רוני נאק
אם בחודשים האחרונים איתרע מזלכם והייתם צריכים לחדש את ביטוח הרכב. כנראה שגיליתם שזה עולה הרבה יותר. אחרי שגם שפשוף העיניים לא עזר והבנתם שאינכם מדמיינים ולא טועים, הגיעו הנתונים מחברת WOBI המפעילה אתר המשווה מחירי ביטוח, המגלה שתעריפי הביטוח מטפסים באופן ניכר כבר שנתיים – כשהיקף העלייה במחירים הכפיל (!) את עצמו תוך שנתיים.
כך, לפי הנתונים שאספה WOBI, חברות הביטוח העלו את מחירי הפוליסות בשיעור של כ- 20% בממוצע, כאשר העלייה בביטוח המקיף עלתה ב- 23% בממוצע וביטוח החובה לרכב עלה ב- 11% בממוצע. בהשוואה לחודש דצמבר 2021 עולה כי מחירי ביטוח הרכב זינקו ב-56% בממוצע. אלו נתונים חסרי שחר.
ניתוח המחירים של WOBI בודק גם רכבים לפי קטגוריות ובחלק מהמקרים העליות הופכות את התשלום לחברות הביטוח למטלה כלכלית כבדה: בשוק הרכב החשמלי נרשמה עליה של 30% בדצמבר השנה ביחס לדצמבר של השנה שעברה. ומעבר לכך: כולם סובלים מגל גניבות רכב עצום.
הנתונים שאספה WOBI מראים כי נדרשת הצטיידות יקרה יותר באמצעי מיגון לרכב. גם כאן העלות האמירה: בשנת 2022 רק 8% מהמבוטחים נדרשו במיגון רכבם. ב-2023 16% מהמבוטחים נדרשים בכך. התקנת מכשירי איתור נעשית באופן חד פעמי והעלות שלה נעה בין 700₪ ל–4,500₪, בנוסף לתשלום של מנוי שנתי שהעלות שלו נעה בטווח של 360₪ – 960₪ (בנוסף לעלות פוליסת הביטוח).
נתוני WOBI מנתחים גם את התייקרויות הביטוחים לפי מותגים ודגמים ספציפיים של מכוניות, כך שאם יש לכם קיה פיקנטו, הונדה ג'אז, קיה ספורטאז' ועוד רבים וטובים: אתם מרגישים את זה בכיס. לדוגמה, במאזדה 2: מחיר ביטוח הרכב התייקר השנה ב- 29.8% | בשנתיים התייקר ב-55.3% . בסקודה אוקטביה: מחיר ביטוח הרכב התייקר השנה ב- 26.7%| בשנתיים התייקר ב-44.8%. במיצובישי אאוטלנדר: מחיר ביטוח הרכב התייקר השנה ב- | 29.8% בשנתיים התייקר ב-66.2%. ואילו בקיה ספורטאז' מחיר ביטוח הרכב התייקר השנה ב- 23.7%| בשנתיים התייקר ב-49.3%.
לדברי WOBI: בניתוח נתוני פוליסות ביטוח הרכבים החשמליים משתקפת עליית מחירים של עשרות אחוזים בהשוואה לדצמבר אשתקד (2022), המגיעה להתייקרות של 30% בממוצע. עם זאת, יש להדגיש שבקטגורית הרכבים החשמליים חברות הביטוח עדיין נמצאות בתהליך של איסוף נתונים, ביסוס מידע אקטוארי והבנת עלויות חלקי החילוף, התיקונים וכלל המורכבויות שיש בתחזוקת הרכבים מהקטגוריה. בשל כך, הפערים בין ההצעות וחוסר היציבות בתמחור ובעלויות הינם משמעותיים יותר מקטגורית הרכבים שאינם חשמליים.
WOBI באדיבותה שלחה לנו טבלה – מבהילה למדי
סוג הרכב | עליית המחיר באחוזים: דצמבר 22 לדצמבר 23 | עליית המחיר באחוזים: דצמבר 23 לדצמבר 21 |
הונדה JAZZ | 16.9% | 40.9% |
ניסאן אקו-מיקרה | 19.5% | 38.2% |
יונדאי I-10 | 15.6% | 52.5% |
קיה פיקנטו | 16.6% | 49.6% |
מאזדה 2 | 29.8% | 55.3% |
שברולט ספארק (1399) LT | 18.3% | 51.9% |
יונדאי I-20 | 26.3% | 55.9% |
פורד פוקוס | 16.2% | 41.6% |
סיאט איביזה | 18.6% | 39.7% |
סקודה אוקטביה | 26.7% | 44.8% |
טויוטה קורולה | 23.6% | 51.3% |
מאזדה 3 | 27.9% | 53.7% |
מיצובישי אאוטלנדר | 29.8% | 66.2% |
ניסאן קשקאי | 15.6% | 45.7% |
סוזוקי קרוסאובר | 23.4% | 63.0% |
קיה ספורטאג' | 23.7% | 49.3% |
מהיכן שאבתם את הנתונים האלה ? יש לי רכב קורולה ספייס משנת 2020 כל השנים שילמתי על ביטוח מקיף בסביבות 2500 שח. אתמול חידשתי את הביטוח והוא עלה ל 5700 שנה יותר ממאה אחוז בשנה אחת. בפוליסה רשום שמחירה כ 11000 שח ועם כל מיני הנחות שהשד יודע מהיכן הגיעו "ירדו" לבסוף ל 5700 שח. מ 2400 ל 11000 שח זו עליה של יותר מ 400 אחוז ועליה מ 2400 בשנת 2023 ל5700 ב 2024 זו עליה של יותר ממאה אחוז. מהיכן הגיעו נתונים על עליה ממוצעת? הכל אחיזת עיניים שאתם העיתונאים משתפים פעולה עם חברןת הביטוח בשביל לגמד את התופעה.