יום ראשון , 26 מאי 2019
ראשי » אופני הרים » מבחן אופניים: Merida BIG 9 600
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר

מבחן אופניים: Merida BIG 9 600

רוני נאק

הם אולי לא האופניים הכי סקסיים על המדף של רוזן ומינץ אבל אחרי הרבה מאות קילומטרים – רובם ככולם על שבילים פתוחים ואווירת XC גיליתי אופניים שהם כיפיים, מהירים כשצריך וקשוחים כשמתבקש – וגם הצעת מחיר מעניינת למדי.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר

את עיקר הפוקוס תופסים בעת האחרונה אופני הרים עם גלגלי 29 אינץ' ומהלך מתלים ארוך – בואו נאמר מ-130 מ"מ ומעלה. אלו מייצרים את הבאז ברשת עם שבחים לאורכה ולרוחבה של המדיה הדיגיטאלית. פעמים רבות בצדק – אבל לא תמיד. ובואו נעזוב לרגע את הביקורת הפרטנית על מותג או כיול ספציפי ונרד לשורה התחתונה – המחיר. זה כמעט תמיד יהיה מאד גבוה – עשרות אלפי שקלים (אפילו לי התבטל מבחן ברגע האחרון בשל סדק בשלדת קרבון של אופניים ב-37 אש"ח). לרובנו אלה אופני חלומות – פוסטר שתולים מעל למיטה. אז בואו נצא רגע מהפרארי ונחזור לקיה מהשכרה – לעממי יותר וגם למי שמחפש את האופניים הטובים הראשונים אחרי שגילה את העולם הנשגב של אופני ההרים.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. סט מלא של sram NX eagle – יחסי ההעברה מתאימים בול. צילום: פז בר

מרידה ביג 9 600 הם אופני XC – קרוס קאנטרי – עם זנב קשיח ומתלה קדמי עם 100 מ"מ של מהלך. לשלדה גיאומטריה מודרנית לגמרי – בכל זאת מדובר בדגם 2019 – עם תמוכות שרשרת באורך 440 מ"מ, זווית היגוי של 70 מעלות, זווית מושב של 73 מעלות. השלדה עשויה מאלומיניום 6061 בחלקה עם דפנות כפולות ובעוביים משתנים. בנוסף יש גם ראש היגוי חרוטי וניתוב פנימי לחלק מהכבלים כמו גם נקודות עיגון לסבל והלחמות מוחלקות ונאות.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. מזלג מניטו עם 100 מ"מ מהלך, שיכוך החזרה ונעילה. צילום: פז בר

בחזית תמצאו מזלג לא שגרתי – Manitou Markhor Comp המספק מהלך של 100 מ"מ, קפיץ אוויר, שיכוך החזרה ונעילת מהלך מהכידון.

על הבלימה אחראית מערכת של שימאנו. מעצורי דיסק הידראוליים עם דיסקים בקוטר 160 מ"מ בכל גלגל. שימאנו גם מספקת את טבורי הגלגלים כשהחישוקים כבר מגיעים ממרידה ושרוכים לטבורים עם שפיצים עבים למדי.

על ההנעה מופקדת מערכת SRAM NX eagle – נכון לא התבלבלתי 1X12 וסט מלא של NX  כולל שיפטר, גלגל שיניים קדמי ואפילו שרשרת. בהחלט הפתעה לטובה.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. כידון רחב של מרידה ומנוף הנעילה של המזלג. צילום: פז בר

עוד אציין את קיט האיבזור שכולו מבית MERIDA – וזה כולל אוכף מצויין וכידון רחב, הדסט וסטם. וכמובן צמיגי XC מעולים – IKON של מאקסיס.

המשקל של כל זה עומד על 13.6 ק"ג מוכנים לרכיבה (מידה L פלוס ג'יפה בפנימיות ודוושות SPD).

המחיר עומד על 5,000 שקלים או 4,400 שקלים לחבר מועדון רוזן ומינץ

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. איזון טוב בין יציבות לזריזות התמרון. צילום: פז בר

רכיבת המבחן לקחה אותנו לשבילים הפתוחים שבין לכיש ללהב, עוד לופ בסינגל בארי – שאז עוד לא קיבל המון גשם – וסיבוב נוסף על הסינגל בשמורת חוף השרון. גיחה נוספת קצרה גם ללופ אחד כחול בבן שמן – כי צריך.

הדבר הראשון ששמתי אליו לב הוא יחסי ההעברה. והיו לי חששות מוקדמים לגבי זה – בעיקר לאור המשקל של האופנים שאינו מאד רזה. להפתעתי בחירת יחסי ההעברה מעולה! הם פשוט עשו לי את האופניים ומספקים הילוך נכון בכל שיפוע אם זו עליה תלולה או מורד מהיר – ואפילו קרוז נטול מאמץ על שביל שדות שטוח. העברת ההילוכים היא סראמית קלאסית – ז"א איתנה ותכליתית – ולא נרשמו פישולים תחת עומסים, ליכלוך או אחרי קראש מזדמן.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. יחסי העברה טובים, דיווש יעיל בעליה והעברת הילוכים אפילו תחת יד גסה. צילום: פז בר

הדור האחרון של מעצורי הבסיס של שימאנו נהדר. הרבה יותר מוצלח – לדעתי – ממה שיש לחברים של סראם להציע ברמות המחיר האלה. ובהקשר שלנו הציגו ה-MT200 עוצמת בלימה טובה, יכולת מינון נהדרת ואף היו עמידים יחסית בפני חימום במורדות ארוכים. מנוף ארוך למדי – וחוסר יכולת לכוון את המרחק מהגריפ הם נקודות חולשה – אבל בראי המחיר אפשר לסלוח.

כל-כך התרגלנו לבולמים של פוקס או רוקשוקס שכמעט ששכחנו שיש גם אחרים. מניטו מזנבת בשני הענקים לא רק עם קיטים של מעצורים אלא גם רכיבי מתלה. כאן תקבלו מזלג מרשים למדי. עם רגליים בקוטר 30 מ"מ ומהלך מרוסן היטב ובר כיול או נעילה. לא תמיד רואים מזלג ברמה כזו בנקודת מחיר כה נמוכה. בקצב מהיר על קטעים שבורים ואבנים הספיגה הייתה נהדרת ולא אחת הצילה את עבדכם שהיה נלהב מדי בלברוח מעדת זאבים עוטי טייץ' שרדפה אחריו.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר

פחות אהבנו: צמיגי IKON של מקאסיס הם נהדרים אבל בהקשר הזה לקדמי היו קשיים למצא אחיזה בעיקר בפניות ועל קרקע רכה. תולדה של זווית יחסית שטוחה ומשקל? ייתכן. זה שאין פירוק מהיר לגלגל הקדמי (רק מאחור) זה די מעצבן כשצריך להכניס אופניים לתוך המכונית. ודבר אחרון נוקשות השלדה בנחיתות מקפיצות ופגישות עם סלעים חדי זווית – אאוץ'. צריך לעמוד אין פלקס בכלל.

מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף ויכולת נאה בשבילים. צילום: פז בר
מבחן אופניים מרידה ביג 9 600. תמורה מצויינת לכסף וגם כיף בשבילים. צילום: פז בר

בסיכומו של דבר – האופניים תואמים את הגדרת היצרן לאופי ולשימוש. הם יציבים כשצריך, ויודעים לתמרן בסינגלים כשבא. השלדה מאד נוסכת בטחון מבלי להרגיש כמו קטר גמלוני שלא רוצה לפנות בסיבוב. חבילת הרכיבים ההיקפית מצויינת ועמידה ומערכת ההנעה היא מקומת מחיר גבוהה יותר והוכיחה שהיא הרבה יותר מרק קישוט על השלדה. למי הם יתאימו? לרוכב מיומן שרוצה אופני אימונים מהירים. לרוכב מתחיל שמחפש אופניים שאפשר לרכוב עליהם וגם הייתי חושב עליהם כאופציה מעניינת לאופניים עירוניים מהירים.

צפו גם בזה

המסע לאופניים החשמליים עובר דרך הרבה עליות. כרמית והמפלסת. צילום: רוני נאק

טור אישי: כך התחשמלתי

גם אני הגעתי לשם. יש יגידו שוויתרתי אחרים אמרו כי נפלתי ויש את המפרגנים שיגידו כי השתדרגתי לאופני הרים חשמליים

One comment

  1. אני בתחילת דרכי אני רוכב בעיקר בשבתות כשנה מחפש אופנים יותר טובות למרות מה שיש לי שהוא לא רע בכלל הכתבה שקראתי על האופני ביג 9 600 מצאו חן בעיניי הייתי רוצה לבדוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eight + 13 =