שבת , 27 אפריל 2024
נשיא ארה"ב ביידן עם נשיא סין ג'ינפינג - אין הרבה אמון בין שני אלה. האם ביידן מנסה לזכות בקולות עובדי תעשיית הרכב האמריקאית על חשבון יבוא מסין? צילום: וויקיפדיה

הבית הלבן נגד מכוניות מסין

 


רוני נאק

הממשל בארצות הברית פותח בחקירה האם יבוא רכב סיני מהווה סיכון לבטחון הלאומי של אזרחי ארה"ב. הוא עשוי להטיל הגבלות בשל חשש מטכנולוגיית "מקושרות". כך הודיע הבית הלבן ביום חמישי.
לדברי הבית הלבן יש צורך בחקירת עומק של משרד המסחר האמריקני מכיוון שכלי רכב "אוספים כמויות גדולות של נתונים רגישים על הנהגים והנוסעים שלהם ומשתמשים בקביעות במצלמות ובחיישנים שלהם כדי להקליט מידע מפורט על תשתית ארה"ב".

מכיוון שכלי רכב אלו "ניתנים לנהיגה או להשבתה מרחוק", הבדיקה תבחן גם כלי רכב אוטונומיים – ברמות שונות.

מצלמות, מיקרופונים, GPS וחיבור קבוע לרשת – האם המכונית המקושרת מסין באמת מאיימת על הבטחון הלאומי של אזרחי ארה"ב? צילום: רוני נאק

• לידיעה ב-AP

"האסטרטגיה של סין עלולה להציף את השוק שלנו בכלי הרכב שלה, להוות סיכונים לביטחון הלאומי שלנו", אמר הנשיא ג'ו ביידן בהצהרה. "אני לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי".
גורמים בבית הלבן אמרו לכתבים שמוקדם מדי לומר אילו צעדים אפשר לנקוט ואמרו שאין החלטה לגבי איסור פוטנציאלי או הגבלות על כלי רכב סיניים מקושרים. לצד זאת, גורמים רשמיים בממשל אמרו לכתבים שלממשלת ארה"ב יש סמכויות משפטיות רחבות ועשויות לנקוט בפעולה עם פוטנציאל "השפעה גדולה".

ביידן עצמו (הנמצא כעת במירוץ לבחירתו מחדש לנשאיות) כינה את החקירה כ- "פעולה חסרת תקדים להבטיח שמכוניות על כבישי ארה"ב ממדינות יריבות כמו סין לא יפגעו בביטחון הלאומי שלנו".

קבוצת סחר המייצגת את GM, טויוטה, VW וכמעט את כל יצרניות הרכב הגדולות במערב – קפצה על הצהרת הבית הלן כמוצאי שלל רב. נציגי הקבוצה אף אמרו כי משרד המסחר צריך "לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם תעשיית הרכב כדי לקבוע את אילו פעולות לנקוט".

מכוניות בעלות חיבור לאינטרנס – OTA – למשל יכולות להיות חשופות לשליטה מרחוק או השבתה. צילום רוני נאק

 

הקבוצה גם דחקה במשרד המסחר להתמקד בעסקאות המהוות לדבריה: "סיכון מיותר לביטחון הכלכלי והלאומי של ארה"ב". אך לא "לסכל עסקאות בסיכון נמוך שעלולות להיות להן השפעות בלתי רצויות על טכנולוגיות בטיחות מתקדמות לרכב" (טכנולוגיות שרבות מהחברות בקבוצה רוכשות בעצמן מסין).
כיום יש יחסית מעט רכבים פרטיים מתוצרת סין המיובאים לארצות הברית. שרת המסחר ג'ינה ריימונדו אמרה כי "הממשל נוקט בפעולות לפני שהן הופכנות נפוצות ותופסות פלח שוק משמעותי ו"מאיימות פוטנציאלית על הפרטיות והביטחון הלאומי שלנו".

להזכירכם כי ארה"ב אסרה בעבר על חברות טלקום סיניות לשוק שלה בשל חששות בנוגע לאבטחת נתונים ו/או העברתם לשרתים בסין. הממשל סימן את Huawei ו-ZTE  כאיומים (לאחר חקירה שגילתה ממצאים מרשיעים), ואף חייבה ספקיות סלולאר אמריקאיות להסיר את הציוד הסיני מהרשתות בארה"ב.
הבית הלבן אמר שסין מציבה הגבלות משמעותיות על יבוא כלי רכב אמריקאיים ואחרים לסין. "מדוע יש לאפשר לכלי רכב מקושרים מסין לפעול בארצנו ללא אמצעי הגנה?" אמר ביידן.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × one =