רוני נאק
צוות של מהנדסים מזירת מירוצי מכונית העל בבריטניה, חברים שרגילים לעבוד ביומיום על מכוניות כל מקלראן F1, פרארי וגרסאות מירוצים מחודדות של BMW שינו פאזה, ירדו המסלול ופנו לשטח עם רעיון ליצור כלי רכב בעל מערכת הנעה חוצת-עולם ולא מזהמת. החזון של החברה החדשה שהקימו "FERING" הוא בדיוק זה כשהמטרה הקרובת וברת ההשגה (בשבילם) היא לחצות באוטונומיה מוחלטת את החבל הארקטי שבין קנדה לרוסיה. 4,000 קילומטרים ללא תחנות תדלוק או חנויות נוחות.

הפתרון הגיע בזמן קצר להפתיע. רק 18 חודשים לפתח את PIONEER, אבטיפוס של רכב שטח חשמלי עם מנוע דיזל מאריך-טווח. מערכת ההנעה משתמשת בסוללות בעלות כימיה יוצאת דופן: ליתיום-טיטאניום עם קיבולת של 20 קוט"ש. למרות שלדברי החברה לסוללות צפיפות אנרגטית פחות טובה מזו של ליתיום-איון, הן עדיפות בלשמור על הטעינה בתנאים קור וחום קיצוניים ועמידות יותר בפני פגיעה מכאנית ובעלות נטיה מופחתת לאש. היחידה החשמלית הקטנה מקבלת טעינה מגנרטור של 70 קו"ט בו תמצאו מנוע דיזל בנפח 800 סמ"ק שמקורו ממכונית SMART. הכוח מיוצר על ידי שני מנועים חשמליים, אחד על כל ציר ויחד הצמד מפיק מומנט בריא של 60 קג"מ (נתון הספק לא נמסר). המהירות הסופית עומדת על 128 קמ"ש.
• כמה!? עולה סוללה לרכב חשמלי?
יחידת ההנעה הזו שתולה בשלדת אלומיניום שנבנתה עם כל הידע שיש לצוות ממכוניות העל. חיבורים באמצעות ברגים, הלחמות ואפילו הדבקה ושימוש נרחב בקונספט מודולארי בו לחלק אחד יש יותר מיישום אחד למשל הדלתות הזהות לפנים ומאחור שניתן להחליף ביניהן במקרה של נזק.

ארבעה מתלים נפרדים אוחזים בחישוקי 22.5 אינץ'. במידה לא מאד מקובלת לרכבי שטח. החברה בחרה בחישוקים האלה מכיוון שזו מידת הגלגלים הנפוצה ביותר למשאיות קלות בעולם השלישי ולכן יהיה קל להשיג כאלה במידת הצורך. בנוסף לטבורי הגלגלים יש הפחתה נוספת של 2:1 המאפשר להניף את הגחון למרווח אדיר של 80 ס"מ.
לכלי משקל עצמי של 1500 ק"ג בלבד והוא מסוג לשאת משקל דומה כמטען. הוא מסוגל לטפס בשיפועים של 50 מעלות, לעלות דוך על מדרגה של 50 ס"מ ולצלוח יותר ממטר של מים ללא הכנה מיוחדת.
אבל השוס האמיתי הוא נתון צריכת הדלק והטווח. לפי היצרנית מדובר בצריכת דלק של 21 קילומטרים לליטר ומיכל דלק גדול מאפשר טווח של 7,000 קילומטרים.

לפי החברה היא מתכננת להתחיל יצור בשנה הבאה ולהגיע עד ל-200 יחידות בסתיו של 2022 וגם ידעה לספר על מקדמה שקבלה מאמאזון לגרסה שתשרת את הענקית באיזורים נידחים. המחיר לעומת זאת לא מאד "סביבתי" כ-206 אלף דולרים ליחידה ועם אפשרויות אינסופיות להתאמה אישית המחיר יעלה עוד הרבה יותר.
זה רכב עם מיכל דלק של 330 ליטר, מה השוס פה? כל רכב עם מיכל כזה יגיע לאלפי קילומטרים. מערכת החשמל מיותר, למה גנרטור שמטעין סוללות מנוע חשמלי וכו? מנוע טורבו דיזל חסכוני מודרני שמניע את הרכב ללא מערכת חשמל מיותרת ייתן את אותה התוצאה עם מיכל של 330 ליטר