יום שלישי , 19 מרץ 2024

דאצ'יה דאסטר מול סובארו XV

כתב: ניר בן זקן צילום: נועם עופרן/רונן טופלברג

המבחן הבודד לדאצ'יה דאסטר העלה הגיג לעמת אותו מול הקרוסאובר היחיד בשוק אשר מציג מחיר, יכולות ומפרט דומים – סובארו XV בגרסה הידנית ועם מנוע 1.6ל'. להלן המסקנות:

כשנחת בארץ הסובארו XV עם מנוע 1.6 מצויד בתג מחיר כמעט כמו של מכונית משפחתית הוא הפך לרכב ה-4X4 הזול בישראל וכנהוג במורשת סובארו הציע הרבה יכולת ואופי, בעיקר מעבר לאספלט אבל הדאסטר מאיים לנפץ את ההגמוניה.
עיצוב מעולם לא היה אחד מאבני הדרך של היצרן מטוקיו, וגם ה-XV אינו יפה תואר. הוא נראה מסוקס בזכות פסי הגנה מפלסטיק שחור סביב בתי הגלגל, חישוקים מושחרים ופסי גגון מסיביים, אבל גם בצבע כתום בוהק הוא לא נאה ומרשים כמו הדאסטר. תא הנוסעים היפני לעומת זאת עדיף משמעותית; איכותי יותר, המושבים נוחים (אם כי פחות תומכים) שטחי החלונות הגדולים תורמים לתחושת אווריריות ובעיקר הוא מציע מרווח עדיף גם מלפנים וגם מאחור למרות בסיס גלגלים קצר יותר (263.5 ס"מ). תא המטען לעומת זאת קטן משמעותית (380 ליטר).

סובארו XV מול דאצ'יה דאסטר. מבחן התמורה עם גרסאות ידניות. יתרונות אוביקטיביים ודיסוננס קוניטיבי בדילמה לרכב השטח העממי. צילום: נועם עופרן
סובארו XV מול דאצ'יה דאסטר. מבחן התמורה עם גרסאות ידניות. יתרונות אוביקטיביים ודיסוננס קוניטיבי בדילמה לרכב השטח העממי. צילום: נועם עופרן

מנוע הבוקסר 1.6 ליטר המוכר של סובארו מפיק 114 כ"ס ובמקרה שלנו משודך לתיבה ידנית עם 5 יחסים. בתאוצה מהמקום ה-XV היה זריז יותר, אבל בתאוצות ביניים המדמות עקיפה וחשובות יותר בעולם האמיתי רצועת הכוח הצרה של הסובארו (15.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד) השאירה אותו מאחור. המיתלים של ה-XV מוצקים למדי כך שנוחות הנסיעה פחות טובה, אבל משתפרת ככל שעולה המהירות. מהעבר השני התנהגות הכביש חדה ומושחזת יותר עם נכונות מרשימה לצלול לתוך הפניות. חבל רק שבורר ההילוכים מעורפל וגם דוושת המצמד רכה וחסרת דיוק.

השקה מקומית סובארו XV בנפח 1.6ל'. חבילת איבזור אנרג'י כוללת מערכת שמע מקורית, חישוקי גלגלים גדולים ועוד. 7 כריות אוויר הן פריט תקני. צילום: רונן טופלברג
איכות הפנים עדיפה. מולטימדיה מקומית וחבילת בטיחות הכוללת 7 כריות אוויר הן פריט תקני. צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב סובארו XV

סובארו פורסטר נגד כל העולם

בשטח, כל עוד מדובר בשביל מפולס היטב, ל-XV יש את הגנים של מי שהייתה פעם אלופת העולם בראלי והוא מאפשר לנהג להפיק טונות של אדרנלין (למרות המנוע החלש), גורם לדאסטר להרגיש גמלוני. אבל אף אחד לא קונה את אחד מהשניים כדי לכבוש את ראלי פינלנד, אלא ככלי לטיולים ובשביל המשובש נוקשות המיתלים של ה-XV גורעת מנוחות הנסיעה בקצב משפחתי. מרווח הגחון טוב יותר (22 ס"מ) אבל זוויות המרכב הרבה פחות (זווית גישה/נטישה 29.3/19.6 מעלות) בעיקר בגלל פגוש קדמי נמוך שדורש משנה זהירות ומהלך המיתלים קצר יותר הגורם ל-XV להניף את גלגליו באוויר מוקדם יותר. למרות הימצאותו של הילוך כוח, הוא בעל יחס העברה ארוך למדי (1.477) ולמעשה לדאסטר קצב זחילה איטי יותר המקנה לו בלימת מנוע טובה יותר ומקל על הנהג בצליחת מכשולים.

מבחן רכב סובארו XV 1600. סידור הגחון טוב ושומר על החלקים הרגישים ביותר. צריל לשמור בשטח על זרועות המתלים. בקרת המשיכה - רואים? - עובדת נהדר. צילום: רונן טופלברג
מבחן רכב סובארו XV 1600. סידור הגחון טוב ושומר על החלקים הרגישים ביותר. צריך לשמור בשטח על זרועות המתלים. בקרת המשיכה – רואים? – עובדת נהדר. צילום: רונן טופלברג

רק אחד מכל 14  XV עם מנוע 1.6 ליטר שנמכר בשנה שעברה מצויד בגיר ידני (ושיווק גרסת ה-2.0ל' הידנית הופסק בשל חוסר עניין), כך שסובארו המציעה אופציה אוטומטית (תיבה רציפה) מהווה יתרון מוחץ בעבור רבים. אבל אם לא אכפת לכם לערבב הילוכים כדאי שתחשבו על הדאסטר. פרט ליכולת הדינמית הוא לא נחות בדבר מה-XV בכביש ואפילו נוח וחסכוני הרבה יותר (9.5 קילומטר לליטר לעומת 14.5 ק"מ לליטר בדאסטר). מי ששוקל אחד מהשניים האלה עושה זאת בעיקר בגלל יכולת השטח, אחרת עדיף לרכוש את אחד מעדר הקרוסאוברים המפונפנים. היתרון הגדול של הדאסטר בשטח, הופך את הבחירה בו למובהקת עוד יותר.

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 + fourteen =