יום שלישי , 19 מרץ 2024

טיול שטח – מגונן לנבי יהודה

מסלול הטיול נסמך הפעם על שני סימוני שבילים אשר מכוונים אותנו בפועל על שביל יחיד. כמעט כל המסלול, הוא קטע אחד – וקל למעבר – של "ציר המוסכים" המיתולוגי אשר מתחיל מתל פארס ויורד דרומה עד למצפה גדות. בקטע שלנו, העבירות בו קלה עד בינונית ונדרשת נהיגה זהירה בכמה קטעים. פחות מומלץ לג'יפונים ללא 4X4 אבל אפשרי בכל זאת. אנו עברנו את כל הנתיב עם יונדאי iX35 ללא בעיות כלל. אורך המסלול הוא כ-14.0 קילומטרים בלבד ולנו הוא ארך כ-שעתיים וחצי בקצב טיול נינוח.

כדי להגיע לנקודת ההתחלה יש לנסוע לעבר קיבוץ גונן. אפשר להגיע אליו מכביש 90, לפנות מזרחה בצומת הגומא לכביש 977 ומול גונן לפנות לכביש 959 המטפס לגולן. לאחר כ-1.4 ק"מ תגיעו למוצא של דרך עפר משמאל – שימו לב קשה לראות אותה מהכביש. פנו שמאלה בזהירות. אתם על שביל מסומן בשחור.

טיול שטח לרמת הגולן עם יונדאי IX35. תחילת השביל אחרי שער הבקר. מימין הגולן, משמאל החולה ממול החרמון. צילום: רוני נאק
טיול שטח לרמת הגולן עם יונדאי IX35. תחילת השביל אחרי שער הבקר. מימין הגולן, משמאל החולה ממול החרמון. צילום: רוני נאק

מוצא השביל סגור בשער בקר מאסיבי. אם השער אינו פתוח יש עליו מספר טלפון ולפעמים גם מפתחות למנעול. אנו מצאנו אותו פתוח וסגרנו מאחרינו. תחילת הנסיעה היא על דרך עפר נוחה מאד למעבר, מימין נישאים המורדות המצהיבים של הגולן, מול השמשה הקדמית עולה רכס הר דוב וגדל ככל שאנו מצפינים, והחלונות של היונדאי מצד שמאל מלאים בנוף המרהיב של עמק החולה ושדותיה.

כ-2.5 קילומטרים והשביל יורד בתלילות לחציית הערוץ היבש של נחל עורבים. למרות שהוא אכזב לא היינו ממליצים לוותר על גיחה רגלית לתוכו. בנחל שבעה מפלים כאשר התחתונים שבהם מתחתרים באבן גיר, בשכבה שמתחת ל"שמיכת הבזלת" המכסה את כל רמת הגולן. הנחל מאפשר הצצה לקרקע שתחת הכיסוי. בנוסף קיימת בנחל אוכלוסיה גדולה של שפני סלע, צבאים ואפילו חזירי בר. ההליכה בנחל קשה וכמעט כולה מורכבת מדילוג בין סלעים. למטיבי לכת.

טיול שטח לרמת הגולן עם יונדאי IX35. הערוץ של נחל עורבים מרשים מאד ומציע צוהר לגיאולוגיה הייחודית של הגולן. אפשר להכנס אליו ברגל אבל לא מסלול הליכה קל. צילום: רוני נאק
טיול שטח לרמת הגולן עם יונדאי IX35. הערוץ של נחל עורבים מרשים מאד ומציע צוהר לגיאולוגיה הייחודית של הגולן. אפשר להכנס אליו ברגל אבל לא מסלול הליכה קל. צילום: רוני נאק

במפגש עם הנחל משנה השביל את צבע הסימון משחור לאדום. אנו ממשיכים צפונה עם הסימון האדום. נסיעה קצרה של כ-1.2 קילומטרים תביא אותנו לסכר של נחל הירדינון. פינה מקסימה אשר בעבר הייתה שמורה ליודעי ח"ן ולפעמים מוזנחת, הפכה לאתר הנצחה ל-שי יפת בן קיבוץ שמיר. מצאנו את הסכר מלא במים, והאתר נקי ומטופח. שימרו עליו מכל משמר כדי שכולנו נוכל להמשיך ולהתענג על הפינה המיוחדת הזו. השארנו את ה-IX35 בצל הבוגונביליות ונכנסו למנוחה ולטבילה במים העמוקים והצוננים. כיף ופינוק אמיתיים בימים החמים של הקיץ. מילת אזהרה: המים עמוקים מאד, יש בהם דגים המנשנשים עור מהרגליים ומדי פעם גם נחש חוצה את הבריכה בשחיה. שמרו על הילדים!

ממשיכים צפונה, החרמון הולך וממלא את השמשה הקדמית ואנו סובבים את קיבוץ שמיר ממזרח ואז מצפון. יורדים מעט מהגולן וחוצים בזהירות את הקילוח הדק של עין שמיר. המעיין אשר בשנים ברוכות משקעים, נובע בעוצמה רבה גם בימים החרבים ביותר של הקיץ. נראה כבר עתה יבשושי ומסכן למדי. מאוכזבים המשכנו בשביל, חלפנו על פני המיקום של "הגייזר" אשר היה כאן בעבר (קידוח של מים חמים אשר זרם בחופשיות החוצה ונסתם בהמשך). נמשיך ונטפס על המתניים של הגולן ונעלה מעל לכפר סאלד בשביל הדורש מעט תשומת לב. אחרי שיא הגובה ייפתח לפנינו כל רכס החרמון ונקבל תצפית מדהימה לבקעת עיון שבלבנון.

מולנו תל עזזיאת – אחר מהמעוזים הסוריים אשר נכבשו במלחמת ששת הימים בידי לוחמי גולני ואורי שגיא. לרגלי התל שרידי מקדש הלניסטי ורומי.

טיול שטח לרמת הגולן עם יונדאי IX35. החרמון ממלא את השמשה הקדמית ואנו בדרך למקדשים הרומיים בחרבת עומרית. צילום: רוני נאק
טיול שטח לרמת הגולן עם יונדאי IX35. החרמון ממלא את השמשה הקדמית ואנו בדרך למקדשים הרומיים בחרבת עומרית. צילום: רוני נאק

נפרד מסימון השבילים האדום בצומת גדול בו נמשיך ישר בכיוון צפון – צפון מערב לעבר אתרי העתיקות של חורבת עומרית ולנבי יהודה. זה אתר קדוש לדרוזים ומזוהה עם מקום הקבורה של יהודה בן יעקב – הבן הרביעי של יעקב ולאה ומי שהקים בהמשך את שבט יהודה. שימו לב המקום קדוש ואין להכנס אליו בבגדים קצרים. בתחומי המתחם חורשה מוצלת ומים – פינה נהדרת לסיים בה את המסע שלנו.

View גונן לנביא יהודה in a larger map
נצא לכביש 918 בזהירות. פניה ימינה תביא אתכם לקיבות הגושרים. שמאלה תחזיר דרומה לכפר סאלד.

להמשיך למסלול טיול על הרכס הצפוני

 נחפש יהלומים בעמק יזרעאל

Check Also

מפגש מחשמל עם ג'נסיס ELECTRIFIED GV70

הגרסה החשמלית והחזקה ביותר של ג'נסיס GV70 לוקחת את כל התכונות של ה-SUV היוקרתי ומעלה בחזקת ה-800 וולט

One comment

  1. טיול מצוין גם לרוכבי אופניים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + 16 =