שבת , 27 אפריל 2024
זה טאטא טיאגו - רכב חשמלי עממי וזול שפירנג'י הישראלית תהפוך לנגישה עוד יותר להמונים בהודו. צילום: טאטא

טאטא ופינרג'י מחליפים סוללה במקום לטעון

אבי רפאלוב

פינרג’י הישראלית נוסדה ב-2009 ומפתחת סוללות אלומיניום-אוויר (וגם אבץ-אוויר) לשימושים שונים – כולל לשימושים אוטומוטיביים. סוללות אלו מייצרות חשמל בזכות תגובה בין אלומיניום לחמצן שבאוויר ומים. התוצר של התגובה הזו הוא בוקסיט – תחמוצת אלומיניום – ובעצם מדובר בתהליך הפוך לזה שבו מפיקים אלומיניום מתחמוצת אלומיניום בעזרת חשמל. סוללות אלו אמורות להציע צפיפות אנרגיה גבוהה יותר מאשר סוללות ליתיום-יון (לטענת החברה – צפיפות אנרגיה מקבילה לשל בנזין: 8.9 קוט"ש לליטר בנזין), משמע יותר חשמל בסוללה במשקל נתון. בנוסף, ההתבססות על יסוד נפוץ יחסית כמו אלומיניום, לעומת הליתיום הנדיר, נותנת לטכנולוגיה זו יתרון משמעותי.  
זה טאטא טיאגו – רכב חשמלי עממי וזול הושק לאחרונה ונבחן עם יח' סוללות להחלפה מהירה. צילום: טאטא

 

למרות שלאורך השנים צצו מספר פעמים שמועות ואף הצהרות על שיתופי פעולה עם יצרנים שונים, עד היום לא יוצרה עדיין מכונית עם טכנולוגית סוללות זו, כנראה משום שלא מדובר בסוללה נטענת במובן המלא של המילה. אי אפשר לחבר את הרכב לחשמל ולטעון את הסוללה, אלא יש להחליף אותה בסוללה טרייה כאשר זו אוזלת. את הסוללה המשומשת יש לשלוח למחזור – וזה כבר דורש לוגיסטיקה מורכבת. כדי להתמודד עם האתגר, חתמה פינרג'י על הסכם שיתוף פעולה עם חברת האנרגיה Indian Oil שמפעילה 30,000 תחנות ברחבי הודו. בתחנות אלו יפרש מערך החלפת הסוללות לכלי רכב, שיאפשר להחליף את הסוללה הריקה באחת טעונה לחלוטין בתוך דקות מועטות.   
זה טאטא טיאגו – רכב חשמלי עממי וזול ששיווקו יחל בחודש הבא. פתרון נגיש להפחתת הזיהום במרכזי הערים. החל ב-35 אלפי שקלים. צילום: טאטא
 

• האם יהיה כדאי לקנות רכב היברידי ב-2023?

 
אב הטיפוס יתבסס על הטיאגו (Tiago), רכב חשמלי ש-Tata Motors הציגה מוקדם יותר השנה עם סוללות ליתיום-יון מקובלות. לא נמסרו נתונים טכניים כלשהם על אב הטיפוס, בדגש על טווח הנסיעה. כמו כן, לא ברור בדיוק איך תשולב הסוללה ברכב בצורה שתאפשר החלפה מהירה. עוד נתון שלא מופיע בהודעה לעיתונות, ולא הצלחנו למצוא גם באתר של פינרג'י, הוא נתון היעילות האנרגטית – כמה מהחשמל שמושקע בזיקוק האלומיניום מתקבל בחזרה מהסוללה.  
זה מהינדרה טראו ריקשה חשמלית שזכתה לטווח של "יותר מ-400 ק"מ" בזכות הסוללות של פינרג'י. צילום: מהינדרה
 
זהו שיתוף הפעולה המוטורי השני של פינרג'י בהודו. בתחילת שנה שעברה בנו פינרג'י ומהינדרה אבטיפוס של הריקשה החשמלית של היצרן, Treo, עם סוללות אלומיניום-אוויר במקום סוללות הליתיום-יון הרגילות. טווח הנסיעה, לפי הודעת החברה, הכפיל עצמו ביותר מפי שלוש – מכ-130 ק"מ לטעינה, ל"יותר מ-400 ק"מ". 
 
כרגע, כדאי לציין כי רעיון החלפת הסוללות, שאולי זכור לחלקכם מעידן בטר-פלייס, זוכה לעדנה מסוימת בשנים האחרונות, בעיקר בסין. שם יש הרואים ברעיון פתרון אפשרי עבור כלי רכב חשמליים הנדרשים לעבודה ממושכת ללא אפשרויות טעינה, כגון מוניות או רכבי חלוקה. אומנם רב היצרנים שבוחנים פתרון זה עושים זאת עם סוללות ליתיום-יון, שלאחר החלפתן נטענות בעמדת ההחלפה בזמן שהן ממתינות לרכב הבא שיכנס לעמדת ההחלפה, אבל הטכנולוגיה הנדרשת להחלפת הסוללה דומה, וכך גם אופן השימוש מבחינת המשתמש – עם יתרון משמעותי בטווח הנסיעה  לטכנולוגיה של פינרג'י.   

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 − 5 =