שבת , 27 אפריל 2024
קניתם רכב חשמלי? מזל טוב! עכשיו יהיה עליכם לרכוש חבילת ביטוחים מתאימה. צילום: עמית אגרונוב

אתגרי הביטוח של רכב חשמלי

רוני נאק

מעל ל-60,000 מכוניות חשמליות כבר נעות על כבישי ארצנו. עם נתח מכירות גדול מאד, בעיקר מאז שהחלה הפלישה הסינית של מכוניות חשמליות במחירים מעט יותר אפשריים לציבור. זאת, בזמן שהמותגים האירופאים, שלא ששים לקפוץ על הרכבת החשמלית, משחקית תופסת עם המתחרים  הסיניים שלהם ובינתיים מוכרים דגמים חשמליים ומחושמלים במחירים מאד גבוהים (לזה יש סיבות נוספות כמו מחסור בשבבים שיצר מצב בו היצרניות חיסלו את גרסאות הבסיס לטובת רמות אבזור גבוהות שעליהן יגבו פרמיה גדולה יותר).

כך או אחרת יש מספר גובר והולך של רכבים חשמליים הנוסעים מדי יום ברחבי ישראל ונראה שלא רק תשתית הטעינה הציבורית מפגרת אחרי קצב הצמיחה המהיר אלא שגם חברות הביטוח עוד לא לגמרי סגורות על החיה הזו הנקראת "רכב חשמלי".

קניתם רכב חשמלי? פוליסות החובה, צד ג' ומקיף זהות לאלה של רכב רגיל. אבל הצרכים שונים. בצילום סקייוול בגרסת XR86 עם טווח של מעל ל-500 ק"מ. צילום: עמית אגרונוב

נכון לאמצע אפריל 2023, אין הבדל מהותי בפוליסות ביטוח החובה, צד ג' ומקיף בין רכב בנזין רגיל לרכב חשמלי (למעט הסדר מיוחד שיש לטסלה עם הפניקס כמשווקת ישירה של הרכבים בישראל). רוכש של רכב חשמלי יכול היום "לעשות שוק" ולבחור את החברה שתתן לו את העסקה הטובה ביותר.

• כל מה שצריך לדעת על סקייוול ET5 XR86 החדש

אלא שלרכב חשמלי יש כמה רגישויות יוצאות דופן שכדאי לשים לב אליהן: למשל חילוץ וגרירה. במקרה של סוללה שהתרוקנה, תקלת במערכת החשמל או תקר שערכת הניפוח לא מתגברת עליו, אי אפשר לחלץ רכב חשמלי אלא על ידי גרר. בחלק מהרכבים החשמליים ישנם צמיגים רגישים ובהעדר גלגל חילופי לא תמיד ערכת הניפוח תצליח להציל אתכם – וצריך גרירה. בנוסף, יש דגמים עם רגישויות ספציפיות, למשל שמשות דקות הנשברות בקלות. לכן המלצתנו היא להוסיף "הרחבות" לפוליסת הביטוח כדי לכסות על הרגישויות של הרכב שלכם. היינו גם חושבים, למשל, על הרחבת האחריות על הסוללה או (אם אפשר) לבטח את הסוללה מעבר לאחריות של היבואנית.

קניתם רכב חשמלי? מזל טוב! עמדת הטעינה הביתית דורשת כיסוי ביטוחי נוסף וגם צד ג' שלא יגן עליכם במקרה של נזק לצד שלישי כשהרכב שלכם בטעינה אצלו. בצילום סקייוול בגרסת XR86 מצטרף למעל 1,000 יח' שכבר על הכביש. צילום: עמית אגרונוב

אם יש דבר אחד שיש ברכב חשמלי ואינו קיים באף מכונית בנזין או דיזל זה ציוד הטעינה. בראש הרשימה עומדת עמדת הטעינה הביתית שבלעדיה ההצדקה הכלכלית והשימוש ברכב החשמלי מאבד אטרקטיביות. ובכן את עמדת הטעינה הביתית יש לבטח כנגד מקרי ונדליזם וגם למקרה שבו דליקה שעשויה להיגרם ממנה תפגע בבניין. עד כאן הכל ברור אלא שכדי שחברת הביטוח תסכים לבטח אותך יש להציג בדיקה של חשמלאי בודק המאשרת כי העמדה הותקנה כחוק ולחזור על הבדיקה הזו מדי שלוש שנים. קחו בחשבון שביטוח המבנה אינו מכסה מקרים של נזק מכלי הרכב, אלא מעמדת הטעינה.

זה מביא אותנו לעוד הרחבה שיש לעשות. אם למשל נסעתם לסופ"ש בצימר פסטורלי בצפון וטענתם את הבונבוניירה שם במהלך הלילה והצימר עלה באש. אתם חשופים. זאת מכיוון שביטוח צד ג' אינו מכסה מכונית שלא נמצאת במצב נסיעה. להלן חונה.

קניתם רכב חשמלי? מזל טוב! התייעצו בסוכן הביטוח כדי להתאים את חבילת הביטוח. בצילום סקייוול בגרסת XR86 עם טווח של מעל ל-500 ק"מ. צילום: עמית אגרונוב

העלויות הבסיסיות של הביטוחים וההרחבות משתנות מאד ממבוטח אחד למשנהו, סוגי הרכב השונים וההרחבות שמעוניינים להוסיף . לכן לא ציינו מחירים מדוייקים של כל הרחבה. את זה תצטרכו לשאול את סוכני הביטוח שלכם. נסיעה טובה.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 + twenty =