רוני נאק
מס הקניה על רכב חשמלי חדש בדרך לעלות, אמנם בשיעור קטן יותר מהחשש בהתחלה. לעומת זאת, מס הנסועה על הרכבים החשמליים יישאר כפי שתוכנן. לאמור: כנראה שבעלי רכב חשמלי (רכב חשמלי בלבד לא היברידי או בנזין המשלמים בעקיפין את מס הנסועה דרך הבלו שעל הדלקים) ידרשו לשלם 15 אגורות לכל קילומטר של נסיעה ברכב החשמלי. כפי שמופיע בנוסח הסופי של תקציב 2024 שאושר ופורסם הלילה.
לטובת כל מי שעדיין חושב (או חושבת!) לקנות מכונית חשמלית נספר כי בנוסח החדש של תקציב המדינה מופיע סעיף מס הנסועה. המשמעות היא הלכה למעשה כי מינואר 2026 מי שבבעלותו מכונית חשמלית יצטרך לשלם 15 אגורות על כל קילומטר של נסיעה. איך יעשו את זה? מי ישלם? מה יקרה לאדם שהשאיל מכונית לחברו לחודש ימים? את זה אנחנו לא יודעים עדיין ואין על כך תשובות ברורות. במסמך יש רק הוראות על להקים מנגנון גבייה לנושא.

מנגד עולה מתקציב המדינה כי תהיה התמתנות של שיעורי העלייה של מיסי הקניה על הרכב החשמלי. זאת אומרת שמס הקניה יעלה אבל בשיעור יותר מתון מהתכנון המקורי.
השינוי שיהיה הוא כדלקמן: בנוסח המקורי מס הקניה על רכב חשמלי היה אמור לעלות בינואר הקרוב (כלומר ינואר 2025) מ- 35% ל-50%. במקום זאת הוא יעלה ל- 45%. בינואר 2026 מס הקניה על הרכב החשמלי יעלה ל- 52% (במקור היה אמור לעלות ל- 57%) ואילו בינואר 2027 מס הקניה על רכב חשמלי יעלה ל- 60% (במקור היה 65%).