יום שישי , 14 יוני 2024
טויוטה חוברת ל-DENSO ו-סוני להשקעת ענק של 20 מיליארד דולרים במפעל ליצור שבבים. צילום: טויוטה

טויוטה משקיעה בשבבים

רוני נאק

ההימור של טויוטה שלא להצטרף לריצת האמוק אחרי הרכב החשמלי כנראה שבינתיים מצליח. היא שברה שיא של כל הזמנים בשנת 2023 ומכרה גלובלית 11.51 מיליון כלי רכב. עליה של 8.9% ביחס לשנה שעברה. טויוטה מצפה עתה לרווח תפעולי (בשנת הכספים המסתיימת ב-31 למרץ 2024) של 34.8 מיליארד דולרים. זינוק עצום ביחס ל-19.3 מיליארד דולרים שהיו בשנה שעברה וכ-4.0 מיליארד דולר יותר מהתחזיות. נתונים מרשימים בהחלט לחברה שיש מי שמספידים אותה.

טויוטה תשקיע לא מעט מהרווחים העצומים שגרפה בשנת 2023 במפעל של TSMC – אחת מענקיות השבבים. טויוטה לא לבד בהשקעה העצומה הנדרשת והיא מגייסת גם את ענקית הרכיבים DENSO ואת SONY שגם היא צרכנית כבדה של שבבים מתקדמים.

הגישה החשדנית של אקיו טיודה (יו"ר טויוטה) כלפי רכב חשמלי השתלמה ובגדול. שיא של כל הזמנים לטויוטה. צילום: טויוטה

 

• טויוטה לנד קרוזר החדש בדרך ויש כבר שיפורים

טויוטה תשקיע בחברת הבת היפנית של Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. כדי לממן בניית מפעל שבבים שני במחוז קוממוטו ביפן, כך הודיעו שתי החברות ביום שלישי.

משקיעים קיימים, כולל סוני ודנסו, יבצעו גם השקעות נוספות ביחידה, Japan Advanced Semiconductor Manufacturing, כך מסרה TSMC, מאשרת בכך דיווח מוקדם יותר מהתקשורת ביפן. TSMC עדיין תחזיק ב-86.5% ממניות חברת הבת, בעוד שסוני, דנסו וטויוטה יחזיקו ב-6.0%, 5.5% ו-2.0% בהתאמה.

TSMC מסרה כי המפעל הראשון, שהחלה לבנות בקוממוטו (יפן) באפריל 2022, אמור להתחיל לפעול השנה. המפעל השני אמור להתחיל לפעול עד סוף 2027. החברה אמרה שההשקעה הכוללת ב-JASM תעלה על 20 מיליארד דולר "עם תמיכה חזקה של ממשלת יפן". השווי של סבב הגיוס האחרון לא נמסר.

ענקית השבבים הטאוונית TSMC מקימה מפעל ביפן עם השקעת ענק מטויוטה, סוני ודנסו. צילום: TSMC

יפן נשרה במידה רבה מהמירוץ לייצור שבבים מתקדמים לפני עשרות שנים, כשהיכולות המקומיות שלה כיום מוערכות בסביבות הרמה של 40 ננומטר. ממשלת יפן הפכה בשנים האחרונות את החייאת תעשיית השבבים ליעד מדיניות מרכזי, תוך שהיא תומכת בסובסידיות בשווי מיליארדי דולרים וצעדי תמיכה אחרים. פרויקט Kumamoto של TSMC הוא יוזמה מרכזית, כאשר המפעל השני מתכנן לייצר שבבים של 6 ננומטר.

טויוטה מחזקת את הקשרים עם תעשיית המוליכים למחצה בתקווה להשיג אספקה יציבה של שבבים מתקדמים לשימוש בכלי רכב חשמליים ואוטונומיים. זאת לאור משבר השבבים שהאט מאד את תהליכי היצור בטויוטה עצמה וגם אצל יצרני רכב רבים אחרים ברחבי העולם – יצרני רכב שעתה עשויים בעצמם להיות תלויים ברצונה הטוב של טויוטה לספק להם את השבבים מתקדמים.

 

Check Also

הדור הבא של מנועי סובארו – היברידי

מערכת היברידית כל-חדשה של סובארו שומרת על היתרונות של ההנעה הכפולה, מעניקה טווח נסיעה ארוך ובעיקר שחרור מתלות בתשתית טעינה. העתיד המחושמל של סובארו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 3 =