יום רביעי , 22 ספטמבר 2021
ראשי » מגזין » כמה עולה סוללה לרכב חשמלי?!
ניסאן ליף מתחברת בשמחה לעמדת טעינה. מה המחיר של הסוללה שבתוכה? צילום: ניסאן

כמה עולה סוללה לרכב חשמלי?!

רוני נאק

זהו סוד גלוי שהרכיב היקר ביותר במכונית חשמלית הוא יחידת הכוח או ספציפית הסוללה. זה מתחיל מתהליך יצור מאד יקר (ועדיין שנוי במחלוקת סביב נושא מחצבי הדמים שמגיעים מאפריקה), ממשיך בעיבוד כימי מתקדם ומסתיים באריזה שצריכה לעמוד בתקני בטיחות ועמידות מחמירים. ואם תרצו לקבל רמז עד כמה הסוללות האלה יקרות, מבלי לנבור עמוק כפי שאנו עשינו, זה לראות שרוב המכוניות החשמליות וההיברידיות PHEV שמגיעות לישראל מקבלות אחריות נפרדת והרבה יותר ארוכה למערכת ההנעה החשמלית ורכיביה ביחס לשאר חלקי הרכב. לרוב היחס נע בין 3 שנות אחריות לרכב עצמו ועד 8 שנות אחריות למערכת החשמלית (כולל התחייבות לעמוד באחוזי הטעינה שירדו – ראו כאן). ובינינו זו אחריות לכל חיי הרכב. שזה טוב מנקודת מבט צרכנית אבל למי שיש חוטם רגיש מיד זה מעלה ניחוח של תחקיר קטן.

סוללת ההנעה של אאודי ETRON. לא רכיב פשוט בכלל. צילום: אאודי

המחירים

על פי החוק יבואניות הרכב חייבות לפרסם בגלוי לציבור את מחירי כל חלקי החילוף שהן מוכרות ללקוחות, שזה אתם. אבל החוק לא מציין כמה נגיש אמור להיות המידע הזה ואם אין לכם למשל את המספר הקטלוגי המדויק של החלק שאת מחירו אתם מחפשים, הסיכוי למצוא אותו בקלות בתוך קובץ PDF עם מעל ל-2000 עמודים ומאות שורות בכל עמוד, מייאש לגמרי. למזלנו גייסנו את הכוח העצום של המחשב כדי שיבצע את החיפוש בקבצים עבורנו ולמאות התוצאות שהתקבלו הוספנו מעט נחישות וחתירה ליעד אנושיים לגמרי (ולא מעט קפה) כדי למצוא את הנתונים. וכל זה בשבילכם. חשוב לציין כי כל המחירים שתראו מקורם במחירונים שקיימים באתרי היבואנית. ואם טעינו פה ושם אז  ט.ל.ח שמח גם לכם ונשמח לתקן.

החלפת סוללה באיוניק היברידית תהיה הזולה ביותר. צילום: יונדאי

רשימת מחירי הסוללות שלפניכם היא לפי סדר של "סביר עד לא ייאמן":

– יונדאי איוניק: 17,800 שקלים

– יונדאי סונטה (לא ברור אם חדשה או יוצאת): 24,300 שקלים

– קיה נירו: 21,402 שקלים

– מיצובישי אאוטלנדר PHEV (היברידי נטען): 42,911 שקלים

– MG ZS EV החשמלית: 40,000  שקלים (תיקון שהתקבל מהיבואן לאחר פרסום הכתבה)

– סקודה/VW (דגמי PHEV שתיכף יוצגו): 94,000 שקלים

– אאודי ETRON החשמלית: 222,425 שקלים

– ניסן ליף: 206,000 שקלים

– יגואר iPace החשמלית: 305,370 שקלים כולל מע"מ (תיקון שהתקבל מהיבואנית לאחר פרסום הכתבה).

מפגן טכנולוגי מרשים של יגואר iPace וכמה עולה רק הסוללה? צילום: JLR

כמובן שמחיר הסוללות עומד ביחס ישר לממדים, הקיבולת והטכנולוגיה שבהן. יש לקחת זאת בחשבון.

חלק מהמחירים הנ"ל כוללים מע"מ וחלקם לא. פרסום המחירונים לא עקבי ולא תמיד הנושא הזה מצויין באופן ברור או בכלל.

המשותף לכל המחירים האלה הוא שאלו רק מחירי החלקים עצמם והם אינם כוללים את שעות העבודה הנדרשות להחלפה או חלקים נוספים שייתכן ויהיה צורך להחליף יחד עם הסוללה.

עוד דבר חינני שגילינו הוא העלות ההזויה של מערכת הבקרה החשמלית והמטענים שעל הרכב. אלו נעים בין 60 לכ-95 אלפי שקלים תלוי ביצרן הרכב. וגם מצאנו כי התושבת של הסוללה באאודי ETRON לבדה עולה 97 אלף שקלים וגם אם יש לכם ריינג' רובר או ריינג'רובר ספורט PHEV שהסוללה שלו התפחלצה, יהיה עליכם להיפרד מכרבע מיליון שקלים כדי לשים שם אחת חדשה.

חדי העין בוודאי שמו לב שמחיר הסוללה עולה על מחיר הרכב כולו כפי שנמכר באולם התצוגה. במקרה של הניסאן זה 46 אלף שקלים יקר יותר מהמכונית "קומפלט". 

הנה חתך מעניין של אאודי ETRON. רואים את הסוללה שם למטה? זה רבע מיליון שקלים. צילום: אאודי

מה כל זה אומר?

איזו משמעות יש לנתונים האלה מנקודת מבט צרכנית? הדבר המרכזי הוא שאם אתם הולכים על אחת המכוניות האלה, או אחרות שלא ציינו כאן, יהיה עליכם לעשות הכל "לפי הספר" כדי שביום פקודה לא תהיה עילה להסיר מכם את האחריות. הייתי חושב פעמיים על כל נושא השיפורים/התאמה אישית/קאסטומציה לסוגיהם. אפילו התקנות מקומיות שלא נעשו בעת הזמנת הרכב ודרך היבואן עשויות להיות בעייתיות במקרים כאלה.

לטעמי האטרקטיביות של מכוניות כאלה ביד השנייה הופכת למאד בעייתית, בטח לקראת תום האחריות שאחריה אף בר דעת לא יהיה מוכן לקחת על עצמו ריסק כזה. חשוב לזכור שכרגע הסוללות האלה הן רכיב מתכלה. ככל שעובר הזמן, ויש יותר מחזורי טעינה ופריקה, כך אובדת יכולת הסוללה לקבל טעינה מלאה. למעשה יש עוד כ-10 עד 15% קיבולת שאינה נגישה לנהג כדי לפצות על זה וגם מערכת הניהול משחקת כאן תפקיד מרכזי. יחד עם זאת, רכב חשמלי שהגיע לשנתו השביעית ועבר כ-140,000 קילומטרים או יותר, עשוי להיות בעל ערך הרבה יותר קטן מפוליטיקאי שהפסיד בבחירות.

העלויות האלה יתנו לחטיבות השירות את כל המוטיבציה לנסות להשאיר אתם עומדים בגשם עם הפלג תקוע לו שם. עמוק בפנים. אני לא רואה מישהו השש להחליף ללא שאלות סוללה של 200 אלף שקלים בטח שלא כזו העולה יותר ממיליון בכיסוי אחריות מלא פלוס כוס אספרסו וחיוך.

ומה קורה בתאונה? טוטאל לוס מיידי? איך חברות הביטוח מתייחסות לרכיבים האלה?

צפו גם בזה

הונדה HR-V כל-חדש והיברידי

מערכת הנעה היברידית מתקדמת עם שני מנועים חשמליים. עיצוב חדש, פלטפורמה קשיחה והבטחה לחווית נהיגה נמרצת, התנהגות כביש מתגמלת וגם תא נוסעים מפנק ונוח. הונדה חוזרת

11 comments

  1. הדבר חמור שבעתיים בג'יפים ההיברידים , טיוטה מוכרת את הרכב "הירוק" של ההיברידי רהב 4 שמחירו מטפס לשמיים ואף אחד לא שם לב הסוללה ,ומי שמתכוון להחזיק הרכב אצלו שנים ארוכות כדי לסחוט את מלא התועלת מחיר מרכבו אז שישכח מזה , או שיהיה ניתן לא להשתמש במערכת ההיברידית שתושבת ולנסוע רק עם הבנזין …דבר שלא צינתם אם אפשרי וכמובן שעלות הדלק תהיה בהתאם…. וגם שווי הרכב יצנח פלאים …

  2. יש לי רכב אספנות קטנטן בן 40 שנה נכון להיום.
    המנוע המתוחזק , עובד ועובד . וימשיך לעבוד ללא לאות כל עוד יתנו לו לשתות מעט בנזין . ללא שום צורך בהחלפת רכיבים יקרים להחריד , או ירידת יעילות

  3. מה עם הבטריה של טויטה פריוס + למה לא הכנסת לרשימה את העלות של הבטריה?

    • יעקב, תוכל למצא את העלות של סוללת הפריום באתר של טויוטה או לפנות למרכז השירות לבקש הצעת מחיר להחלפתה ואז תדע גם כמה עולה העבודה

    • ישראל היום

      חברי החליף בפריוס סוללה בעלות כוללת של 9.000 ש"ח כולל עבודה.
      לאחר כ200 אלף ק.מ.
      חישוב פשוט יראה שהרווח לאורך 200 אלף ק.מ. משתלם.
      רכב רגיל לוגם ב200 אלף (בהנחה של 12 ק.מ.ל.) כ17 אלף ליטר בשווי של :(6.2 שח לליטר) 105 אלף ש"ח.
      פריוס לגמה באותו ק.מ. (לפי 18 ק.מ.ל. וזה מוכח לחלוטין) כ11.5 אלף ליטר בערך : 71 אלף שח.
      ההפרש: כ32 אלף שח
      פחות הבטריה : כ20 אלף שח רווח.
      הסוד לרווח: קנה פריוס היברידית עם 80 אלף ק.מ. בחצי מחיר (בערך 75 אלף שח..) סע בה נניח עד 200 אלף ק.מ. ויש לך אפשרות:
      1. לחדש ביטוח סוללה ב300 שח.
      2.להחליף לחדשה ב9 אלף וליסוע בערך עוד 200 אלף ק.מ.
      כמובן שאתה נשוי לאוטו הזה ולא תיהנה מ"התחדשות" וריח נילונים

      • האם ידועים מחירי הסוללות של הU5 של AIWAY?

        • אחרי בדיקה גילינו שמחיר הסוללה לא מופיע במחירון חלקי החילוף הרשמי של היבואן. יהיה עליך לפנות אליו ישירות

      • החישוב שלך מוטה חזק לטובת היברידי. מנוע בנזין מודרני נוסע יותר מ-12 ק"מ לליטר. הדלק עולה 6.2 ש"ח רק בשיא. וסוללה נשחקת גם בזמן שהרכב לא נוסע, אז צריך להתחשב גם בזמן ולא רק במרחק. מהיכרותי עם היברידיים הסוללה מחזיקה כ-8-9 שנים, ולא כל נהג עובר 200,000 ק"מ בזמן כזה.

        אזרום איתך על מחיר הדלק, אבל בוא נחשב לפי הצריכה של מנוע ה-1.6 ל' שלי, והיקף הנסיעה שלי – 100,000 ק"מ ב-9 שנים:
        14.7 קמ"ל
        42,177 ש"ח דלק

        לעומת הפריוס של חבר שלך:
        18 קמ"ל
        34,444 ש"ח דלק
        נוסיף את מחיר הסוללה ההיברידית ונגיע ל-43,444 ש"ח. בחישוב הזה החבר שלך בהפסד של יותר מאלף שקל ביחס לגרוטאה שלי.

        אה, והאוטו שלו עלה 20,000 ש"ח יותר.

  4. שלום לכולם

    אני רוצה לברר, לפני רכישה, אם כדאי לקנות רכב הייברידי יד 2
    לפי מה שנאמר פה על הסוללות זה עסק יקר – האם זה משתלם?
    מה הסיכויים למכור רכב כזה אחרי 7-8 שנים ?

    התענייתי ביונדאי איוניק וטיוטה פריוס
    תודה

להגיב על צור בדש לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *