גישה/נטישה 34.9/29.3 מעלות), מרווח גחון סביר (21 ס"מ) ויחסי העברה קצרים בהילוך ראשון (4.45) וביחס העברה סופי (4.86) מאפשרים קצב זחילה כמעט כמו הילוך כוח. לכך מצטרפת מערכת הנעה עם נעילה אמיתית לדיפרנציאל המרכזי ומהלך מתלים נדיב שמקנים יכולת מפתיעה בשטח טכני ולא רק בהשוואה למתחרים הישרים. היינו מברכים על בקרת משיכה עם מהירות תגובה טובה יותר, אבל גם כך הדאסטר יכול לצלוח כמעט כל מסלול שטח בארץ ללא חשש. עבור מטיבי לכת נמליץ כמובן להתקין את המיגון של רסטה (מנוע, גיר, מיכל דלק ודיפרנציאל אחורי) המוצע על ידי היבואן (3,500 ש"ח).
בסיום המבחן עמדה צריכת הדלק על 14.5 קילומטר לליטר ובתנאי יומיום עשוי להגיע אפילו ל-19 קילומטר לליטר בשיוט נינוח.

מבחן רכב דאצ'יה דאסטר - התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. בקרת משיכה מעט איטית בתגובה, אבל יש נעילת דיפ' מרכזית וזוויות ומרכבים המאפשרים נהיגת שטח אמיתית. טוב וזול? הכוכב הבא צילום: נועם עופרן
מבחן רכב דאצ'יה דאסטר – התותח הרומני מגיע לכבוש את שבילי ישראל עם שילוב נכון של מחיר נגיש וביצועים נאים. בקרת משיכה מעט איטית בתגובה, אבל יש נעילת דיפ' מרכזית וזוויות ומרכבים המאפשרים נהיגת שטח אמיתית. טוב וזול? הכוכב הבא צילום: נועם עופרן

הכוכב הבא?
רק חודש לאחר השקה הרשמית ניתן לראות את השפעת דאצ'יה על שוק הרכב המקומי. העבודה שקיה ספורטאז' ירד ל-135 אלף שקלים ומיצובישי אאוטלנדר עם גיר ידני מוצע כעת ב-130 אלף שקלים מהווים רק חלק מתגובת היבואנים האחרים למותג החדש. אם לפני ההשקה הרשמית העתיד נראה לוט בערפל כעת עם יותר מ-500 יחידות שנמכרו בחודש אחד, ביקוש שהפתיע גם את האופטימיים ביותר בקרסו היבואנית, העתיד נראה בהיר ובטוח הרבה יותר.
יש לו לדאסטר לא מעט חסרונות; תא הנוסעים פשוט בסטנדרט הרכבים המודרניים, האבזור מינימליסטי ומחיר גרסת המבחן, 130 אלף שקלים (122,500 לגרסת דיזל 4X4 הבסיסית) יקר יחסית תודות לשיטת המיסוי הישראלית (הפער בין גרסאות הבנזין לדיזל בצרפת עומד על 12 אלף שקלים). יש לו גם לא מעט מחסומים בקהל המקומי כמו ארץ המוצא ובעיקר הגיר הידני שעשוי להרתיע רבים וככל הנראה ימנע ממנו להפוך ללהיט מכירות כמו סוזוקי קרוסאובר. אבל ברגע שתנהגו בו, בעיקר אם אתם מעריכים תוכן אמיתי על פני תדמית, קשה שלא להתרשם. מול הקסם והאופי של הדאסטר צריך להיות פוץ אמיתי כדי להתלונן על הפלסטיקה או על רמת האבזור ולדעת כל מי שנהג בו מדובר בקרוסאובר האידיאלי; מעוצב, מרווח יחסית, בעל נוחות נסיעה גבוהה, ביצועים טובים, חסכוני בצריכת הדלק ובעיקר בעל יכולת אמיתית בשטח. אחרי שלושה ימים בחברתו, 130 אלף שקלים כבר לא נשמעים כל כך הרבה וכל סימני השאלה והבדיחות העוקצניות מהעבר התפזרו בענן האבק שהשאיר.

Check Also

סובארו תחשוף פורסטר היברידי

מערכת ההנעה ההיברידית החדשה מגיעה גם לשרת סובארו פורסטר. חשיפה עולמית רק בעוד יומיים בתערוכת הרכב של לוס אנג'לס

2 comments

  1. נכון, במבט ראשון המחירים לא נראים גבוהים. אבל מי שמברר מגלה עד כמה מחיר לא נמצא בפרופורציה ביחס לעולם.

    הסבר: נקח את הגרסה היקרה ביותר של הדאסטר: מנוע דיזל חסכוני 4X4 ומאובזר מאוד. המחיר 130K. בדיוק כמו המשפחתיות העממיות ( מאזדה 3, סיאט ליאון, אוקטביה, יונדאי i30, קיה סיד וכו').

    בבריטניה הגרסה הזו עולה בדיוק 15K ליש"ט. נחשו כמה עולה משפחתית אוטומטית עממית באירופה?

    19K ליש"ט !!! ( כלומר יחס של 6850 שקלים לכל 1000 ליש"ט.

    נשאלת השאלה למה בארץ המחיר של הדאסטר זהה למשפחתית ( יחס של 8600 שקלים לכל 1000 ליש"ט).

    והתשובה חד משמעית – יבואן חמדן ביותר. משיג יותר מ 100% רווח על המחיר של הדאסטר לפני מיסים. ללא ספק רווח שיא ברמה עולמית.

    הוכחה נוספת זהו המחיר של הקקטוס. מתומחר פה ב 90K ובבריטניה הדגם הזה עולה 14K ליש"ט.

    הדאסטר רכב ראוי אבל לא במחירים בארץ. זהו רכב לאו-קוסט שמתומחר מאוד מאוד יקר.

    המחיר ההתחתי של דאסטר צריך לעמוד על 75K
    והמחיר של הדגם היקר ביותר צריך לעמוד על 103K.
    ושלא תטעו, גם במחירים האלה היבואן מרוויח יפה מאוד

  2. ואוו אתה ושכמותך פשוט מדהימים אותי כל פעם מחדש.
    אין לכם ביקורת אמיתית לרכב אז אתה תוקף את היבואן.
    מה הקשר כמה היבואן מרוויח.
    כמו שכתבת כל היבואנים מרוויחים ויפה כמו יבואן קקטוס – סיטרואן ועוד אחרים.

    העובדה שעדיין קיימת היא שיש יבואן אמיץ
    שמביא רכבים זולים יחסית בהשוואה לישראל (ולא לאירופה או לאמריקה, כי אני גר פה ולא שם)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *