יום ראשון , 17 נובמבר 2019
ראשי » אופני הרים » רכיבה ראשונה BOSCH 2020
EBIKE
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ - והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

רכיבה ראשונה BOSCH 2020

רוני נאק

רק לפני כמה ימים אני עוצר לנוח במקום הקבוע שלי ביער בן שמן. חתיכת סינגל זעיר ומקסים המחבר בדרך יצירתית ו-וורטיקאלית את השבילים המסומנים. אז בעודי מנשנש חטיף אנרגיה אני שומע מאחוריי קולות התנשפות כבדים – כמה הופתעתי כשהסתובבתי וראיתי רוכב על אופני הרים חשמליים, עם פנים אדומות וסמוקות, וריד בולט במצח ומקלל בעסיסיות של שודד ים. לא הייתי צריך לחשוב הרבה מה קרה לאותו בחור. המנוע הפסיק לעבוד. והוא סבל – מאד.

לומר לכם שבאיזה מקום לא הייתה לי קצת שמחה לאיד. וואלק הייתה. כי במתח שבין הרוכבים האנטומיים לאלה החשמליים יש מתח. העיקר שכולם בשטח ונהנים. אבל חשתי בעיקר הרבה רחמים כלפי רוכב שהאופניים אכזבו אותו. וסימני שאלה – כי הרי אופני הרים חשמליים ללא מנוע תמיד ירגישו יותר כבדים מהמשקל האמיתי שלהם.

EMTB DESERT
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ – והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

בעולם אופני ההרים החשמליים יש שלושה שחקנים מרכזיים: ברוז, שימאנו ו-בוש. עם האחרון יש לי הכי הרבה ניסיון, קילומטרים וגם ביקורת. אלא שעתה הגיע לשוק בישראל דור המנועים החדש של בוש – ונראה שהוא מטפל במרבית הרג'קטים שהיו לי בשעתו.

ראשית הגודל והמשקל. קטן יותר – הרבה יותר – ועם פרופיל ומבנה אשר מאפשרים אינטגרציה הרבה יותר נכונה לתוך שלדה של אופני הרים. אתם תקבלו מרווח גחון טוב יותר ופחות סרחי עודף בחזית ופשרות בתכנון השלדה. בנוסף יש צלעות קירור בחזית שזה תמיד דבר טוב לפיזור החום ולהגנה. המשקל ירד מ-4 ק"ג ל-2.9 ק"ג – דיאטה רצינית.

מה שאי אפשר לראות בעין זה את אחוזי הסיוע לרוכב. בכל אחד מארבעת מצבי הפעולה של המנוע תקבלו יותר כוח. מצב TURBO יהיה 340% במקום 300, מצב EMTB יהיה בין 140 ל-340 במקום 120 ל-300 אחוזי סיוע, במצב TOUR תקבלו 140% סיוע במקום 120 ובמצב ECO 60 במקום 50% סיוע.

מנוע בוש חדש
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ – והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

כמות המומנט לא שונה ועדיין עומדת על 75 ניוטון/מטר כאשר במצבי TOUR ו-ECO תקבלו 50 ו-40 ניוטונים בהתאמה. עוד דבר שנסתר מהעין זה המשקל של המנוע אשר ירד מ-4.0 ק"ג ל-2.9 ק"ג (כל הנ"ל נתוני היצרן). המפרט הטכני של האופניים ששנוררתי מיד אחרי הדמו-דיי הנהדר של bike.co.il כלל את יחידת השליטה המינימאליסטית (פיוריאון) וסוללה של 625Wh שנחה לה בעריסה בתוך הדאון-טיוב של אופני KTM עם מהלך של 160 מ"מ ומבציר 2020.

אז מצוייד בטעינה מלאה – שלקחה מעט יותר זמן בגלל המצבר הענק – וציפייה לראות מה פשר הבוש החדש – יצאנו למקום ישן/חדש שעתה אפשר לחזור ולרכב בו מפאת מזג האוויר החורפי – תמנע.

המסלול הוא קלאסי לאופני הרים חשמליים עם כ-600 מטרים של טיפוס כמעט רצוף משער הפארק ולופ של 35 קילומטרים. כבר רכבתי כאן פעמיים על אופניים אנטומיים והייתי סקרן לראות לא רק איך המנוע החדש יעבוד אלא גם מה יהיה מצב הצבירה שלי בסיום ההקפה.

NEW KTM EBIKE
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ – והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

חשוב לציין כי יחד עמי היו עוד שני רוכבים מחושמלים: אחת על מרידה ואחד על קניבו.

טוב, כמו שכבר מי שחווה אופני הרים חשמליים יודע – אין עליות. נכון, זה תלוי בכם כמה רוצים להתאמץ. אבל….כשבלחיצה אחת הזיעה פשוט מפסיקה והדופק יורד – אז הפיתוי גדול מאד.

ולגבי המנוע החדש. ובכן. ראשית הרעש. או נכון יותר היעדרו. ה-BOSCH החדש שקט הרבה יותר מקודמו. אין זמזום או שריקה של גלגלי שניים – יש צליל עמום של מנוע עובד. רעש שאני בעיקר שמעתי ושותפיי לרכיבה לא. המנוע הזה בוודאי ששקט יותר גם מהשימאנו שאת זמזומו אני מכיר היטב ואילו את המנוע של הקניבו לא שמעתי ממושבי במרומי ה-160 מילימטרים של ה-ק.ט.מ הקרביים.

עוד נקודת ביקורת שטופלה היא מהירות התגובה. עתה המנוע עירני יותר ומגיב יותר מהר ועוצמתיות לדיווש. אם בעבר הייתה מעט השהייה – היא עתה מאד מצומצמת וזה בהחלט שבא לידי ביטוי בקטעי רכיבה טכניים כשצריך פרץ כוח מיידי מאפס דיווש. בהקשר הזה אהבתי גם את הצליל המלאכותי של פריילוף שיש עתה. יותר בעל ערך פסיכולוגי מכל דבר אחר אבל לזקן כמוני זה חיוני.

קונטרולר KTM
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ – והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

לגבי צריכת החשמל גם זו הייתה טובה. אחרי שהתגברתי על הקמצנות ויצאתי ממצב ECO – שאשכרה גרם לי לשרוף קלוריה – מצאתי את המנוחה במצב TOUR. הקווים ירדו לאיטם במד הטעינה של המצבר ואפילו היה חוסר הלימה בין מחשב דרך פסימי לבין חיווי המצבר. כך שרוב הזמן הייתי במצב הזה. אם הייתי עובר ל-EMTB – כאן נותנים למוח של ניהול המנוע להחליט עבורכם על פי רמת העומס. בתכלס זה יהיה עוד יותר חסכוני וחכם לרכוב במצב הזה רוב הזמן. עם TURBO – חגיגה אמיתית ותמיד יש יותר כוח ממה שצריך. המחיר? סוללה שתתייבש במהירות.

הפלטפורמה של KTM עליה רכבנו אגרסיבית מאד – תכלס 25 ק"ג של אופני אנדורו חשמליים עם גלגל 29 בחזית, 27.5 + שמנמן מאחור ועם אטטיוד דורסני. במורדות הארוכים הם חצו את רף ה-25 קמ"ש בקלות רבה והמשיכו הלאה לתוך האיזורים – רחמונס! – שללא סיוע חשמלי. אם בעבר היה מורגש "קיר" ווירטואלי כשהמנוע היה חותך ב-25. עכשיו החיתוך פחות חד. עדיין מורגש אולם לא כזה מפריע.

מנוע בוש חדש
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ – והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

ובסוף הלופ? אחרי 35 ק"מ הבחור הנחמד על הקניבו כבר היה עם חיווי אדום בסוללה (הבחור מהיר לאללה, שוקל יותר ממני ולקניבו הרבה קילומטרים קשים בדרום), זו של השימאנו הראתה שני קווים מתוך חמישה (מצבר של 500wh להזכירכם) ואילו החיווי של המערכת של BOSCH הראה שיש לי עוד 42 קילומטרים במצב TOUR – וארבעה מתוך חמישה קווים – מה שתכלס היה מאפשר לי לצאת לעוד לופ. אם לא היינו רעבים וצמאים לבירה. אז בירה.

תודה ענקית ל-KTM על הסיוע ועל המפלסת המרשימה.

NEW KTM EBIKE 2020
דור מנועים חדש של בוש הגיע לארץ – והוא העיף לנו את הראש עם עוצמה, שקט וטווח. צילום: רוני נאק

צפו גם בזה

מבחן אופניים commencal meta tr 29 - יחס חיוכים / שקל הכי טוב שיש. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים COMMENCAL META TR 29

קומנסאל שוב חוזרת לישראל - עם אופניים אגרסיביים כיפיים מתמיד ועם חיבה לזמן אוויר אבל גם תג מחיר הגיוני מאד. עפה לנו הקופסה והחיוך לא יורד מהפנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × one =