יום שלישי , 19 מרץ 2024

טיול שטח הרכס הצפוני

מדור הטיולים בחסות יונדאי

הפעם הגענו לשפיץ של אצבע הגליל – למטולה. המושבה הציורית מציעה המון לתייר הישראלי. חדרי אירוח רבים, מסעדות טובות ומיוחדות אבל בעיקר, אוויר, אווירה ואפילו ריח של חוץ לארץ. נראה לי שאפילו אור השמש מכה בזווית מעט רכה יותר על המושבה הגובלת בלבנון.

טיול שטח יונדאי. עצירה ראשונה בתצפית דדו. תחתנו המושבה מטולה, ברקע החרמון ומאחור מרג' עיון. צילום: פז בר
טיול שטח יונדאי. עצירה ראשונה בתצפית דדו. תחתנו המושבה מטולה, ברקע החרמון ומאחור מרג' עיון. צילום: פז בר

אם כבר בצפון צאו לרכב בסינגל ביריה

• מה קרה כשנסענו לערבה עם סמארט טורבו?

מסלול הטיול יכול להתאים למשפחה הנופשת באיזור ורוצה לצאת מעמק החולה המהביל ולשוטט במטעי האפרקסים והתפוחים המטופחים של המושבה. דרך הנוף מסודרת ובחלקה התלול אף סלולה. רוב רובה מלווה בסימון שבילים אדום אשר לקראת הסוף – סמוף למרגליות – נפרד מדרך הנוף והופך למעלה תלול ותחוח עם שיחים שמלטפים את הרכב. בכל מקרה מדובר בדרך בעלת עבירות לכל כלי רכב ובכל ימות השנה ועם המון נקודות תצפית וזולה לאורכה.


View ramim in a larger map

כדי להגיע לנקודת ההתחלה עלינו לחלוף על פני קריית שמונה, להמשיך ישר לעבר תל חי ומטולה ובכניסה למטולה להמשיך עוד ישר לצמד ככרות. בככר הראשונה נצא ביציאה השניה, בככר השניה נצא ביציאה השלישית אשר תחזיר אותנו לככר הראשונה ולפניה ימינה "למצפה דדו".

נפנה ימינה ונטפס בכביש תלול מאד כשמשמאל לנו גדר ומעבר לה המושבה מטולה, בקעת מרג' עיון ואת הרקע סוגר הר החרמון. נקודת העצירה הראשונה שלנו היא במצפה דדו. שם נוכל לצפות לצפון ולמזרח ולשאוף מלא הריאות אוויר צפוני נקי. מומלץ לעשות את המסלול הזה בשעות אחרי הצהריים. אז האוויר קריר יותר וקרני השמש השוקעת מאירים באור נפלא את הגולן ועמק החולה.

טיול שטח יונדאי. ברקע אפשר לראות את האנטנה של הר מצפה, בקרוב יותר כרמי גפנים מטופחים, אפרסקים ותפוחים. השביל נוח וקל למעבר בכל עונות השנה. מומלץ לנהיגה אחרי הצהריים בזכות זווית השמש. צילום: פז בר
טיול שטח יונדאי. ברקע אפשר לראות את האנטנה של הר מצפה, בקרוב יותר כרמי גפנים מטופחים, אפרסקים ותפוחים. השביל נוח וקל למעבר בכל עונות השנה. מומלץ לנהיגה אחרי הצהריים בזכות זווית השמש. צילום: פז בר

דדו – דוד אלעזר – היה רמטכ"ל בזמן מלחמת יום הכיפורים ו-ועדת אגרנט הטילה עליו, בין השאר, את האשמה על המחדל. רק שלוש שנים אחך כך, לקה דדו בדום לב ונפטר בגיל 51. יש האומרים שמת משברון לב.

במצפה עצמו תמצאו ספסלים ומשקפת וכן שלט גדול המסמן את תחילתה של דרך נוף – מהיפות שיש בישראל. המשך הדרך מעלה אותנו סביב הכיפה מעוטרת האנטנות של הר צפיה – רומו כ-600 מטרים מעל לפני הים. נסובב את הכיפה מדרום ונרד בכביש בין מטעים. מולנו – רק 200 מטרים – הגבול הלבנוני, בתים, כבישים סואנים וחיים אחרים. אנו ממשיכים עד למפגש עם סימון שבילים אדום. נמשיך בעקבותיו והוא יוליכנו את רוב הדרך – כמעט שמונה ק"מ.

אחרי כ-3.0 ק"מ של נהיגה בנוף "לא ישראלי" נפלא תגיעו לעין משגב. מעין זעיר בתוך מבנה בטון מוקף פטל. לידו עץ דקל קטן ופינה חביבה לקפה. נמשיך בנהיגה בינות לגושי סלע עצומים, כשתחתינו הולך ונפתח נופה של עמק החולה. החרמון מביט בנו מרחוק, ועל ראשו תלתלי עננים לבנים.

טיול שטח יונדאי. פניה ימינה עם סימון השבילים האדום יביא אתכם למעלה צר, תחוח ונורא יפה. IX35 עם הנעה קדמית הצליח - עם קושי - לטפס. צילום: פז בר
טיול שטח יונדאי. פניה ימינה עם סימון השבילים האדום יביא אתכם למעלה צר, תחוח ונורא יפה. IX35 עם הנעה קדמית הצליח – עם קושי – לטפס. צילום: פז בר

כ-ק"מ לפני סיום המסלול עושה סימון השבילים פניה חדה מאד. כמעט פניית פרסה, מהשביל הרחב לשביל משני צר יותר. כאן תוכלו לבחור האם להמשיך ישר בדרך הנוף הרחבה או אם הרוח ההרפתקה נושבת בשערכם, לפנות בעקבות סימון השבילים האדום. אם תבחרו  – כמונו – לפנות תזכו בשביל מתפתל העולה בתלילות במעלה הר זקיף ועם בונוס של עוד מנת נוף נדיבה. רק עם הנעה קדמית מעט התקשינו אבל היונדאי עמד באתגר והביא אותנו לראש הרכס. משם המשכנו בשביל נוח לנסיעה אבל צר בשל שיחים שצמחו פרא מצדדיו. יש להמשיך בזהירות. נסובב מחנה צבאי קטן ונרד במורד תלול מאד ודרדרתי מאד למפגש מחודש עם דרך הנוף.

טיול שטח יונדאי. סיום תלול ומאתגר למסלול מקסים. סוף המעקף במורד חלקלק. צילום: פז בר
טיול שטח יונדאי. סיום תלול ומאתגר למסלול מקסים. סוף המעקף במורד חלקלק. צילום: פז בר

נפנה ימינה ואחרי כ-200 מטרים נפגוש את כביש 9977 שיורד ממרגליות לתל-חי. כאן מסתיימת דרך הנוף ומסלול הטיול שלנו. אם תרצו להמשיך לאורך הרכס, יהיה עליכם לפנות שמאלה – במורד – לנהוג כ-550 מטרים עד למוצא שביל היורד ימינה מהכביש. השביל הזה יקח אתכם דרומה, לאורך רכס מרגליות ולצוק מנרה.

Check Also

מפגש מחשמל עם ג'נסיס ELECTRIFIED GV70

הגרסה החשמלית והחזקה ביותר של ג'נסיס GV70 לוקחת את כל התכונות של ה-SUV היוקרתי ומעלה בחזקת ה-800 וולט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four + fourteen =