• דור שלישי לדגם
• פלטפורמה משותפת עם רנו
• דיזל 1.6ל' עם 130 כ"ס ו-32 קג"מ
• בישראל בנובמבר
• יעלה כ-190 אלפי שקלים
ניר בן זקן
האקס טרייל היה בעבר הקרוסאובר הקשוח במשפחת ניסאן, גרסה קרבית עם אוריינטציית שטח לעומת הקשקאי המלוקק. ניסאן אומנם מציינת את הקשקאי כקרוסאובר הראשון שלה, אבל למעשה רכב הפנאי שטח הראשון של היצרן להתבסס על מרכב אחוד של מכונית נוסעים היה האקס טרייל בשנת 2000 (פלטפורמה MS המשותפת לאלמרה ולפרימרה), שבע שנים לפני הקשקאי. הדור השלישי של האקס טרייל הושק כבר לפני שנתיים, ובשונה מבעבר הוא ממוצב כמחליף הקשקאי 2+ שיוצרו הופסק, הקרוסאובר הגדול במשפחת ניסאן. בחודש הבא הוא סןף סוף יגיע ארצה ואנחנו פגשנו בו בג'נבה לטעימה ראשונה.
האח הגדול
העיצוב החיצוני כמעט זהה לאח הקטן, בעיקר בחזית עם יחידות תאורה מחודדות משוכות לאחור ומשולבות לד (המרשימות בעיקר בלילה), גריל V בולט המאפיין את דגמי החברה החדשים ותפיחות על מכסה המנוע. האחוריים נראים קצת יותר מגושמים. גם עיצוב סביבת הנהג זהה לקשקאי, הוא נאה מודרני ומכיל פלסטיקה איכותית ברובה. מנגד יש מעט תאי אכסון גדולים ושימושיים, תפעול הפקדים הקטנים מגלגל ההגה אינו אינטואיטיבי ורק חלון הנהג בעל פתיחה וסגירה אוטומטית בלחיצה אחת. המושבים נוחים אך פחות תומכים בגוף, ההגה דק למדי ובעל זווית אופקית ומרווח הברכיים של הנהג מצומצם. הדשבורד וקו חלונות נמוכים ומקנים תחושה של ישיבה גבוה, אבל קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה.
תודות לבסיס גלגלים ארוך (270.5 ס"מ, 3.5 ס"מ יותר מאאוטלנדר) ולשורת מושבים שנייה מתכוונת למרחק, מרווח הרגליים נדיב ויש גם פתחי יציאה מיזוג אחוריים. הספסל גבוהה ומקנה תחושה אוורירית אך בשל כך גבוהים מ-170 ס"מ יחושו קרבה אינטימית לתקרה. שורת המושבים השלישית צפופה יותר מבמיניוואנים קומפקטיים (דוגמת טויוטה וורסו) ומתאימה בעיקר לזאטוטים. גם הגישה אליה דורשת יכולות גמישות מהסוג שאובד עם תהליך ההתבגרות ומי שאירתע מזלו להתאכלס ב"מחלקת תיירים מינוס" גם יסבול מקורה D רחבה שחוסמת את שדה הראיה ומעצימה את התחושה הקלסטרופובית. בתפוסת נוסעים מלאה תא המטען בעל נפח קטן משל מכונית מיני (135 ליטר) וגם כששורת המושבים השלישית מקופלת הוא מתקשה להרשים (445 ליטר, רק 41 ליטרים יותר מהקשקאי).
רכב ההשקה צוידו ברמת האבזור הגבוהה ביותר שכללה מסך מגע בגודל 7" עם מערכת מצלמות היקפית, חיישני תאורה (אדפטיבית), גשם וחניה מלפנים ומאחור, גג זכוכית פנוראמי (שאינו נפתח), ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית ומחוממים ועוד. בנוסף מערכת בטיחות מתקדמת כוללת זיהוי תמרורים, התראה על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית המגבירה את עוצמת הבלימה במצבי חירום, התראה על עייפות, התראה על עצמים בשטחים מתים, זיהוי הולכי רגל וחניה אוטומטית במקביל או במאונך. מהיבואן נמסר כי הגרסה שתשווק בארץ תכיל רבים מפרטי האבזור אך מפרטים מלאים יתפרסמו בהשקה המקומית.
בתנועה
המנוע בגרסה הישראלית יהיה טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר המפיק 130 כ"ס ב-4,000 סל"ד ו-32.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד מכיוון שהיא היחידה המוצעת עם לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה והנעה קדמית. מנוע הבנזין 1.6 ליטר טורבו מוצע רק עם תיבה ידנית וגם גרסת ההנעה הכפולה של לוגם הסולר לא מוצעת עם התיבה האוטומטית.
באופן מפתיע דווקא היא לא נכחה בהשקה, אך מהיכרות עם הקשקאי בעל אותה יחידת כוח ניתן לציין שמדובר במנוע שקט יחסית ללוגמי סולר, חסכוני למדי ובעל זמינות כוח טובה אם כי מדרגת כוח ב-2,000 סל"ד פוגעת בתאוצה לינאריות. באקסטרייל היא תיאלץ לסחוב 60 ק"ג יותר מבקשקאי כך שזמן התאוצה ל-100 קמ"ש, 11.4 שניות, ארוך ב-0.3 שניות מהאח הקטן. גם צריכת הדלק הרשמית גבוהה מזו של הקשקאי דיזל ב-10 אחוזים עם נתון רשמי של 19.6 ק"מ לליטר בממוצע.
נוחות הנסיעה באקס טרייל טובה למדי. המיתלים מכויילים על הצד המוצק והוא גיהץ בקלות את השברים והבורות שהצלחנו למצוא באספלט הפריפריאלי בין כפרייה הציוריים של שוויץ. המיתלים גם מסייעים לשמור על רמת ריסון טובה למדי במהירות גבוהה וגם שכבות הבידוד שומרות על שקט בתא הנוסעים כל עוד לא מפליגים למחוזות מהירות פלילית – משהו שמומלץ להימנע ממנו במדינה שמספר מצלמות המהירות בה הוא ביחס זהה ל"ניטרליות" המקודשת לכאורה.
בכבישים מפותלים האקס טרייל מגלה התנהגות בוגרת, צפויה ובטוחה. האחיזה גבוהה והיציבות הכיוונית עדיפה על אחיו הקטן (בעיקר תודות לבסיס הגלגלים הגדול יותר). חבל שההגה קל וחסר תחושה.
סיכום
כשינחת בישראל בחודש הבא, האקס טרייל ימלא את הוואקום שהותיר קודמו הקשקאי 2+ באולם התצוגה של ניסאן. לאקס טרייל עיצוב בולט ודינמי, תא נוסעים איכותי ומודרני (ולדברי היבואן רשימת האבזור תהיה עשירה), נימוסי כביש ראויים ומנוע דיזל מודרני וחסכוני. מנגד הוא יתקשה להתאים עבור מי שמחפש קרוסאובר 7 מקומות אמיתי שכן שורת המושבים השלישית צפופה למדי.
עם תג מחיר משוער של כ-190 אלף שקל הוא יהיה הקרוסאובר-7 מקומות-דיזל הזול בישראל, 40 אלף שקלים ממתחרהו הישיר, מיצובישי אאוטלנדר דיזל. בשל כך הוא עשוי להיות אטרקטיבי בעיקר עבור מטיבי נסועה שזקוקים למרווח העדיף בהשוואה לאחיו הקטן. אבל נראה שדווקא גרסאות הבנזין של המתחרים; אאוטלנדר מתחתיו (170 אלף שקלים) וקיה סורנטו מעליו (198 אלף שקלים) עשויים להוות את עיקר התחרות. מולם, יתרונותיו של האח הגדול במשפחת הקרוסאוברים של ניסאן יתקשו לקסום לרוב המכריע של לקוחות הסגמנט.