שבת , 27 אפריל 2024
אפילו אחרי הפשרה - קאמינס תשלם 1.67 מיליארד דולרים לרשויות ארה"ב. צילום: RAM

דיזלגייט בקטנה – פשרה של 1.67 מיליארד דולר לקאמינס

 

מניית קאמינס צנחה ב-22 לדצמבר כשפורסמה הודעת הפשרה עם הממשל האמריקאי. צילום:NYSE

רוני נאק

יצרנית הענק של מנועי דיזל מארה"ב קאמינס תצטרך לשלם לרשויות בארצות הברית 1.675 מיליארד דולר בקנסות בגלל זיהום אוויר שפולטים מנועי הדיזל שלה – כך קבע משרד המשפטים האמריקאי.

הסכום האסטרונומי הזה הוא סכום שלמעשה מייצג פשרה בין משרד המשפטים האמריקאי ובין היצרנית. קאמינס עצמה נחשבת לאחת מיצרניות המנועים הגדולות בעולם אך אינה מייצרת משאיות או מכוניות תחת שמה, אלא מספקת את המנועים לשלל יצרנים. קאמינס עצמה נוסדה בשנת 1919 ומייצרת כיום מנועי טנדרים, משאיות, רכבות, גנרטורים, כלי צמ"ה ועוד.

הרשויות בארה"ב גילו כי במאות אלפי טנדרים מתוצרת RAM הותקנו מערכות המהתלות את בוחני הרכב. צילום: RAM

לפי הודעת התובע הכללי בארה"ב במסגרת הפשרה מודה קאמינס כי התקינה במאות אלפי מנועי דיזל מתקנים מיוחדים שנועדו "להתל" ברשויות, כלומר לאפשר למנועים לפלוט יותר זיהום מהמותר בלי שהדבר ידווח.

לפי הרשימה שמפרסם משרד התובע האמריקאי, מדובר בלא פחות מ- 630,000 רכבים מתוצרת היצרנית האמריקאית RAM. רשימת הרכבים כוללת את ראם 2500 מהשנים 2013 עד 2019 כמו גם ראם 3,500 מהשנים האלה. לצד אותם 630,000 טנדרים קיימים גם 330,000 טנדרים מדגמי ראם 2500 ו 3500 מהשנים 2019 עד 2023 שבהם הותקנו מתקנים נוספים שההודעה אינה מפרטת את מהותם. חשוב לציין שהטנדרים מהדגמים האלה שווקו בחלקם ככל הנראה גם בישראל.

קאמינס היא ספקית עצומה של מנועי דיזל לתעשיות רבות בהן כלי צמ"ה, גנרטורים, משאיות וטנדרים. צילום: קאמינס

הפרשה הזאת אינה הראשונה בה קאמינס מעורבת בהקשר של בעיות זיהום אוויר:  בשנת 1998 הודיעה ה- EPA, הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה, שקאמינס ושש יצרניות מנועי דיזל נוספות נקנסו בשעתו בכ-84 מיליון דולר לאחר שהתקינו ברכבים מכשירים שאפשרו להם לזהם בעודם נוסעים בכבישים בינעירוניים, אבל ביחס לקנס שקאמינס קיבלה כעת – מדובר באמת בכסף קטן.

להזכירכם, פרשת דיזלגייט "ההיא" – עלתה לקבוצת VW על מותגיה השונים לשלם מעל ל-40 מיליארד דולרים בפיצויים, החזרה של מאות אלפי כלי רכב והפסדים נוספים. מצד שני, פרשת דיזלגייט הייתה גם הקטליזטור של המעבר המהיר להנעה חשמלית. האם זה לכשעצמו דבר טוב או שבעתיד נגלה כי זו לא בדיוק האלתרנטיבה שמוכרים לנו.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 + 19 =