תומר הדר
קיה ספורטאז' החדשה, ששיווקה בישראל החל לפני מספר חודשים זכתה בציון המרבי של במבחני הריסוק של ארגון הבטיחות האמריקאי IIHS, כך מודיע הארגון. הספורטאז' היוצא קיבל במבחן הריסוק של ה-IIHS את הציון POOR, כלומר ציון גרוע, אך לפי ניתוח תוצאות מבחן הריסוק שערך הארגון לספורטאז' החדש, חל שיפור מהותי בבטיחותו של הרכב. כך, לפי ה-IIHS, תא הנוסעים של הספורטאז' לא התעוות באופן מהותי בתאונה. המדרס המיועד לרגלו השמאלית של הנהג חדר, לפי IIHS לתוך תא הנוסעים למרחק של שישה אינצ'ים ואילו דוושת הבלם חדרה לתא הנוסעים למרחק של שלושה אינצ'ים. המושבים, המשענות וגם הגג כמעט לא התעוותו במבחן הריסוק, מה שהעניק לספורטאז' ציון בטיחות גבוה.
בשונה מן הספורטאז', מספר גדול של טנדרים שנבחנו על ידי ה-IIHS זכו לציונים הרבה פחות מחמיאים. פורד F150, הרכש החדיש ביותר של צה"ל הוא היחיד מבין כל הטנדרים שקיבל ציון "טוב" בכל הקטגוריות השונות של מבחן הריסוק. שברולט סילבראדו 1500 כפול קבינה קיבל ציון "סביר" בסעיף ההערכה הכולל וגם ציון "סביר" בסעיפים העוסקים בשמירה על חוזק המבנה. בסעיפי ההגנה על החזה, הראש והירכיים קיבל הסילבראדו ציון "טוב", אך בסעיפי ההגנה על רגלי הנוסעים זכה הסילבראדו לציון לא מחמיא : "עלוב".
GMC סיירה כפול קבינה זכה גם הוא לציון "טוב" בכל הסעיפים הקשורים בהגנה על הנוסעים – אך בסעיפי החוזק המבני זכה לציון "סביר" לאחר שהIIHS קבע כי ההגנה על רגלי הנוסעים היא "עלובה". טויוטה טונדרה קיבלה גם היא ציון זהה לחלוטין לזה של GMC סיירה.
הטנדרים של דודג' יצאו גם הם כשידם על התחתונה: הדודג' ראם 1500 בגרסת הקבינה הכפולה וגם בגרסת קבינה וחצי קיבל ציון "עלוב "בסעיפי החוזק המבני וציון "בינוני" בסעיפי ההערכה הכללית לבטיחות הרכב. גם הראם, יש לציין, קיבל ציון טוב במרבית הסעיפים הנוגעים לבטיחות נוסעי הרכב, פרט לסעיף העוסק בחגורות הבטיחות, שם התקבל ציון "סביר". בדומה לכל הטנדרים שנבחנו, פרט לפורד F150, גם בראם בטיחות רגלי הנוסעים זכתה לציון "עלוב".